[Review] Shinobi Spirits S: Legend of Heroes

Een platformer met een Japans-sausje.

Een platformer met een Japans sausje.

Shinobi Spirits S: Legend of Heroes is een actie-platformer ontwikkelt door Tom Create. Als je het spel al eens eerder hebt gezien, kan dat kloppen: In 2015 verscheen op de 3DS ‘Ninja Battle Heroes’. Nu is het spel opnieuw gemaakt voor de Nintendo Switch, waardoor je niet meer met twee schermen tegelijk speelt. Ben je benieuwd hoe dit spel uitpakt? Lees dan onze review.

Speel als een ninja!

In het spel kruip je in de huid van Saizo Kirigakure. Je leert dat er een kwade generaal aan de macht is gekomen. Daarom besluit Saizo om een groep te trainen genaamd de ‘Beast Brigade’, maar op één dag komt Saizo terug en merkt hij dat iedereen is ontvoerd. Het spel bestaat uit verschillende platform levels en baasgevechten. Na elk level bevrijd je één van de ontvoerde leden. Deze beesten kun je in oproepen om je te helpen. Sommige zullen je helen, anderen geven je een boost en een paar zullen mee vechten. In de game kun je jezelf sterker maken door middel van een vaardigheidsboom. Met deze vaardigheidsboom kun je nieuwe aanvallen leren of bekende aanvallen sterker maken.

Versla vijanden om Spirit te verzamelen, hiermee kan je je vaardigheden krachtiger maken.

Vijanden zullen niet alleen van links of rechts verschijnen. Shinobi Spirits kent ook een andere manier: vijanden kunnen van achter naar voren lopen. In deze 2.5D-setting gooi je ninjasterren en gebrijk je je katana. Het leveldesign is helaas niet altijd even prettig. Zo is er bijvoorbeeld een level waarbij je in een dojo bent. In deze dojo beklim je als het ware naar de top, maar als je valt is het spel best hard en moet je een groot gedeelte opnieuw beklimmen. Alhoewel de levels er wel mooi en Japans uitzien, bevatten ze weinig variatie.

De artstyle is typisch Japans en past goed bij de game. Alles ziet er keurig uit en geeft je echt de Japanse-vibe. De levels zelf natuurlijk, maar ook alles daarbuiten: de menu’s, de vaardigheidsboom en ook de verzamelbare objecten. In het spel kan je namelijk verschillende Japanse rollen verzamelen en daarmee kan je een tekst onthullen.

Sla je weg door vijanden en roep een hulpje op als je het lastig krijgt.

De muziek is ook typisch Japans, maar helaas kent het spel alweer weinig variatie. De muziek past dus wel goed bij het spel, maar je moet wel voor lief nemen dat je steeds dezelfde deuntjes hoort. Het spel is niet heel lang, je kan het in een dag uitspelen. De titel is voor €8,99 te koop in de eShop, maar dat is aan de hoge kant als je het vergelijkt met de 3DS-versie. De 3DS-versie kost namelijk slechts €1,99. Het grootste verschil tussen de titels zijn de verbetere graphics en een mooiere UI.

Shinobi Spirits S: Legend of Heroes bevat een leuke Japanse stijl, maar weet niet goed je aandacht er bij te houden. De muziek past goed bij het spel, maar wordt te vaak opnieuw gebruikt dat het je langzaam aan gaat irriteren. De besturing is wel makkelijk en het is erg leuk om niet alleen links en rechts aan te vallen, maar ook naar achteren. Het spel is aan de dure kant als je het vergelijkt met Ninja Battle Heroes op de 3DS. Shinobi Spirits S bevat goede ideeën, maar weet ze helaas niet goed te weergeven.

Cijfer: 6,5