[Review] Heave Ho

Slingeren en klauteren naar overwinning.

Heave Ho is de nieuwste party puzzel-game van Franse ontwikkelaar Le Cartel Studio. In Heave Ho zijn alle personages rond en hebben enkel armen, waardoor je tactisch moet denken hoe je de goal bereikt. Dit doe je echter niet alleen, want de game moedigt je aan met vrienden samen te werken om je doel te bereiken. Is deze nieuwe co-op game de moeite waard of is hij alleen goed voor het verpesten van vriendschappen? Je leest het in deze review.

Vele handen maken licht werk

In Heave Ho draait alles om samenwerking. Met twee tot vier spelers ga je de uitdaging aan om over allerlei zwevende blokken en obstakels een vlag te bereiken. Om een level te voltooien zal het hele team de goal moeten aanraken, dus strategisch denken en goede communicatie zijn de sleutel tot succes. Vooral omdat het personage dat je speelt niet erg mobiel is. Je hebt slechts beschikking tot je ronde lichaam en je lange armen. Met deze armen kun je je overal aan vastgrijpen, ook aan elkaar. Door hier slim gebruik van te maken kun je bruggen creëren, slingers vormen en ladders opstellen om anders onmogelijk te bereiken gebieden te trotseren.

Onderweg kom je ook een aantal obstakels en hulpmiddelen tegen. De game focust hier echter niet op. Heave Ho maakt vooral gebruik van het leveldesign om spelers uit te dagen. Een level kan op verschillende manieren gehaald worden, wat de game extra replay value geeft. Daarnaast bevatten levels in de multiplayerstand een speciale munt. Als je deze munt meeneemt naar de vlag, kun je deze gebruiken om nieuwe outfits van te kopen voor je personage.

Het hoofdspel is onderverdeeld in verschillende gebieden, met elk een eigen thema. Zo heb je een groene jungle, ruige rotsen en zelfs een circus. Deze gebieden zijn vooral herkenbaar door hun achtergronden, want alle levels maken gebruik van generieke geometrische vormen als platforms. Dit is verder echter geen probleem, nu het niet afdoet aan de gameplayervaring. Heave Ho bevat een ruim aantal levels die op verschillende manieren kunnen worden behaald, dus fans zullen lang zoet zijn met deze game.

De levels in Heave Ho bevatten ook een aantal willekeurige events die kunnen plaatsvinden. Zo kan er opeens een gigantische lama langslopen die een niet zo frisse lucht achterlaat, waardoor het scherm besmeurd wordt of verschijnt een gouden touw, waarmee een minigame wordt gestart. Deze minigame is altijd anders en zorgt voor extra variatie tijdens de game. Zo is er een minigame waarbij je basketballen in een basket moet zien te gooien of een ander waarbij je binnen de tijd je personage naar witte vakjes moet slingeren en ze daar in een bepaalde positie moet krijgen. Deze minigames belonen de speler met munten, die – zoals eerder vermeld – vervolgens kunnen worden uitgegeven aan kostuums.

Het rijk voor je alleen

Heave Ho heeft naast de multiplayerstand ook een modus voor één speler. Deze speelstand is echter duidelijk minder aantrekkelijk dan de stand voor meerdere spelers. De levels zijn hier ietwat gemodificeerd, zodat ze haalbaar zijn met één persoon. De game verliest echter veel van zijn charme, omdat het duidelijk bedoelt is als multiplayer partygame en niet echt als singleplayer puzzel-game. De game voelt te leeg om in je eentje te spelen en de levels bieden vaak te weinig uitdaging, omdat de route naar de vlag nu overduidelijk is.

Aan de ene kant is het fijn dat de ontwikkelaar heeft gedacht aan de spelers die niet altijd een groep vrienden tot hun beschikking hebben, maar de stand voor één speler is eigenlijk in alle opzichten een slap aftreksel van de geweldig grappige multiplayerstand. De multiplayerstand zorgt voor ontzettend veel grappige situaties als je met elkaar probeert uit te zoeken hoe je je het beste door een level kan bewegen. Dit kan helaas niet gereproduceerd worden in de singleplayerstand.

Uit een kinderserie

Heave Ho heeft een ontzettend schattig artstyle. De personages, omgevingen en achtergronden zien er allemaal uit alsof ze met wasco getekend zijn. De personages hebben allerlei verschillende outfits om vrij te spelen, waardoor ze volledig gepersonaliseerd kunnen worden. Naast outfits kunnen ook het haar, de huidskleur en de stem van je personage worden aangepast.

De muziek in het spel is redelijk simplistisch, maar hoeft verder ook niet de overhand te hebben in deze titel. Le Cartel Studio heeft ervoor gekozen de muziek langzaam te laten opbouwen door langzaam nieuwe instrumenten toe te voegen aan liedjes. De muziek is verder echter vergeetbaar en maakt weinig indruk op de speler. Wel verdient het hoofdliedje van Heave Ho een speciale shoutout te krijgen. Dit nummer wordt voornamelijk a capella gezongen door het ontwikkelteam en is zoenken. droog dat het lang in je hoofd blijft zitten.

Heave Ho is een ontzettend grappige en creatieve multiplayergame en een perfecte aanwinst voor mensen die graag met een groep vrienden samen voor de Switch gaan zitten. De game biedt genoeg content en replay value om uren mee door te brengen. Als je van plan bent de game in je eentje te gaan spelen, kun je beter nog eens goed nadenken. Het contrast tussen de fantastische multiplayerervaring en de ietwat saaie en eentonige singleplayerstand is behoorlijk groot.

Eindcijfer: 8,2

Ruben

Ik ben 22 jaar en van jongs af aan al een groot fan van Nintendo en hun games. Het is moeilijk om tussen de geweldige series favorieten te kiezen, maar de Mario-games hebben sinds jongs af aan een speciale plek in mijn hart.