[Hands-on] Legend of Keepers

Waarin je carrière kunt maken als Dungeon Master!

Legend of Keepers is een omgekeerde turn-based dungeon crawler. Omgekeerd? Jazeker, je speelt in deze game namelijk eens niet de helden die de kerkers van hun schatten beroven. In plaats daarvan speel jij het monster in deze kerkers, die zich heeft aangesloten bij de “Dungeons Company” en nu probeert de bedrijfsladder te beklimmen. Hoe je dat doet? Door bovengenoemde avonturiers af te maken voordat ze de bedrijf-schatten kunnen stelen natuurlijk!

De game zelf is een simpele maar vermakelijke combinatie van verschillende gameplay elementen. Zo kies je aan het begin van de game bijvoorbeeld je Dungeon Master. Deze heeft een aantal sterke en zwakke punten en heeft een aantal standaard “minions” die bij hem horen. Samen met hen en een boel vallen en toverspreuken bereid je hiermee je kerker voor, die avonturiers daarna doorlopen. Elke kamer in de kerker heeft een bepaalde functie, en het is aan jou om deze zo goed mogelijk te optimaliseren om de helden op een afstandje te houden. Leuk is dat je hierbij twee verschillende manieren hebt om te winnen. Wanneer de avonturiers je minions tegenkomen veranderd de game in turn-based combat, waarin je de avonturiers natuurlijk gewoon kunt doodslaan, maar ze ook kan doen vluchten in angst. Je zult echter goed moeten nadenken over welke tactieken je gebruikt om deze win condities voor elkaar te krijgen, en dat is nog verdraaid lastig! Aan het eind van elke kerker sta jij verder de schatten te bewaken, en als de avonturiers jouw verslaan is het game over.

De game speelt zich verder af in weken. Er zijn niet elke week avonturiers voorhanden, en in deze weken krijg je een aantal andere mogelijkheden. Zo kun je geld uitgeven om je minions sterker te maken, nieuwe minions of vallen te kopen of kun je kiezen voor een event. Deze kunnen goed of slecht uitpakken. Zo kan het zijn dat je minions staken en meer loon eisen voordat ze weer aan het werk gaan, of kan het zijn dat de personeelsvereniging een experiment uitvoert dat je tijdelijk sterkere minions geeft. Het doel is daarnaast om een compleet jaar uit te spelen, dus 52 weken. Maar geen nood, als dat je niet lukt mag je bepaalde eigenschappen van je vorige Dungeon Master meenemen naar een volgende.

Op Gamescom konden wij aan de slag met de beta versie op de Switch, waar het pixelachtige design prima tot zijn recht kwam. Ook de controls waren goed, en in handheld mode was alle tekst prima te lezen. Toch vraag ik me af of het niet snel verveeld. De teksten van de events waren grappig, maar na een tijdje heb je ze denk ik allemaal wel gezien. Ook zagen de kerkers er veelal hetzelfde uit. Omdat we zo’n korte tijd hadden om te spelen hebben we daarnaast niet het eind gehaald, waardoor ik ook niet weet of er iets is waar je naartoe werkt. Een beloning die je kunt meenemen naar een volgende run misschien? Al met al in ieder geval een leuke game, die fans van Rogue like games zoals Slay the Spire zeker in de gaten willen houden.

Patricia

Hallo daar! Mijn naam is Patricia en ik ben alweer 28 jaar oud. Ik hou van verhalen en ben een groot gedeelte van mijn tijd bezig deze te maken als zijnde tekeningen, tekst en games. Ik ben groot Nintendo fan sinds ik Pokémon Silver kreeg op mijn 11e verjaardag, en je kunt mij wakker maken voor games met unieke of excentrieke verhalen. Hoe gekker hoe beter!

Geef een reactie