[Review] Ori and the Blind Forest

Kun jij het Nibel-woud redden?

Ori and the Blind Forest werd in 2015 uitgebracht door Microsoft Studios en is ontwikkeld door Moon Studios. Voorheen was deze game alleen te verkrijgen voor de Xbox One en PC. Nu, vier jaar na de oorspronkelijke release, is Ori and the Blind Forest dan ook te verkrijgen voor de Nintendo Switch. Weet deze actieplatformgame zijn magie te behouden op Nintendo’s hybride console?

“When Naru embraced my light as a child of her own…”

Het verhaal begint al gelijk met de Spirit Tree; een gigantische boom die het Nibel-woud beschermt en die de drie Elements of Light in balans houdt. Aan deze Spirit Tree hangen ook allemaal witte, lichtgevende bladeren, die zich uiteindelijk vormen tot de Guardian Spirits; kinderen van de Spirit Tree. Wanneer een grote storm uitbarst, komt één van deze bladeren vrij.

De Spirit Tree.

Naru zit nietsvermoedend op een rots en ziet één van deze bladeren opeens voorbij komen. Ze loopt naar dit blad toe en ziet het veranderen in de Guardian Spirit Ori. Vanaf dit moment voedt Naru Ori op als haar eigen kind. Je krijgt allerlei gebeurtenissen te zien die ze samen meemaken; van eten verzamelen tot bruggen maken om bij nog meer eten te komen. Hierna gebeuren een aantal gebeurtenissen die ik vanwege spoilers niet zal verklappen, maar aan het eind van dit beginstuk wordt duidelijk dat het Nibel-woud stervende is. Het is aan jou, als Ori, de taak om het Nibel-woud te redden door de krachten van de drie verschillende Elements of Light (Wind Element, Warmth Element en Water Element) terug te brengen.

Ontdek het Nibel-woud

Ori and the Blind Forest is eigenlijk één groot gangenstelsel waar van alles te doen is. In het begin kun je alleen nog maar lopen en springen. Door het hele Nibel-woud staan verschillende Ancestral Trees, de overblijfselen van gestorven Guardian Spirits. Door hun licht te absorberen krijg je weer allemaal nieuwe gaven. Zo kun je bijvoorbeeld tegen muren springen om hoger te komen, of krijg je krachten om monsters aan te vallen. Al deze verschillende gaven heb je nodig om verder te komen in het spel. Sommige delen van de wereld kun je namelijk niet ontdekken als je een bepaalde gave niet hebt. Ook liggen er door de hele wereld Energy cells en Life cells verspreidt, waardoor je een extra energiepunt of levenspunt krijgt. Ook vind je door het hele spel Ability Points, die je kan gebruiken om dingen vrij te spelen in de Ability tree, waardoor je weer sterker wordt. Daarnaast vind je in de wereld verschillende Map stones, waar je een nieuw deel van de kaart zichtbaar kan maken, en Spirit Wells, waar je je spel kan opslaan, levenspunten en energiepunten terug kunt krijgen en kunt teleporteren naar een andere Spirit Well.

Absorbeer het licht van de Ancestral Tree

Het is een fantastische ervaring om door het Nibel-woud te bewegen. Je komt af en toe puzzels tegen die je moet oplossen, je kunt alles zelf ontdekken (pas wel op dat je niet tegen pijnlijke doornbossen aanloopt) en je moet tegen monsters vechten. In het begin voelt het vechten tegen monsters zeker nuttig aan omdat Ori nog vrij zwak is. Later voelt het alleen iets meer als button smashen aan. Het kan nuttig zijn omdat ze je energiepunten en levenspunten terug kunnen geven en je Ability hierdoor langzaam aan omhoog gaat, maar dat is het dan ook. Verder heb ik gemerkt dat de camera af en toe iets achterloopt als je snel naar beneden valt, waardoor je Ori gewoon even kwijt bent.

… los de puzzels op …

Het opslaan van het spel is ook een belangrijk punt. Zoals eerder aangegeven kun je je spel opslaan bij Spirit Wells, maar dit zijn niet de enige punten waar dit kan. Ook kun je door een bolletje energie in te leveren een punt maken om je spel op te slaan. Dit doe je natuurlijk voornamelijk vlak voor de moeilijkere stukken. Ik snap de keuze voor deze mogelijkheid, maar merk dat ik mezelf hierdoor af en toe wel expres laat doodgaan. Hierdoor moet ik een klein stukje opnieuw doen, maar krijg ik wel weer mijn levens terug als een monster mij perongeluk heeft geraakt. Mede hierdoor ben ik tijdens het spelen al 327 keer dood gegaan. Gelukkig heeft het spel verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor het voor iedereen toegankelijk is. Je bent ongeveer na 10 uur klaar met het spel, maar kunt daarna altijd nog de dingen pakken waar je eerder niet bij kon om voor de volle 100% te gaan.

Een geweldige sfeer

Ik moet allereerst zeggen dat ik een groot fan ben van hoe het spel eruit ziet. In het begin is het heel kleurrijk en vrolijk, maar zodra verschillende gebeurtenissen zich hebben afgespeeld, merk je al snel dat de wereld grauw wordt. Ook merk je dat de wereld uit drie verschillende lagen is opgebouwd. Een voorgrond, het deel waar het spel zich afspeelt en de achtergrond. Op de voorgrond zie je af en toe een monster lopen waardoor je weet dat je niet alleen bent. Verder staan er regelmatig bomen voor het speelveld. Het middelste gedeelte is dan het land waar je op loopt en het achterste deel is de spectaculaire achtergrond; het deel wat het spel echt diepte geeft. Ook heeft Moon Studios op grafisch gebied een verbetering gedaan ten opzichte van de Xbox- en PC-versies. Ze hebben de sprites van het spel namelijk veranderd van 30fps naar 60fps, zodat alles nog vloeiender loopt.

… en geniet van de geweldige sfeer!

Verder word je verwelkomd door een geweldige soundtrack wanneer je het spel opstart, een soundtrack waar ik uren naar kan luisteren. Ook in de rest van het spel valt het geluid zeker niet tegen. Je merkt duidelijk dat er is samengewerkt tussen de ontwikkelaars en componisten. Zo heeft elk deel zijn eigen muziek en wanneer het spel spannender wordt, wordt de muziek dat ook. Op deze manier beleef je de sfeer van het spel pas echt optimaal.

Conclusie

Ori and the Blind Forest is een geweldig spel om te spelen. Het verhaal zit heel goed in elkaar en je voelt elk moment. Ook zorgt de combinatie van het grafische aspect samen met de muziek dat de game een zeer goede sfeer heeft. Door deze positieve dingen vergeef ik de paar eerdergenoemde nadelen. Ben je op zoek naar een spel met een geweldige verhaallijn en een goede sfeer? Dan is deze game zeker iets voor jou!

Eindcijfer: 9.0

Jerry

Heya! Ik ben Jerry en ik ben 23 jaar oud. In het dagelijks leven studeer ik Business Analytics. Daarnaast ben ik een echte Nintendo collector. Ik hou van adventure games en RPG's. Mijn favoriete game series zijn The Legend of Zelda en Pokémon.

6 gedachten over “[Review] Ori and the Blind Forest

  • 02/10/2019 om 12:08
    Permalink

    Toen ik nog de Xbox One had, stond deze game op mijn verlanglijstje, maar aangezien ik nu alleen nog Nintendo en Playstation systemen heb, komt het goed uit dat ik deze nu op d Switch kan krijgen. Mooie review, ga hem binnenkort zeker proberen.

  • 02/10/2019 om 19:37
    Permalink

    Ik moet nog verder met deze game (xbox) maar het is zeker een goede. Er zijn veel goede games waar ik nog mee bezig ben, ik heb te weinig tijd.
    Eerst wil ik links awakening uit spelen, dan kan ik verder met Bloodstained 100 % te halen. Dan kan ik me weer storten op Astral chain.
    Ik heb een zooi spellen gekocht waar ik niet eens aan begonnen ben en luigi mansion 3 zit er aan te komen!!!! Aaaah.
    Misschien is het wel goed dat het eind van het f1 seizoen nadert.

    • 12/10/2019 om 13:17
      Permalink

      Precies dit ja, Ori is gewoon een heel goede game (als je 2d actie platform puzzle games je ding is), die al een tijdje op mn lijstje (voor pc) staat.
      Maar heb hem liever voor de Switch voor de portable mogelijkheden.
      Probleem is dat ik eerst nog tomb raider moet uitspelen, dan nog moet beginnen aan Astral Chain, daarna Links Awakening en dan is Luigi al wel weer uit.

      Enige voordeel is dat deze game tegen die tijd dan wellicht in de uitverkoop langs komt.

Geef een reactie