[REVIEW] PictoQuest

Een picross-spel gekruist met lichte RPG-elementen. Hoe goed gaat dit samen? Lees het hier in onze review.

PictoQuest is het debuutspel van NanoPiko. In dit spel speel je nonogram-puzzels. Als je niet bekend bent met deze puzzeltjes kan je in het spel een kleine uitleg vinden. Echter weet NanoPiko RPG-elementen toe te voegen waardoor er nog meer strategie om de hoek komt kijken. In deze review kom je er achter hoe goed dit uitpakt.

Nonogrammen

Het doel van nonogrammen is om het verbogen plaatje te vinden door vakjes in te kleuren. Maar welke vakjes moet je wel en welke nou niet kleuren? Dat kan je zien aan de nummers buiten de puzzels. Als je een 5×5 diagram hebt en bij een rij staat het cijfer 5 dan moet je alle hokjes inkleuren. Je kan ook meerdere getallen bij een rij of column hebben. Staat er bijvoorbeeld 1 en daarna een 3, dan kleur je het eerste vakje in, sla je er een over en dan in de kleur je de overige vakjes (bij een 5×5 diagram natuurlijk).

Ga mee op avontuur!

In PictoQuest kun je erg gemakkelijk een vakje markeren waar niks hoeft te komen. Met een simpele druk op een knopje kun je een vakje met een kruisje markeren, waardoor je niet per ongeluk op het vakje kan klikken. Gelukkig kan je het kruisje ook weer erg makkelijk weghalen als je zelf een foutje hebt gemaakt. Een erg handig systeem aangezien je dan merkt waar een set vakjes hoort. Stel je moet in een rij vijf vakjes kleuren, maar je hebt voor het kruisje drie vakjes, dan kun je die ook wegstrepen. Immers kan je niet vijf vakjes kleuren in de ruimte van drie vakjes. Een enkel minpunt is dat het spel geen touchscreen-support bevat.

RPG-Elementen

Het spel kent een wereldkaart met daarop de levels. In de normale levels vecht je tegen monsters of zoek je naar een schatkist. De vijanden bouwen langzaam hun aanvalsmeter op. Je kunt dit tegen gaan door een rij of kolom helemaal weg te spelen, waardoor hun balk weer een stuk lager is. In verdere levels kom je meerdere vijanden tegelijk tegen. In deze levels is het handig om te wisselen tussen tegenstanders, de aanvalmeters lopen namelijk door. Schatkisten zijn minder gevaarlijk, maar een fout kost je wel geld. Geld in het spel kun je gebruiken in winkels om levenselixers te kopen of een voorwerp. Met voorwerpen kun je bijvoorbeeld een vijand laten bevriezen of een gedeelte van je puzzel kort opgelost zien.

Schakel goed tusssen de vijanden, anders kan je een paar klappen verwachten.

In het spel zitten zelfs baasgevechten en ook deze bazen vallen aan, maar wel anders dan normale vijanden. Normale vijanden pakken je levens af, maar sommige baasgevechten zorgen voor andere grappen. Zo heb je een baas die al je vakjes en kruisjes in een klein deel van de diagram kan weghalen.

De artstyle van PictoQuest is erg schattig en ziet er keurig uit. Zodra je een puzzel hebt opgelost, bewegen de pixels waardoor het spel levendiger wordt. De muziek past ook goed bij het spel. Je kunt in de levels vrij rondschakelen tussen de liedjes.

Het debuutspel van ontwikkelaar NanoPiko is een nonogrammen-spel genaamd PictoQuest. Dit spel draait niet alleen om het behalen van nonogrammen, ook komen er RPG-elementen om de hoek kijken. De level zijn erg leuk en worden ook steeds groter. Het spel wordt hierdoor steeds lastiger en dat is uitdagend. De artstyle is mooi en ook de muziek klinkt prima. De combinatie van puzzelen en vijanden aan te vallen tegelijk pakt goed uit. NanoPiko weet twee verschillende, niet voor de hand liggende genres te mengen en het resultaat? Iets dat ik niet wist nodig te hebben.

Cijfer: 8,5

Robin

Hey, ik ben Robin en ben 19 jaar. Mijn favoriete genres zijn metroidvania's, RPG's en games met een goede mysterieuze sfeer. Mijn favoriete games zijn de Phoenix Wright-games, Ghost Trick en de Mother-serie.

Eén gedachte over “[REVIEW] PictoQuest