[Preview] Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020

Onze sporthelden zijn terug van weggeweest.

Mario en Sonic hebben inmiddels al met verschillende Olympische Spelen meegedaan. Zo zijn ze tot nu in Beijing, Vancouver, London, Sochi en in Rio de Janeiro geweest. Alhoewel er in 2018 geen spel verscheen, komt er binnenkort voor het eerst een Mario & Sonic-game naar de Nintendo Switch. Elke titel wist tot nu toe wel iets nieuws toe te voegen, maar is dat ook gelukt met Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020? Ik heb het spel al eventjes mogen spelen en in deze preview lees je mijn eerste bevindingen.

Beleef de Olympische Spelen van Tokio 1964

Tokio ’64? Dat lees je inderdaad goed! Zoals we vaker gezien hebben bij Mario & Sonic op de Olympische Spelen is er ook dit keer weer een verhaalstand aanwezig. Ditmaal worden Mario, Sonic, Bowser en Dr. Eggman opgezogen door een magisch spelsysteem genaamd Tokio ’64, een systeem dat Bowser en Dr. Eggman hebben ontwikkeld. Toevallig vind Luigi het spelsysteem en die komt erachter dat zijn broer is opgesloten in een videospel.

In de verhaalstand keer je terug naar de Olympische Spelen van Tokio 1964, waarin je verschillende 2D-disciplines en minigames beleeft. Ondertussen probeert Luigi tijdens de Olympische Spelen van Tokio 2020 Mario en Sonic te redden. Omdat hij dit niet alleen kan, gaat hij opzoek naar zijn vrienden en beleeft Luigi juist de 3D-disciplines. De 2D-disciplines kun je zien als retro-varianten van sporten, terwijl de 3D-variaties degene zijn die je kent uit eerdere delen. Later in deze preview wordt hier verder op ingegaan.

Van wat ik nu al heb mogen spelen van de verhaalstand ben ik best enthousiast. Het idee om tijdens het verhaal te wisselen van jaartal vind ik leuk bedacht. Het is echter nog wel afwachten of het verhaal sterk genoeg is om de verhaalmodus lang boeiend te houden. Gelukkig zijn de verschillende sporten zoals altijd ook samen te spelen, ideaal op een feestje of avondje met vrienden.

Voor iedereen is er een sport aanwezig

Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020 bevat, zoals we gewend zijn van de serie, een grote hoeveelheid sporten die je ook op de Olympische Spelen terug ziet, maar dan natuurlijk met een minder serieuze toon. De sporten die je in dit deel tegenkomt ken je wellicht voor een groot gedeelte al van eerdere delen. Zo kun je bijvoorbeeld weer aan de slag met de 100 meter horden, voetbal, boogschieten en speerwerpen.

Ook kunnen we buiten de al bekende disciplines aan de slag met vier nieuwe sporten. Nu mogen we namelijk ook meedoen met klimsport, surfen, skateboarden en karate. Mijn favoriet van deze vier is de klimsport. Bij het gebruik van motion controls lijkt het echt net alsof je een hoge muur beklimt en daarmee is dit een voorbeeld van een sport die de Joy-Con op een leuke manier gebruikt.

Ook badminton blijkt erg leuk. Alhoewel deze sport wat op tafeltennis lijkt, zul je bij badminton meer tactieken moeten gebruiken. Het is namelijk mogelijk om je personage te bewegen en zelf te kiezen welke kant je de shuttle opslaat. Het volgende klinkt misschien vreemd, maar omdat de HD-trilfunctie zo goed werkt, voelt de slag van de shuttle heel licht aan. Hierdoor is het net alsof je de shuttle echt zelf wegslaat, al helemaal als je motion controls gebruikt.

Zoals je al kon lezen zijn er flink wat sporten aanwezig maar helaas lijken ook een aantal sporten erg op elkaar. Dit geldt onder andere voor boksen, karate en schermen. Deze sporten verschillen qua gameplay en presentatie niet heel veel van elkaar, waardoor het aantal sporten dat écht variatie biedt duidelijk lager zal liggen.

Voor het eerst in de Mario & Sonic-series zijn er 2D-Disciplines. In totaal zijn het er 10. Sommige 2D-sporten zijn overgenomen van de 3D-sporten, maar op een leuke, ouderwetse manier uitgevoerd. Ook is de besturing en presentatie van beide sporten anders. Ondanks dat het een leuk idee is dat er klassieke 2D-sporten zijn toegevoegd aan deze titel, moet ik nog wel wennen aan het uiterlijk. Dit komt vooral omdat het grote deel van het spel wel in 3D is, maar misschien gaat dit gevoel na wat meer spelen uiteindelijk verdwijnen.

Natuurlijk zijn de droomwedstrijden ook weer terug. Dit keer zijn er drie aanwezig, namelijk: droomracen, droomschieten en droomkarate. Deze droomwedstrijden zijn specialer en duren een stuk langer dan de losse sporten. Ze bieden hiermee variatie tussen de normale sporten door.

Audiovisueel

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik de soundtrack echt geweldig vind! Het brengt namelijk een erg leuke sfeer met zich mee. Verder heeft elke sport zijn eigen muziek en geluidseffecten en daardoor lijkt hier weinig op aan te merken te zijn. Ook blijf ik me nog steeds verbazen over de HD-trilfunctie van de Joy-Con. Als je een geluid hoort, voel je de impact vaak namelijk ook.

Op het visuele gebied ziet alles er ook goed uit. Of je nu in handheld speelt of in de houder van de Switch, het blijft er scherp en kleurrijk uitzien. Ook is het leuk dat elk personage zijn of haar eigen outfit heeft bij alle verschillende sporten.

Voorlopige conclusie

Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020 lijkt tot nu toe best een vermakelijke titel te worden met meer dan voldoende sporten om mee aan de slag te gaan. Zeker met wat vrienden lijkt dit een erg vermakelijke multiplayer titel te worden. Daarnaast heeft de game een vrolijke en kleurrijke presentatie. Of het spel op lange termijn ook leuk blijft zal nog moeten blijken, maar de eerste indruk is zeker positief.

2 gedachten over “[Preview] Mario & Sonic op de Olympische Spelen: Tokio 2020

Geef een reactie