Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Preview] The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Lees hier onze eerste bevindingen van deze remake.

Wij mochten al een paar dagen aan de slag met The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Lees hier onze eerste bevindingen.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening was de eerste Zelda game die op een handheld uitkwam. In 1993 verscheen het voor de Nintendo Game Boy. Hoewel het een echt Zelda spel was zaten er ook veel referenties in naar andere spellen van Nintendo.

Vijf jaar na het origineel kwam er een remake uit voor de Game Boy Color. Uiteraard bevatte deze versie meer kleur maar er zaten ook wat andere extra’s in. Zo werd onder andere gebruik gemaakt van de Game Boy Color Camera; een externe accessoire wat in maar weinig games gebruikt is.

Dit jaar, 26 jaar na het origineel, verschijnt er dus opnieuw een remake. Dit keer komt het uit op de Nintendo Switch. Daardoor kan je deze handheld titel voor het eerst ook op de TV spelen. Hoe dat bevalt lees je in deze preview.

Aangespoeld op het strand

Zoals in iedere Zelda game is Link de held van dit spel. Nadat hij met zijn schip verongelukt, spoelt hij aan op het strand. Zijn eerste uitdaging is het vinden van een wapen om zichzelf te kunnen verdedigen. Wanneer hij zijn eigen zwaard vervolgens terugvindt op het strand, kan het avontuur echt gaan beginnen. Gebruik je zwaard om monsters te verslaan of om bosjes weg te hakken. Op die manier ontdek je het eiland Koholint.

Ontdek het eiland…

Zoals in veel Zelda games is er genoeg te beleven op Koholint. Met bijna alles wat je ziet, kan je een interactie aangaan. Van het praten met de kinderen die vrolijk aan het spelen zijn tot het weghakken van een bosje om het pad vrij te maken. En van het optillen van een steen tot en met het spelen van verschillende spelletjes.

Veel van deze dingen zijn al vrij vroeg in het spel beschikbaar. Zo is er meteen genoeg keuze voor iedere speler. Je kan zo snel mogelijk door het verhaal heen gaan of lekker op je gemak genieten van de mooie wereld. Want mooi is de wereld zeker. De grafische stijl die Nintendo heeft gekozen pakt geweldig uit, ook op het grote scherm! De hele wereld ziet eruit alsof ze met klei in elkaar gezet is. Felle en heldere kleuren zorgen ervoor dat het spel van je beeld af spat.

Ook de muziek is geweldig. Op de Game Boy (Color) was de muziek al prachtig, maar voor deze editie hebben ze alle tracks helemaal opnieuw gemaakt. De bekende melodieën in een nieuw jasje brengen je meteen weer terug naar 1993.

… en baan je een weg door de kerkers…

Wil je wel het verhaal volgen, dan zal je je een weg moeten banen door verschillende kerkers. Uniek aan deze Zelda game is dat er ook een aantal 2D-platform elementen in deze kerkers zitten. Geen enkele andere Zelda game heeft dit gehad. De afwisseling tussen deze momenten en de normale kerkers maakt het spel erg divers.

Natuurlijk wacht er aan het einde van iedere kerker een eindbaas op je. De collectie met eindbazen is lekker gevarieerd. Zo sta je de ene keer tegenover een enorme worm om het even later op te nemen tegen een geest in een fles. Ook verschillende kleinere tussenbazen bieden een leuke variatie.

… heel veel kerkers!

Zoals gezegd bevat iedere Zelda game een flinke collectie aan kerkers. Deze keer heeft Nintendo er echter een schepje bovenop gedaan. Naast een hele hoop standaard kerkers die je in het spel doorloopt, heb je ook de mogelijkheid om zelf je eigen kerkers te maken.

Je wordt hierin begeleid door Dampé, de grafbewaarder uit de Zelda-serie. Aan de hand van verschillende opdrachten laat hij je een aantal kerkers maken. Op die manier leer je langzaam hoe je een goede kerker in elkaar zet. Iedere keer als je een kerker gemaakt hebt en hem zelf uitgespeeld hebt, krijg je ook weer nieuwe kamers om te gebruiken in je volgende kerker.

Wanneer je een aantal van de standaard opdrachten van Dampé voltooid hebt, zal je ook de mogelijkheid krijgen om helemaal naar eigen wens je kerker in te richten. Dit doe je door verschillende kamers met elkaar te combineren. Heb je een toffe kerker gemaakt, dan kan je deze ook delen met je vrienden door hem op je Amiibo te zetten en hem later bij een vriend weer te uploaden.

Leuk hieraan is dat ook de tijd waarin je de kerker voltooid hebt te zien krijgt. Zo kan je proberen elkaars tijden aan te vallen. Een leuke toevoeging die de speelduur van deze game net wat langer maakt.

En nu weer verder!

Hoewel ik pas een aantal dagen heb kunnen spelen, ben ik nu al ontzettend enthousiast. De combinatie van de nostalgische gevoelens met de geheel nieuwe stijl heeft Nintendo erg goed in elkaar gezet.

Natuurlijk heb ik nog lang niet alles ontdekt. De komende dagen ga ik dan ook zo veel mogelijk spelen om jullie over een week van een uitgebreide review te voorzien. Mochten jullie nog vragen hebben, laat deze dan gerust achter in de reacties; dan zal ik deze proberen te beantwoorden in de review.