[Review] Neo Cab

Probeer menselijk te blijven in een geautomatiseerde wereld.

Neo Cab is een visual novel die zich afspeelt in een nabije dystopische toekomst. Veel dingen zijn in deze toekomst geautomatiseerd, en jij bent één van de weinig nog menselijke taxichauffeurs. Het spel begint met je verhuizing naar Los Ojos, waar je gaat samenwonen met een vriendin. Je pikt haar op met het idee om samen naar jullie nieuwe stekje te gaan, maar zij vraagt of je haar nog even snel naar een “klus” kan brengen. Je gaat akkoord en besluit in de tussentijd nog maar even taxi te spelen om wat extra geld te verdienen. Het is dan ook een paar uur later wanneer je je zorgen begint te maken. Waar is ze? Plotseling krijg je een paar berichtjes van haar, chaotische berichten met een SOS-locatie. Op deze locatie aangekomen vind je alleen maar haar kapotte telefoon. Oh nee. Plotseling realiseer je je dat je alleen in een nieuwe stad bent, zonder kennissen of slaapplaatsen. Wat nu?

Moments before disaster

Ik hoop dat je van lezen houd.

Klinkt interessant? Geloof me, dat is het ook. Als je van lezen houdt tenminste. Neo Cab is namelijk een Visual Novel. Dat betekent dat zo ongeveer 90% van alle “gameplay” uit het lezen van teksten en het maken van keuzes bestaat. De scene die hierboven beschreven staat krijg je dus ook mee door middel van tekst en animaties. De overige 10% bestaat uit het managen van verschillende resources, zoals je rating op de Neo Cab-app en de stroom die nog in je elektrische auto zit. De game speelt zich af over verschillende nachten, waarbij elke nacht begint met een kijkje op je telefoon. Hier kunnen berichten op binnenkomen en kun je je statistieken bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld je huidige rating bekijken en heb je een dagboek waarin je hints over de verdwijning van je vriendin bijhoud. Maar ook kun je zien hoeveel geld je hebt en waar mensen in de stad een taxi nodig hebben. Je hoeft overigens niet te rijden of iets dergelijks, dat doet de game allemaal voor je. Het is echt vooral lezen.

Hoe voel je je daarbij?

Maar goed, tijdens zo’n taxirit wil je wel een aantal dingen in de gaten houden. Allereerst wil je natuurlijk aardig zijn tegen je klanten. Tevreden klanten betekent een hoge score, en een hogere score betekent meer geld en minder kans om je baan te verliezen. Dit is alleen wat moeilijker dan gedacht. Aan het begin van de game krijg je namelijk een armband die jouw emoties kan lezen. Emoties worden weergegeven door kleuren en je klanten kunnen die ook zien. Maar het heeft ook invloed op de keuzes die je kunt maken. Sommige emoties zorgen ervoor dat je bepaalde antwoorden niet mag kiezen, of juist dat je op een bepaalde manier reageert. Het personage dat jij speelt, Lina, is daarnaast een eigen karakter met haar eigen idealen en meningen. Klanten kunnen haar behoorlijk onder de huid gaan zitten, zelfs terwijl jij je best doet om haar emoties positief te houden. Een goede score behalen is af en toe nog behoorlijk moeilijk!

>:(

Acties en consequenties

Het belangrijkste zijn echter de verhalen, en Neo Cab doet dat erg goed. Het heeft alles wat je van een dystopische toekomst verwacht, verdachte bedrijven die toevallig heel groot zijn, complotten waar die bedrijven bij betrokken zijn en partijen die er tegen strijden. De stad Ooja wemelt van de interessante mensen, en naast de visuele weergave daarvan (iedereen heeft wel iets oplichtend aan en de stad zelf baadt altijd in een blauw/paarse neon gloed) komen ook hun unieke persoonlijkheden goed naar voren. Sommigen leven al hun hele leven in Ooja, en zien niets mis met een stad die probeert elke beweging van zijn inwoners vast te leggen. Soms vervoer je toeristen met een duister verleden, dan weer vervoer je een kind dat vastzit in een soort mecha pak tot ze 18 is, en zich daarom afzet tegen iedereen die discrimineert of fascistisch is. De dialogen zijn goed geschreven en de unieke personages zorgen ervoor dat je een helder beeld krijgt van hoe deze stad nou eigenlijk werkt. Daarnaast hebben je acties daadwerkelijk consequenties. Sta je een keer illegaal stil om iemand op te pikken? Reken er maar op dat de politie je later die week aanhoud. Probeer je deze politie “om te kopen” waardoor je een “Vriend van de politie” sticker op je auto krijgt? Denk maar niet dat je klanten dat niet zien. Het zorgt voor interessante playthrouhgs, want wat gebeurd er als ik X doe? Wat gebeurd er als ik Y help in plaats van Z? Zonder te veel te verklappen had ik tegen het eind van mijn eerste playthrough de hulp van één bepaald personage nodig. Deze had ik tegen die tijd gelukkig al bevriend, maar wat als ik dat niet gedaan had? Was dit einde dan überhaupt een keuze geweest?

Ja, dat is geen goed idee.

Grafische foutjes

Over het algemeen ben ik dan ook best positief over Neo Cab, maar het is niet geheel zonder fouten. De grafische kwaliteit is een stuk intensiever dan bij normale visual novels, (veel animaties, geen stilstaande sprites en verschillende camera-standpunten) maar dit betekent helaas ook dat er grafische foutjes in geslopen zijn. Zo heb ik verschillende keren gemerkt dat de achtergrond van een autorit niet altijd even goed loopt, en geeft het beeld elke nacht een mysterieuze beige flits wanneer ik de telefoon oppak. Ook liep het spel af en toe vast en hadden sommige personages kennis van gesprekken die ik nog niet gehad had. Zo werd ik er in één einde van beschuldigd een evenement te hebben meegemaakt met een personage waarvan ik de verhaallijn nog niet af had. Ik ga ervan uit dat dat iets was wat had moeten gebeuren, maar dat verklapt dus wel dat moment. Ook is de muziek niet heel interessant, en had de game baat gehad bij voice-acting.

De vele mensen die een lift nodig hebben.

Al met al is Neo Cab een goede game voor de verhaal-liefhebbers onder ons. De grafische stijl en animaties maken het net wat interresanter om naar te kijken dan typische Visual Novels, en de wereld wordt interresant neergezet. Het maximum aan ritten die je in een nacht kan doen zorgt verder voor interresante playthroughs, want wie ga je deze keer kiezen? En wat gebeurd er als ik dat ene personage eens helemaal nergeer of juist heel boos reageer? Interresant hierbij is dat de game niet heel lang is, waardoor je deze vragen snel kunt beantwoorden in een tweede playthrough. Ben je er echter zelf nog niet zeker van of je deze titel wilt halen? Er is een gratis demo te downloaden in de Switch e-shop. Hierin kun je de eerste nacht spelen en krijg je een goed beeld van de verschillende verhalen en de wereld waar het zich afspeelt.

Cijfer: 7,6