[Review] Forager

Verzamel alles bij elkaar, koop land en maak je eigen avontuur in deze kleurrijke indie-game.

Forager begint hetzelfde als veel andere survival/mining -games: met bijna niets. Je begint op een klein pixelachtig eiland, met weinig informatie over hoe je daar gekomen bent of wat je doel is. Gelukkig heb je nog wel een pikhouweel bij je. Hiermee merk je al snel dat je de aanwezige bomen en stenen in kleine stukjes kunt hakken, waarna het spel je al snel verteld dat je daar ook andere spullen mee kan maken. Niet lang daarna ben je de trotse eigenaar van een zelfgemaakte steenoven en aambeeld, en dan begint de game pas echt.

In het begin heb je echt bijna niets.

Een Lite survival-game

Vanaf het moment dat je een steenoven hebt zul je namelijk geld kunnen verdienen. Eerst zul je dit moeten doen door goud in munten te veranderen, maar op latere tijdstippen zul je dat op verschillende manieren kunnen doen. Met het goud speel je echter het belangrijkste onderdeel van de game vrij: het kopen van land. Zoals ik al zei begin je op een klein eilandje, en hoewel de resources blijven respawnen zijn de soort rescources en de ruimte beperkt. Met geld kun je nieuwe stukken land kopen, die dan op magische wijze naast je eiland verschijnen. Deze nieuwe eilanden kunnen naast nieuwe resources ook schatten, puzzels, quests en zelfs kleine dungeons a la Zelda bevatten.

Maar al snel bouw je een goed geoliede machine.

Levelen voor je centen

Om goed voorbereid deze nieuwe eilanden te kunnen ontdekken zul je echter moeten levelen. Forager verschilt hierin ten opzichte van andere games door de voorzieningen die je kunt maken, af te laten hangen van levels. Met elk level krijg je één skill point, die je kunt gebruiken in een steeds groter wordende skilltree. De skills zijn onderverdeeld in vier categorieën, en met het unlocken van een skill krijg je bonussen en nieuwe recepten op dat gebied. Zo heb je Foraging waarmee groenten sneller spawnen, je etenswaren zult kunnen maken of bijvoorbeeld automatische sprinklers kunt plaatsen. Industrie skills zorgen voor het automatiseren van het minen (zoals bijvoorbeeld een mining rod die het voor je doet) en skills in de economie tree zorgen voor nieuwe manieren om geld te verdienen. Als laatst heb je Magic, waarmee je bijvoorbeeld potions leert maken om je te helpen tijdens gevechten.

Gelukkig geeft bijna alles wat je doet EXP. Versla een monster? Exp. Verbouw je groenten? Exp. Sla die steen aan kleine stukjes? Exp. Het is niet veel, maar je zult gedurende de hele tijd een stabiele stroom aan EXP. verdienen, die ervoor zorgt dat de game niet teveel stil gaat staan.

De skilltree breid zich tijdens het spelen verder uit.

Het spel speelt zichzelf

Want dat kan af en toe wel eens een probleem zijn. Op dode momenten veranderd Forager bijna in een idle game. Er is ontzettend veel te doen en te ontdekken, maar op een gegeven moment zul je toch moeten farmen om beter te worden. Misschien ben je klaar met ontdekken en heb je geld nodig om een nieuw stuk land te kopen. Of misschien wacht je op die nieuwe skill, waarvoor je toch echt zal moeten levelen. Op zulke momenten kun je helaas niets anders doen dan wachten. Het komt niet vaak voor, maar vooral voor mensen die niet goed zijn in plannen en inventory managment zullen er dode momenten kunnen ontstaan.

Je hoeft niet perse te vechten, je kunt ook een simpel boerderijtje beginnen.

Er is gelukkig genoeg te doen

Gelukkig doet Forager zijn best om dit tegen te gaan. Het geeft je al snel upgrades om het spel soepeler te laten verlopen, en ook geeft het je verschillende manieren om je bezig te houden. Zo is er bijvoorbeeld een museum dat elk voorwerp uit de game wil tentoonstellen (waarvan sommige 50 keer… verzamelen maar!) en heeft het achievements waarmee je nieuwe kostuums en andere kleinigheden vrijspeelt. (waaronder een strip over hoe Forager tot stand kwam… super schattig, en het laat goed zien hoeveel liefde er in deze game zit!) Interessant is ook dat je vanaf het begin al kunt zien wat er allemaal te verzamelen valt. Zo weet je bijvoorbeeld meteen dat er 64 schatten in de game zitten. Je weet misschien niet waar ze zijn en wat ze doen, maar je weet dat ze er zijn. Dit geeft motivatie om verder te gaan; misschien dat ik op dat volgende eiland een nieuwe schat vind!

Het is geen echte dungeon zonder puzzels!

Het is een echte Pixel-indie

Grafisch gezien is Forager simpel, maar effectief. Het houdt een pixelated stijl aan met heldere kleuren, die precies laten zien wat wat is. Het top down perspectief werkt prima, en geeft je in sommige gevallen het idee alsof je een oude Zelda game speelt. Het enige jammere is dat er wel iets meer muziek in had gemogen: na al die uren farmen ken ik de playlist inmiddels wel!

Je zult ook grotere monsters en eindbazen moeten verslaan!

Conclusie

Al met al is Forager een grappige indie-game die op een leuke manier het survivalen en bouwen combineert. De manier waarop het dit doet werkt verslavend, omdat je op een rustig maar gestaag tempo nieuwe dingen blijft unlocken. De game zorgt ervoor dat je hierdoor wilt blijven spelen.. want wat ga ik op dat nieuwe eiland vinden? Nieuwe schatten? Een eindbaas die me door het verslaan een nieuw kostuum geeft? Op sommige momenten zul je merken dat het wat dood kan vallen, vooral als je eens slecht gepland hebt of op een bepaalde skill of resource moet wachten. Gelukkig duurt dit nooit echt lang, en wie hier doorheen kan kijken houdt een leuke indie over waarin je je uren kunt vermaken.

Cijfer: 8,4

Patricia

Hallo daar! Mijn naam is Patricia en ik ben alweer 28 jaar oud. Ik hou van verhalen en ben een groot gedeelte van mijn tijd bezig deze te maken als zijnde tekeningen, tekst en games. Ik ben groot Nintendo fan sinds ik Pokémon Silver kreeg op mijn 11e verjaardag, en je kunt mij wakker maken voor games met unieke of excentrieke verhalen. Hoe gekker hoe beter!

3 gedachten over “[Review] Forager

Geef een reactie