[Preview] Astral Chain

Werk samen met een wel héél speciaal wapen!

Astral Chain is een semi-open wereld actie game waarbij je door verschillende files speelt in een grotendeels lineair verhaal. Deze worden aan elkaar verbonden met als hub het politiebureau. De maker van Astral Chain, Takashi Taura, beschrijft de gameplay als een combinatie van de open wereld van NieR: Automata en de lineaire wereld van Bayonetta. Ben je benieuwd welke inspiraties dit spel uit deze twee klassiekers heeft trokken? Lees dan snel verder!

Chaos

In Astral Chain bestaat de Aarde niet meer zoals je hem gewend bent. Door een meteorietinslag in het jaar 2043 ontstond er een groot wormgat die het einde van de wereld in gang bracht. Naast dit grote wormgat ontstonden er kleinere wormgaten, gates, waaruit wezens kwamen genaamd Chimeras kwamen, die het land vervuilden met ”red matter”. Deze red matter zorgt ervoor dat mensen zelf in deze wezens veranderen en is dus een heel gevaarlijk virus. Het leven dat er nog was op aarde werd al snel uitgeroeid door deze wezens of meegesleurd door een van de kleine wormgaten naar de Astral Plane. Door deze serie van gebeurtenissen was 90% van de Aarde niet meer bewoonbaar. De overlevenden die er nog waren bouwden een kunstmatig eiland genaamd de Ark, waarop mensen eindelijk in vrede konden leven. Deze vrede was helaas van korte duur, want de gates begonnen ook op de Ark te verschijnen.

Neuron Task Force

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is preview2.jpg

Wat de situatie nog lastiger maakt is dat mensen zowel de Chimeras als red matter niet kunnen zien. Gelukkig bestaat er de Neuron Task Force, een speciale politie-eenheid die de nodige uitrusting heeft om deze onzichtbare wezens te zien en te bestrijden. Verder is het aan hun de taak om de red matter op te ruimen om zo verdere corruptie van de wereld te voorkomen.

De Legions

De Neuron Task Force heeft ook beschikking tot een heel speciaal stukje uitrusting: de Legions. Deze Legions zijn gevangen Chimeras die door middel van een ketting samen met hun partner vechten. Zo helpen deze Legions met het opruimen van red matter, het navigeren door verschillende landschappen en het bevechten van de kwaadaardige Chimeras.

Pas je eigen hoofdpersonage aan!

Je speelt als een tweeling die door omstandigheden ”gedwongen” wordt om zich bij de speciale politie-eenheid aan te sluiten. Zo krijg je al snel je Legion en vanaf daar begint het verhaal pas echt. Deze protagonist mag je helemaal zelf kiezen: zo kun je het geslacht kiezen, huidskleur, haarkleur, haarstijl, kleren en ga zo maar door. Leef je uit! Het geslacht dat je niet hebt gekozen, wordt je tweeling en speelt een belangrijke rol in het verhaal. Wat heb jij liever, een tweelingzusje of tweelingbroertje?

Files

Astral Chain is opgedeeld in verschillende ”Files”, oftewel hoofdstukken. In deze files is het aan jou als Neuron Officer om samen met je Legion op verkenning te gaan in gebieden die geteisterd worden door Chimeras. Zo begint een file meestal met een onderzoek waarbij je met behulp van je speciale lenzen moet uitzoeken wat er is gebeurd in het gebied. Je moet hiervoor als een echte detective te werk gaan en geen enkel spoor van de Chimera over het hoofd zien.

Naast het zoeken van sporen, kom je ook met veel inwoners in aanraking die je hulp nodig hebben. Zo kun je verschillende sidequests ondernemen die hele handige beloningen hebben. Deze sidequests bevatten verschillende doelen waaronder puzzels oplossen, onderdelen verzamelen of zelfs dieven vangen met je Astral Chain! Vergeet ook niet de red matter op te ruimen die je door het level heen tegenkomt. Hiervoor krijg je tenslotte punten die je later in het spel weer kunt gebruiken.

Na het onderzoek wordt er van je gevraagd om de informatie die je hebt verzameld tijdens het onderzoek te bevestigen door middel van een paar vragen. Als je deze goed weet te beantwoorden, kun je op jacht naar de daadwerkelijke dader, de Chimera.

Een gigantisch arsenaal aan mogelijkheden

Het vechten is een van de hoofdattracties van dit spel. Je hebt namelijk als protagonist verschillende Legions tot je beschikking die elk hun unieke vaardigheden hebben. Zo heb je een Zwaard-legion, Boog-legion, Hond-legion en ga zo maar door. Je eigen personage heeft zelf ook een aantal wapens tot zijn beschikking zoals een geweer, zwaard en nog veel maar. Alsof je arsenaal nog niet groot genoeg is, kun je je Astral Chain die jou en je Legion met elkaar verbinden ook gebruiken als wapen. Je kunt, wanneer je een knop indrukt, je Legion vrij bewegen. In deze fase kun je je Legion om de vijand laten draaien om hem zo tijdelijk te vangen en flink wat schade toe te brengen. Zoals je leest is het gevechtssysteem echt heel erg uitgebreid en zelfs nu ben ik constant nieuwe dingen aan het leren. Vechten in dit spel is iets wat je moet oefenen. Vergelijkbaar met Witch Time in Bayonetta, kan de tijd langzamer gaan als je een aanval van een vijand net op tijd ontwijkt. Dit is zeker niet makkelijk, maar als je eenmaal onder de knie hebt heeft deze techniek alleen maar voordelen.

De hub

Als je de eindbaas van een file hebt verslagen, ga je terug naar de lobby van het spel, het bureau van Neuron. In dit bureau kun je voorwerpen kopen, je kleding aanpassen, chatten met collega’s en verschillende sidequests ondernemen.

Zijn de Chimeras te moeilijk en heb je zoiets van ”dit is echt onmogelijk”, geen zorgen! Het spel heeft een trainingsruimte in de lobby waar je verschillende lessen kunt volgen. Hierin kun je je vaardigheden als Legion– gebruiker verbeteren. Deze lessen hebben mij enorm geholpen in het perfectioneren van mijn gevechtsstijl tegenover Chimeras.

Tenslotte

Wat mij duidelijk is geworden , is dat het spel je een overwinning niet zomaar geeft: je moet het gevechtssysteem tot een bepaalde hoogte onder de knie hebben. Er zijn voor de mensen die dit fijn vinden, wel een aantal moeilijkheidsniveaus die het vechten tegen de Chimeras wat schappelijker maken. Alleen moet je hier niet teveel op leunen. Ik speelde zelf op de standaard modus en had redelijk vaak als beginneling dat ik van de ene kant naar de andere kant werd gesleurd door een groep vijanden.

Er zijn nog meer dingen waarover ik wil praten, alleen laat ik deze informatie voor nu nog geheim.

Ben je benieuwd of Astral Chain iets voor jou is? Wacht dan nog heel eventjes op mijn review!

Joey

Heyhey! Ik ben een 20-jarige jongen genaamd Joey. Ik ben heel creatief ingesteld, hou van tekeningen en volg een studie voor ICT Programmeren aan het hbo. Naast het schrijven bij Daily Nintendo sta ik ook nog bekend als PandyBearArt (www.instagram.com/PandyBearArt). Verder hou ik van gamen, anime en het horror-genre. Hoe darker hoe beter!.

2 gedachten over “[Preview] Astral Chain

Geef een reactie