[Preview] Daemon X Machina

Wij mochten al even aan de slag met deze gloednieuwe game voor de Nintendo Switch.

Daemon X Machina is de nieuwe game van de makers van Armored Core. En net zoals bij deze spirituele voorganger draait het in deze game maar om één ding: Mechs, heel erg veel daarvan. Mechs die rennen, springen, vliegen en alles in de nabije omgeving kapot schieten met geweren, snipers, shotguns en warmte-zoekende raketten. Of, als je geen zin hebt in die lange afstandswapens, gewoon kapot te hakken met zwaard en schild. Wat je voorkeur ook is, je vijanden zijn groot en jij doet je best om ze een stuk kleiner te maken.

Je eigen persoonlijke robot!

In den beginne….

Maar dat doe je natuurlijk niet zonder reden. Het verhaal van Daemon X Machina speelt zich af in een wereld die te maken heeft gehad met een grote catastrofe: namelijk dat een stuk van de maan is afgebroken en op de aarde is gebotst. Naast de verwoesting van de aarde heeft dit ervoor gezorgd dat door AI bestuurde technologie zich tegen de mensheid heeft gekeerd. Het is dan ook aan jou, een beginnende huurling met behoefte aan geld, om deze bedreigingen in toom te houden.

Enorm grote vijanden? Geen probleem!

Je kunt elk onderdeel aanpassen

Dit doe je door middel van een veel te grote robot met een boel geweren. Je Mech, of in deze game Arsenal genoemd, is dan ook de core mechanic van deze game. Alles wat je doet doe je met als einddoel je Arsenal beter te maken. Tussen de speelbare missies door zul je dan ook altijd terug komen in de centrale Hub, waar je je Arsenal kunt bekijken, individuele onderdelen kunt aanpassen of nieuwe onderdelen kunt kopen of onderzoeken. In het begin van het spel zul je het moeten doen met de wapens die je krijgt, maar al snel geeft de game je genoeg mogelijkheden om al deze onderdelen naar hartenlust te kunnen aanpassen. En dan bedoel ik ook naar hartenlust. Alleen al aan wapens bestaat er zoveel keuze dat het je best even kan duizelen. Linkshandige wapens, rechtshandige wapens, links en rechtshandige back-up wapens, schouderwapens, auxiliary wapens en dan heb ik het nog niet eens gehad over de verschillende types wapens! Daarnaast zul je ook elk stukje uitrusting en zelfs je processor kaart kunnen aanpassen. Elk onderdeel heeft daarnaast natuurlijk zijn eigen sterke en zwakke punten. Gelukkig gooit de game je hierbij niet helemaal voor de leeuwen, tijdens het spelen speel je geleidelijk nieuwe wapen opties vrij, waarbij de game even de tijd neemt om de verschillen uit te leggen. Fijn, want aan de vele statistieken te zien die ik nog niet gebruikt heb wordt dit heel snel heel moeilijk!

Verschillende soorten missies

De rest van de game speelt zich af in missies. Verhaal missies dragen het verhaal. Tijdens deze missies speel je dus als je Arsenal, waarbij je alles wat los en vast zit aan kleine stukjes schiet. Hoewel je in het begin misschien moet wennen aan het knoppen-schema (zowel schouder als trigger buttons bedienen elk hun eigen wapens, en ook je scherm staat vol met noodzakelijke data) schiet je al snel door het level heen. En dit voelt best wel heel goed. Omdat je Arsenal vanaf het begin al kan vliegen, race je al snel alle kanten op, waarbij het richten en ontwijken al snel natuurlijk aanvoelt. Het helpt daarnaast dat de game erg goed draait op de Switch. Zelfs met alle vijanden, kogels, raketten, lasers, ontploffingen en andere special effects heb ik de Switch niet één keer zien stotteren. Ook in handheld-modus ziet het er fantastisch uit.

Natuurlijk kun je ook je eigen uiterlijk aanpassen

Tot slot

Het enige is dat ik nog niet goed snap wat Daemon X Machina precies van de speler wil. Alles lijkt aanwezig te zijn voor een goede game: alhoewel het verhaal misschien niet heel sterk wordt neergezet, is het goed genoeg om de game te dragen, en de gameplay-mechanics zijn solide. Het voelt alleen alsof er nog iets mist. Waar bouwt de game naar toe? Wil het iedereen de mogelijkheid geven om unieke Arsenals te kunnen bouwen? Misschien komt het omdat ik nog vroeg in de game zit maar de wapens zijn momenteel nog niet zo verschillend als de game je wil doen geloven. Het speelt allemaal nog een beetje hetzelfde, waarbij ook de missies nog niet interessanter zijn geweest dan “Schiet x-aantal vijanden neer.” Ook grafisch zien de wapens die er nog grotendeels hetzelfde uit. Ik doe mijn best om mijn Arsenal te updaten, maar heb nog niet het idee dat hij er al anders uit ziet dan in het begin.

Cool guys don’t look at explosions

Ik ben dan ook benieuwd hoe de game verder gaat. De gameplay voelt goed, de game draait goed en ook de ideeën lijken op te bouwen naar iets groots. Nu alleen nog even zien of al deze puzzelstukjes ook daadwerkelijk een mooie puzzel maken.

Patricia

Hallo daar! Mijn naam is Patricia en ik ben alweer 28 jaar oud. Ik hou van verhalen en ben een groot gedeelte van mijn tijd bezig deze te maken als zijnde tekeningen, tekst en games. Ik ben groot Nintendo fan sinds ik Pokémon Silver kreeg op mijn 11e verjaardag, en je kunt mij wakker maken voor games met unieke of excentrieke verhalen. Hoe gekker hoe beter!

2 gedachten over “[Preview] Daemon X Machina

  • 28/08/2019 om 14:43
    Permalink

    De demo maakte me al niet al te blij en als ik je preview lees wordt deze nog niet bijgeschaafd, aangezien je dezelfde punten aanhaalt die me al in de demo tegenvielen. Gelukkig komt een week later Link’s Awakening uit, dus ik vermaak me daar dan wel mee.

Geef een reactie