Een game die je niet wilt missen

Een game die je niet wilt missen

Als het goed is heb je al een beetje een beeld gekregen door mijn preview van hoe Astral Chain in elkaar zit. Als je mijn preview nog niet hebt gelezen, geen zorgen! Ik zal het in het kort even voor je uitleggen waar de game over gaat.

Astral Chain is een semi-open wereld actie game waarbij je door verschillende files speelt in een grotendeels lineair verhaal. Deze worden aan elkaar verbonden met als hub het politiebureau. De maker van Astral Chain, Takashi Taura, beschrijft de gameplay als een combinatie van de open wereld van NieR: Automata en de lineaire wereld van Bayonetta. In het spel speel je een politieagent die deel is van een tweeling.

Een rookie met grootse plannen

Als een redelijk nieuwe agent word je al snel gedwongen om bij de Neuron Task Force te gaan om te vechten tegen het groeiende gevaar van kleine zwarte portalen, red matter en Chimeras. Dit doe je uiteraard niet alleen, met een speciaal wapen, Legion genaamd, gebruik je zelf een Chimera. Deze hou je in je macht door middel van een speciale ”Astral Chain” die je personage en de Chimera verbindt. Samen met een reeks wapens en Legions neem je het op tegen verschillende (onverwachte) vijanden om zo de toekomst van de Ark te redden.

In Astral Chain bestaat de Aarde niet meer zoals je hem gewend bent. Door een meteorietinslag in het jaar 2043 ontstond er een groot wormgat dat het einde van de wereld in gang bracht. Naast dit grote wormgat ontstonden er kleinere wormgaten, gates, waaruit wezens – de Chimeras – kwamen, die het land vervuilden met red matter. Deze red matter zorgt ervoor dat mensen zelf in deze wezens veranderen en is dus een heel gevaarlijk virus. Het leven dat er nog was op Aarde werd al snel uitgeroeid door deze wezens of meegesleurd door een van de kleine wormgaten naar de Astral Plane. Door deze serie van gebeurtenissen was 90% van de Aarde niet meer bewoonbaar.

De Ark

De overlevenden die er nog waren bouwden een kunstmatig eiland genaamd de Ark, waarop mensen eindelijk in vrede konden leven. Deze vrede was helaas van korte duur, want de gates begonnen ook op de Ark te verschijnen. Door deze gebeurtenis wordt er een Neuron Task Force opgezet die gebruik maken van Legions. Dit zijn Chimera’s die onder dwang samen moeten werken met de agenten van de Neuron Task Force. De vraag is echter of dit concept echt de redding is van de Ark. Het verhaal van dit spel is echt fenomenaal en weet met een goed tempo en intense momenten je geïnteresseerd te houden. Ook is er genoeg mysterie dat je naarmate het spelen steeds meer ontrafelt.

Gevulde Files

Het verhaal van Astral Chain wordt verdeeld in verschillende ”Files” oftewel hoofdstukken. In elk hoofdstuk wordt je score bijgehouden die op het einde wordt omgezet in ervaringspunten voor je rang. Hoe hoger je rang is, hoe meer je vaardigheden worden verhoogd. De score kan verhoogd worden door goed te presteren in gevechten en het opruimen van zo veel mogelijk red matter.

In elk hoofdstuk begin je met een stuk waar je je omgeving kunt verkennen. Zo krijg je de keuze om verschillende sidequests te ondernemen of om meteen met de hoofdquest verder te gaan. Aangezien het gebied dat je kunt verkennen in elk hoofdstuk redelijk groot is, is het spel niet heel lineair. Er zijn dan ook genoeg geheimen in een gebied om je wel even zoet te houden als je dat wilt. Persoonlijk raad ik het wel aan om zo veel mogelijk te verkennen, aangezien elk gebied er echt heel mooi uitziet. Daarnaast zijn sidequests ook nog eens heel leuk om te voltooien. Katten terug naar hun baasje krijgen, tot boeven vangen, tot ijsjes kopen voor mensen, gekker kan het niet! Je krijgt er in ieder geval geen spijt van om een vergrootglas op je omgeving te zetten. Naast het mooie uitzicht heb je ook een grotere kans om geheimen te vinden in een wereld als je deze goed uitkamt (red matter, geheime voorwerpen, enzovoorts).

Ga op onderzoek uit

In deze fase moet je naast het verkennen van je omgeving ook nog onderzoek doen. Er is altijd wel iets gebeurd in de omgevingen die je verkent, dus aan jou als politie de taak om uit te vogelen wat er nu precies gebeurd is. Dit doe je door met je IRIS verschillende plekken te analyseren en zo sporen te verzamelen. Deze sporen alleen zijn niet genoeg om de dader te vinden, je moet hierbij ook nog mensen ondervragen. Nadat je alles hebt verzameld ga je naar een persoon toe die je een aantal vragen stelt. Beantwoord je deze vragen goed, dan betekent dit een goed punt voor je onderzoek en dus een hogere score die wordt toegevoegd aan je totale score voor die file. Wat uiteindelijk weer leuk is om je rank mee omhoog te halen.

Vechten was nog nooit zo intens

In de tweede fase van een file zitten heel veel gevechten met de Chimera’s die ervoor zorgen dat je als speler steeds op het puntje van je stoel zit. Deze gevechten zijn intens. En als ik Intens zeg, meen ik dit ook echt. Je bent in een gevecht vaak met verschillende Chimera’s tegelijkertijd bezig en je moet steeds ontwijken om zo de dodelijke aanvallen van je vijanden te ontwijken. Als dit nog niet genoeg was, moet je ook nog tegen een gigantische vijand op het einde van een file vechten om zo de file te behalen.

Zoveel Chimera’s!

Een van de vele sterke punten van dit spel is het gevechtssysteem. In dit systeem heb je vreselijk veel mogelijkheden om je vijanden neer te halen. Zo beschik je over meerdere wapens en daarnaast nog een aantal Legions die hun eigen moves bevatten. Alsof dit nog niet genoeg was, heb je ook nog een ”Astral Chain” die je kunt gebruiken. Het leuke van dit systeem is de manier waarop het spel het systeem hanteert. Zo worden er regelmatig verschillende vijanden naar je toegegooid die ervoor zorgen dat je alle wapens en Legions wel moet gebruiken. Het herhaaldelijk gebruiken van maar één wapen en één Legion is dus geen optie! Natuurlijk wordt dit soms chaotisch als je met acht verschillende Chimera’s moet vechten, maar dit vind ik persoonlijk alleen maar leuk. Het voegt een bepaald gevoel van voldoening toe als je een gevecht behaald, alleen kijk uit dat je genoeg ontwijkt!

Opnieuw spelen? Waarom niet!

Wat wel heel duidelijk is in dit spel, is het feit dat je de files meerdere keren moet spelen mocht je het spel 100% willen uitspelen. Op sommige stukken in het spel kom je bij geheime plekken waar je nog niet verder kunt omdat je hiervoor een speciale Legion nodig hebt. Deze Legion is meestal later in het spel pas te krijgen. In deze speciale zones zijn verschillende voorwerpen te krijgen zoals geheime voorwerpen en red matter. In sommige gevallen kun je ook nog een klein zwart portaal vinden waar geheime Chimera’s zich in schuil houden.

Hiernaast heb je ook nog een extra moeilijkheidsgraad bij elke file die je pas vrij speelt als je de file voltooid hebt. Zo zijn de vijanden moeilijker en heb je minder kansen om jezelf te redden indien dit nodig is.

Gotta Collect ‘Em All!

In Astral Chain mag je veel visuele aspecten van je personage helemaal zelf beslissen. Zo kun je je haarkleur, geslacht, huidskleur, kleren, kleur van je Legion en veel meer helemaal aanpassen. Er zijn wel wat restricties: Je moet veel vrijspelen door verschillende doelen te behalen. Dit gedeelte vond ik persoonlijk leuk omdat het ontdekken van je omgeving extra wordt beloond met dit systeem. Naast deze doelen zijn er genoeg cosmetica te vinden in verschillende kisten die verspreid staan over de vele gebieden die je bezoekt tijdens het verhaal.

Mocht je je look beu worden in het verloop van het verhaal, dan heb ik goed nieuws voor je: je kunt deze altijd veranderen in het politiebureau. Naast deze functie bevat de hub van dit spel, het politiebureau, enorm veel handige functies die van pas kunnen komen tijdens je avontuur. Het enige jammere wat ik vond aan deze functie is dat je beloningen van verschillende doelen handmatig moet ophalen in een menu dat redelijk verscholen zit. Dit had tot gevolg dat ik pas redelijk laat alle beloningen in ontvangst nam. Let hier dus op als je Astral Chain gaat spelen!

Het politiebureau

Zoals ik hierboven noemde is het veranderen van je uiterlijk een van de vele functies die deze hub aanbied. Andere functies zijn o.a kleuren veranderen bij je Legion, verschillende trainingsprogramma’s in de training hal, het bekijken van je vijanden database, het selecteren van een file die je nogmaals wilt spelen, sidequests ondernemen en nog veel meer! Deze hub bevat nog een aantal leuke geheimpjes die ik nog niet ga verklappen, maar één ding kan ik wel zeggen: er is een hoop te doen!

Grafisch hoogtepunt

Astral Chain ziet er echt ontzettend mooi uit. Dankzij de eigen grafische stijl heeft dit spel een atmosfeer die niet veel spellen hebben op de Nintendo Switch. Naast het feit dat het spel er gewoon ontzettend goed uitziet, draait deze ook nog eens uitstekend in zowel docked- als handheld-modus. Zelfs als er zich veel vijanden op je beeld bevinden heeft de Switch niet heel veel moeite om je een soepele ervaring te bieden.

Turn it up!

De muziek in dit spel accentueert de omgevingen en situaties bijzonder goed. Vooral het muziekje dat afspeelt in de hub van het spel is een beat waar je langzaam bij kunt komen van de vele intense gevechten die het spel te bieden heeft. Alsof de gevechten nog niet intens genoeg waren, wordt de muziek tijdens deze gevechten ook nog eens bijzonder intens. Nog niet genoeg intensiteit? Baasgevecht muziek! Er is niets vetter dan het opnemen tegen een gigantisch wezen met een geweldige soundtrack op de achtergrond. Ook in dit aspect scoort Astral Chain bijzonder goed.

Astral Chain is een nieuwe IP die zijn eigen ding wilt doen en hierin slaagt. De intense gevechten, verhaal, karakters, omgevingen en vijanden is wat dit spel zo geweldig maakt. Daarnaast heb je ook nog de vele mogelijkheden om je personage en Legions naar je eigen smaak aan te passen, wat in mijn ogen het spel alleen maar meer karakter geeft. Deze Nintendo Switch-titel mag je niet missen!

Eindcijfer : 9,6