[REVIEW] Grandia HD Collection

Twee fantastische RPG's van vroeger zijn opnieuw te beleven op de Nintendo Switch.

Twee fantastische RPG’s van vroeger zijn opnieuw te beleven op de Nintendo Switch.

Toen ik hoorde dat Grandia HD Collection voor de Nintendo Switch was aangekondigd, werd ik direct enorm enthousiast. Niet alleen ben ik een groot fan van klassieke turn-based RPG’s, Grandia is daar de oorzaak van. Op de Dreamcast maakte ik voor het eerst kennis met dit genre dankzij Grandia II. Het spel had een geweldig vechtsysteem gecombineerd met een interessant verhaal. Later ging ik ook aan de slag met het eerste deel op de Playstation maar deel 2 bleef mijn favoriet. Hoe pakt deze remaster uit?

Twee titels, twee verhalen

Zoals de titel van deze collectie al doet vermoeden krijg je met Grandia HD Collection zowel het eerste als het tweede deel voorgeschoteld. Beide titels zijn ontwikkeld door Game Arts en kenmerken zich door een interessant maar makkelijk te volgen verhaal. Grandia I draait om een jonge onruststoker genaamd Justin die op reis gaat met zijn jeugdvriend Sue om de geheimen van een verloren beschaving te ontdekken. De game verscheen oorspronkelijk op de SEGA Saturn en later op de Playstation. Deel 2 kwam uit op de Dreamcast en hierin kruip je in de huid van Ryudo. Hij krijgt als Geohound de opdracht om Elena te begeleiden naar een ritueel en dat gaat behoorlijk mis. In beide titels ontmoet je tijdens het verhaal de nodige interessante personages.

Grandia I

Op en top klassieke JRPG

Zoals gezegd zijn beide spellen klassieke Japanse turn-based RPG’S en dat is zeker iets om te beseffen voordat je deze collectie aanschaft. Fans van dit genre zullen het helemaal geweldig vinden maar de gameplay zal natuurlijk wel verouderd aanvoelen. De gameplay bestaat vooral uit reizen van dorpje naar dorpje terwijl je steeds nieuwe gebieden ontdekt vol vijanden en eindbazen. De opzet is precies dat wat je van een klassieke JRPG kan verwachten.

Het is hard nodig om de gevechten allemaal aan te gaan zodat je steeds sterker wordt en verder kunt komen. Het vechtsysteem is vrij eenvoudig maar hierdoor ook goed te begrijpen en tevens onderscheidend van vergelijkbare titels. Het unieke voor die tijd was dat personages dynamisch rond het vechtgebied lopen tijdens de gevechten, waarbij juiste timing bij je aanvallen ook van grote invloed is. Ondanks dat het vechtsysteem niet enorm diepgaand is, werkt het zeer fijn en is het anders dan de meeste traditionele JRPG’s. De grote verscheidenheid in speciale aanvallen en magic tussen de verschillende personages geven wel degelijk voldoende diepgang.

Tijdens avontuur ontmoet je in totaal 8 personages die met je mee vechten en ieder heeft zo zijn eigen krachten en magie. En waar spellen tegenwoordig vaak een zo ingewikkeld mogelijk verhaal hebben, blijft dit bij Grandia lekker simpel om te volgen. Er zitten meer dan voldoende plotwisselingen in en het verhaal blijft boeien, je kunt het makkelijk volgen zonder elk woordje goed te moeten lezen. De personages worden bovendien sterk neergezet.

Grandia II

Hoe ogen de spellen na al die jaren?

Wat we kunnen verwachten van deze spellen is vrij duidelijk. Wanneer je fan bent van dit soort spellen krijg je simpelweg 2 klassiekers voorgeschoteld die zich kenmerken door een sterke gameplay. Maar hoe hebben de spellen al die jaren overleefd op audiovisueel gebied? Er is duidelijk een HD-filter over de game gegooid zonder verder al te veel aanpassingen. Voor Grandia I zorgt dit ervoor dat alle sprites ook nu mooi blijven ogen. De mooie stijl en artwork blijft hierdoor goed overeind staan. Voor Grandia II pakt dit net iets minder goed uit. Van afstand oogt alles nog best oké, al is goed te zien dat je met een eerste-generatie Dreamcast-game te maken hebt van origine. Zoomt de camera ver in, dan duiken behoorlijk pijnlijke pixels op. Het is jammer dat hierin niet meer werk is gestopt, zeker gezien de prijs van bijna €40.

De Grandia-spellen stonden bekend om hun mooie soundtrack en die is gelukkig prima overeind gebleven. Nog steeds klinkt deze erg fijn. De meeste dialogen in het spel gaan via tekstblokken en alleen bij belangrijke filmpjes wordt voice-acting gebruikt. Vergelijk dit niet met wat je tegenwoordig gewend bent maar voor die tijd hebben de stemmen absoluut hun charme.

Of Grandia HD Collection aan te raden is, is vooral afhankelijk of je openstaat voor twee ouderwetse JRPG’s die destijds zeer goed werden gewaardeerd. De kans is groot dat je één van beide delen nooit hebt gespeeld en dan is dit zeker je kans. Het feit blijft dat je met deze collectie twee ware toppers in handen krijgt, maar de prijs van bijna €40 is wel net aan de hoge kant, zeker wanneer je kijkt wat er op visueel gebied is aangepast.

Eindcijfer 7,7