[Hands-on] Northgard

Voel je voor even een Viking!

Northgard is een real time strategy game gebaseerd op de Noorse mythologie. Het is een lekkere traditionele RTS zoals bijvoorbeeld Age of Empires en Settlers, met als enige verschil dat deze zich afspeelt in koude gebieden met veel mannen met baarden. De game is inmiddels al een tijdje uit op Steam en komt eind september ook naar de Switch.

De game speelt vanuit top down view, waarbij je een paar werkers en een townhall krijgt waarmee je een succesvolle samenleving gaat proberen op te bouwen. Jij stuurt je werkers aan, bepaalt waar ze nieuwe dingen bouwen, welke functie ze vervullen in de samenleving en welke nieuwe gebieden ze gaan proberen te veroveren. Daarbij zul je in de gaten moeten houden hoeveel materiaal je nodig hebt, hoeveel voedsel je nog hebt om je werkers te onderhouden, en welk jaargetijde het is. Seizoenen zijn namelijk een groot onderdeel van Northgard, en vooral de winter is een evenement waar je goed op voorbereid wilt zijn. Daarnaast zijn er genoeg random events om je op het puntje van je stoel te houden: van aanvallende monsters tot aardbevingen en andere groepen die je plots komen aanvallen: er is nooit een saai moment te vinden!

Ik was al bekend met de PC versie, en toen we werden uitgenodigd om Northgard op de Switch te spelen was ik dan ook meteen geïnteresseerd. Games zoals deze hebben namelijk te maken met veel verschillende statistieken. De meeste hiervan wil je op elk moment in de gaten kunnen houden, maar hoe doe je dat? Simpelweg erop klikken zoals in de PC versie gaat natuurlijk niet. Dus hoe pakt de Switch dit aan? Gelukkig was ik niet de enige die me dit afvroeg. Shiro Games heeft zich hier tijdens het porten naar de Switch vaak over gebogen, en hebben een aantal manieren gevonden die de game perfect laten draaien op de Switch. Wil je bijvoorbeeld een nieuw gebouw maken? Eén druk op de knop en je opent een menu wiel waar alle mogelijkheden op staan. Selecteer het gebouw wat je wilt en hoppa, je gebouw wordt gebouwd. Of ben je benieuwd waar je voedsel vandaan komt of hoeveel voorraad je nog hebt? Het wordt bijgehouden aan de bovenkant van je scherm, maar als je meer informatie nodig hebt, kun je ook hiervoor een menu wiel openen. Daarnaast zijn er ook andere aanpassingen die het spelen op de Switch zo soepel mogelijk maken: zo hoef je geen aparte werkers te selecteren wanneer er gebouwd moet worden (het spel selecteert gewoon de werkers die dichtbij zijn) en kun je je leger opdelen in groepen, die je daarna als groep makkelijk orders kunt geven.

De game draait daarnaast prima op de Switch. Omdat de game grafisch af en toe nog best wat te verwerken krijgt (Particle effects zoals sneeuw zijn veel aanwezig en af en toe heb je complete legers over je scherm marcheren), was ik bang dat de game zou kunnen stotteren. Tijdens het spelen heb ik daar echter niets van gemerkt. De game zag er op het eerste gezicht precies zo uit als de PC-versie, en het scrollen, werkers selecteren en gebouwen plaatsen ging soepel en makkelijk.

Fans van RTS games willen dan ook zeker deze game in de gaten houden. Naast een single campaign is de game ook als multiplayer te spelen, waarbij tot op zes spelers kunnen proberen de andere te slim af te zijn. Als dit net zo soepel speelt als de single player campaign dan kan dit voor veel leuke avonden zorgen!

Patricia

Hallo daar! Mijn naam is Patricia en ik ben alweer 28 jaar oud. Ik hou van verhalen en ben een groot gedeelte van mijn tijd bezig deze te maken als zijnde tekeningen, tekst en games. Ik ben groot Nintendo fan sinds ik Pokémon Silver kreeg op mijn 11e verjaardag, en je kunt mij wakker maken voor games met unieke of excentrieke verhalen. Hoe gekker hoe beter!

Geef een reactie