[Review] Fire Emblem: Three Houses

Fire Emblem Three Houses Keyart

of juist op Fire Emblem?

Een kleine twee weken geleden heb ik met jullie de preview van Fire Emblem: Three Houses gedeeld. Nu zijn we echter bij het eindoordeel aangekomen. De vraag is, heeft de positieve ervaring stand gehouden of niet.

Hoewel ik veel al heb besproken in de preview zal ik door nieuwe ervaringen eerder besproken zaken ook weer opnieuw aanhalen.

Het leven als professor

Zoals bekend zal jouw personage (standaard Byleth) een baan aangeboden krijgen als professor aan de Garreg Mach Officers Academy. In hoofdstuk één moet je, nadat je kennis hebt gemaakt met de huizen, meteen al jouw affiliatie bepalen. Als professor heb je meerdere verplichtingen ten opzichte van je huis. Je kan ook alles laten automatiseren, maar dat zorgt toch voor minder effectiviteit. Je kan namelijk naar een specifieke dag in de maand springen en alle opties die hieronder staan laten automatiseren.

In de review wil ik systematisch alle onderdelen afgaan, omdat je zo veel kan doen en het anders makkelijk is zaken te vergeten. We beginnen met activiteiten die je op je vrije dag (zondag) kan doen.

Als eerste heb je de optie om Garreg Mach te verkennen. Tijdens deze verkenning zal je steeds meer opties krijgen om te doen, zoals side quests behalen, tuinieren, samen met personages eten of koken, advies geven, verloren voorwerpen terug brengen en nog een heel stuk meer. Sommige activiteiten zoals het koken en eten kostten activity points, waar je er meer van krijgt zodra je professor level hoger is. Door het geven van cadeaus en gevonden voorwerpen zal niet alleen de band met personages verbeteren, ook zal de motivatie van studenten in jouw klas hoger worden zodat je ze op maandag met lesgeven meer kan laten leren. Als jouw stats- en vaardigheidslevels hoog genoeg zijn, kan je tevens personages van andere huizen (de leiders uitgesloten) rekruteren om naar jouw klas te komen. Zelf was het mij niet gelukt tot in de New Game+-modus om dit voor elkaar te krijgen.

Fire Emblem Three Houses Recruiting

De tweede optie het bijwonen van een seminar. Hier krijg jij in het eerste deel van het spel les van één van de andere docenten, samen met nog wat studenten. Hierdoor kan je jouw eigen vaardigheid nog wat extra ophogen. Tevens zal de motivatie van aanwezige studenten stijgen. In het tweede deel van de game, na de timeskip, is iedereen zo ervaren dat iedereen les kan geven aan anderen in zijn/haar favoriete vaardigheden.

De derde optie is een skirmish-gevecht. Nu spreekt dat natuurlijk voor zichzelf en hoe de gevechten gaan lopen bespreek ik later in de review, maar het is zeker aan te raden regelmatig deze optie te gebruiken, vooral wanneer de paralogue-gevechten beginnen. Deze gevechten zijn op je kalender gemarkeerd met een groen uitroepteken en geven je speciale voorwerpen zoals bataljons of soms zelfs een heilig wapen of een Heroes’ Relic. Let wel op dat in Casual-modus sommige gevechten geen activity points kosten en sommigen wel, maar in Classic-modus kost alles punten. Zelfs op je hoogste level zal je per vrije dag maximaal drie punten krijgen voor gevechten, goed plannen dus.

Als laatste heb je nog de mogelijkheid om een dag echt rust te nemen. Hier doe je dus niks op de dag en zullen je studenten motivatie krijgen door de rust. Daarnaast zal jouw persoonlijke Heroes’ Relic bij een dag rust weer opgeladen worden.

Op maandagen geef je altijd les. Tijdens je lessen heb je een aantal activity points die aangeven hoeveel studenten je individueel les kan geven. Het aantal activity points hangt ook hier weer af van je professor level. Tijdens het individueel lesgeven kan je per personage een aantal keer een vaardigheid trainen, afhankelijk van de motivatie van het betreffende personage. De motivatie kan maximaal 100 zijn en per training verlies je 25 motivatiepunten. Heb je een perfecte training, dan heb je geluk en kan je nog een extra ronde trainen, omdat je dan weer 25 motivatiepunten ontvangt.

Fire Emblem Three Houses tutoring

Elke student heeft tevens eigen focusvoorkeuren. Zo heeft Dimitri de voorkeur om voor zijn lans en autoriteitsvaardigheden te trainen. De kans dat je daar een perfecte training hebt, is dan ook groter. Daarnaast hebben bijna alle personages eigenlijk een verborgen talent waarin ze gaan uitblinken als je dat genoeg traint. Bij Byleth is dat bijvoorbeeld de Faith-vaardigheid. Het uitblinken in die vaardigheid geeft je speciale krachten die je meestal extra schade laat toebrengen.

Tot slot kan je nog een groepstaak doen. Hier kan je twee studenten één taak laten uitvoeren, die niet alleen ervaringspunten oplevert in een vaardigheid (Heavy Armor, paardrijden en vliegen zijn de opties), maar ook de band tussen de twee verbetert en jou voorwerpen oplevert. Als je alles hebt gedaan, kan je de week verder laten verlopen tot en met vrijdag. Dan zullen alle studenten wat ervaringspunten krijgen voor hun favoriete vaardigheden.

Tussendoor zijn er nog verschillende evenementen zoals een speciale dag in de kerk, een verjaardag, support conversaties en vragen van je klas die je kan beantwoorden. Het klinkt als veel gedoe en werk, maar afgezien van de gesprekken die soms wel drie of vier minuten duren, kost het eigenlijk amper tijd.

Fire Emblem Three Houses Support Screen

Tenslotte kan je elke maand voordat je op je vrije dag een activiteit kiest om te doen of voor je maandelijkse missie begint, je personages nog examens laten doen om van klasse te veranderen. Hiervoor heb je een zegel nodig voor het specifieke level (beginner, advanced etc.) van de klasse. Daarnaast moet degene die probeert een nieuwe klasse te kiezen, bepaalde vaardigheidslevels hebben behaald om überhaupt kans te hebben het examen te halen.

Grote tip: Gooi zo snel mogelijk je professor level omhoog, je hebt daar enorm veel aan omdat je dan meer kan doen. De beste manieren zijn: tuinieren, samen eten, koorzang, samen koken en ja ook al is het sloom vissen. Dit zijn een paar van de makkelijkste manieren om je level te verhogen.

Gevechten

Gevechten zijn natuurlijk de kern van de Fire Emble-serie. Zoals altijd gaat het hier om strategische turn-based gevechten. In de meeste gevechten kan je iedereen van jouw klas kiezen om te gebruiken , maar soms – door toedoen het verhaal – zullen er één of twee niet beschikbaar zijn. Dit kan door beperkingen van het aantal spelers zijn, doordat ze even weg zijn of iets anders. Totaal kan je in de meeste gevallen elf vechters neerzetten, waarbij Byleth verplicht is om te gebruiken. Als je niemand rekruteert, zal het makkelijk kiezen zijn, want dan kom je niet aan je maximum in de meeste gevallen. Elke vechter kan tevens een bataljon aan zich verbinden. Een bataljon helpt bij gevechten en kan verschillende effecten hebben. Sommigen zorgen voor meer bewegingsvrijheid voor je spelers, anderen doen een aanval. De tweede zijn vooral handig als je moet vechten tegen beesten met schilden. Gambit-aanvallen zijn daar namelijk enorm effectief voor. Hoe goed de bataljon is die je aan een student kan toewijzen, hangt af van de desbetreffende autoriteitsvaardigheid, dus het is handig die te trainen.

Tenslotte kan je, als je professor level hoog genoeg is en je genoeg teamgenoten hebt, een adjudant toewijzen aan een teamgenoot. Deze zullen je assisteren in gevechten en soms, als het een heler is, je schade aan het begin van een ronde herstellen. De adjudanten zullen geen duurzaamheid verliezen op wapens, maar verdienen wel ervaringspunten, wat super handig is om studenten met lage levels wat bij te trekken zonder risico. Afhankelijk van je professor level kan je een aantal adjudanten toewijzen met een maximum van drie.

Tijdens het gevecht is de manier van voortgang onveranderd sinds vorige delen. Je beweegt, doet een actie zoals aanvallen, opent een schatkist of een deur, noem maar op. Je eindigt je beurt als al je personages hebben bewogen. Vervolgens is de tegenstander aan de beurt. Dit gaat zo door totdat jij verliest of wint. Waar je echter goed op moet letten is niet alleen je levens, maar ook de duurzaamheid van je wapens. Elk wapen heeft namelijk een levensduur, die per gewone aanval met één verlaagt wordt, inclusief bij een counter. Voer je een combat arts-vaardigheid uit, dan zal die nog een stuk meer verliezen, meestal tussen de drie en vijf punten. Is je wapen kapot, dan is die wel nog te gebruiken, maar zal een stuk minder schade toebrengen. Let dus goed op dat je genoeg wapens hebt voor een gevecht.

Niet iedereen gaat de volgende functie even leuk vinden. Met de functie Divine Pulse kan, ik benadruk even KAN, je een gevecht een aantal keer terugdraaien, tot een specifieke stap in de gevechtsgeschiedenis. Zo kan je dingen slimmer aanpakken en dus zinloze doden voorkomen.

Ben je op vrije dagen vergeten je wapens te repareren, je batallions aan te vullen of iets dergelijks? Geen nood je kan dat allemaal regelen voordat het gevecht begint.

Het verhaal

Het verhaal van Fire Emblem: Three Houses is geweldig. Soms met flink wat humor, soms vooral serieus en soms kan je elementen plaatsen als hoe het gaat in de echte wereld. Zonder eigenlijk al te veel te verklappen over het verhaal, zal ik hier beknopt uitleggen waar het over gaat. Natuurlijk zijn dingen al bekend door trailers, Directs en Treehouse Live, maar de grootste plottwists zijn onbekend. Tijdens het eerste deel van de game ben je werkzaam als docent aan Garreg Mach. Elke maand krijg je een speciale missie van de Church of Seiros, de de facto leidende macht in Fódlan. In het begin zijn dit dingen als voorbereiden op een oefengevecht tussen de drie huizen, het verslaan van dieven enzovoorts. Al snel komt er echter een complot waarin het lijkt dat mensen de aartsbisschop Rhea willen vermoorden en zullen je missies meer richting het verslaan van die tegenstander gaan. Het blijkt al snel om de Flame Emperor met zijn gevolg te gaan, dat onder andere bestaat uit de Death Knight.

Het tweede deel is zoals bekend na een timeskip. Hoe deze wordt aangepakt zal ik niet benoemen, maar de timeskip zal in elk geval vijf jaar overbruggen. Je leert al snel dat Fódlan in chaos is en er een all-out oorlog aan de gang is. Garreg Mach is verlaten en flink beschadigd. De Church of Seiros verspreidt en het lijkt alsof de Flame Emperor aan het winnen is. Je zal echter snel weer je vrienden vinden en onder jouw leiding zal er een counter-offensief beginnen.

Hoewel ik enorm veel tijd in het spel heb gestoken, heb ik nog niet alle verhaallijnen gevolgd en mis ik ook een aantal scènes. Hieruit blijkt dat er vooral in het tweede deel een verschil zal zijn in verhaal, maar in hoeverre ben ik helaas nog niet achter. Eén verhaallijn duurde namelijk al meer dan 40 uur.

Grafisch en geluid

Grafisch ziet de game er enorm goed uit, met wat kleine framedrops bij exploratie, pop-ups als je rond rent en wat af en toe lijkt als lage kwaliteit kleding textures. Over het algemeen heb ik weinig last van die problemen gehad en vond ik alsnog de game er enorm mooi uit zien.

Fire Emblem Three Houses Cathedral Screen

Qua geluid en muziek blijf ik bij mijn conclusie van de preview. Het is namelijk van enorm hoge kwaliteit. Elk stukje muziek is enorm fijn om aan te horen en past goed bij de situatie. Garreg Mach heeft over het algemeen een ontspannen sfeer, behalve bij een evenement tijdens het eerste deel. Op dat moment verandert het in een gespannen sfeer wat goed in de muziek verwerkt is. Tijdens gevechten is het ook altijd wel toepasselijk, maar als je bij de leider van de tegenstanders aankomt zal de muziek nog wat extra druk opvoeren.

Tijdsintensief

Voor Three Houses mag je wel een flinke som tijd wegzetten. Ik deed er al een kleine 40 uur over voor een enkele speelsessie met één huis (Blue Lions). Daarna is er een mogelijkheid voor een New Game+, waarmee je renown kan besteden voor wat extra’s, zoals het sneller vrijspelen van bepaalde opties. Denk hierbij aan eerder behaalde support levels en je professor level. In mijn eerste playthrough heb ik alleen veel gevonden voorwerpen overgeslagen en heb ik ook de support conversations niet allemaal geluisterd (je kan ze toch terugkijken) wat dus flink wat extra speeltijd kan verzorgen. Alle huizen doen komt dus neer op ruim 120 uur aan speeltijd als je de normale modus speelt en alles zo uitgebreid mogelijk doet. New Game+ voegt daar dus nog eens minimaal 120 uur aan toe.

Conclusies

De Fire Emblem-serie heeft mij nooit echt getrokken. Awakening heb ik veel later pas gespeeld, bij Fates heb ik de drie paden niet afgerond en Echoes ben ik nooit aan begonnen. Three Houses heb ik daarentegen in een zucht uitgespeeld en dat al twee keer. Terwijl ik de review schrijf ben ik al aan een derde ronde bezig. Elke keer zie je een manier om dingen effectiever te doen, kan je het verhaal net wat anders laten lopen etc. Totaal gezien is Fire Emblem: Three Houses een must-have voor Strategy-RPG-liefhebbers, maar ook voor nieuwkomers. Het is een echte GOTY-contender en mogelijk ook de beste Fire Emblem tot nu toe.

Eindcijfer: 9,4