[Review] Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Excelsior!

Excelsior!

Onlangs kon je al het een en het ander lezen in onze preview van Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order. Hierin sprak ik al positief over het spel. Is mijn mening veranderd nu ik meer uren in de titel heb gestoken? Je leest het hier in de review van Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order.

Ultimate Alliance

Marvel Ultimate Alliance is een spelserie in het actie RPG-genre. Het eerste deel verscheen in 2006 en in 2009 kwam het vervolg uit. Daarna was het jaren stil voor de Marvel Ultimate Alliance. Tot vorig jaar december waar tijdens de Nintendo Direct bekend werd gemaakt dat er een vervolg zou verschijnen exclusief voor de Nintendo Switch. Dit vervolg is een complete reboot welke zich in een ander universum afspeelt. Je hoeft dus niet de andere spellen gespeeld te hebben om dit spel te snappen.

In het nieuwe deel probeert Thanos alle zes de Infinity Stones te verzamelen. Slechts één Infinity Stone is al krachtig, maar met alle zes ben je natuurlijk onverslaanbaar. Helden vanuit alle hoeken komen daarom samen om de stenen te verzamelen voordat Thanos en zijn leger, The Black Order, dit doen. Door middel van verschillende hoofdstukken te spelen zul je progressie maken in het spel. Deze hoofdstukken spelen zich allemaal op een andere locatie af, waardoor je steeds nieuwe locaties tegenkomt. Deze locaties zijn bekende plekken uit de Marvel Comics, maar ook films. Zo heb je bijvoorbeeld een hoofdstuk dat in de Avengers Tower plaats vindt, maar je komt ook bij het Xavier Institute uit de X-Men serie.

Zorg ervoor dat je de gevangen niet laat ontsnappen!

Variatie

In elk hoofdstuk heb je ook verschillende soorten vijanden. Soms zul je het opnemen tegen gevangenen, maar de andere keer vecht je tegen gehackte robots. De robots hebben lasers die je moet ontwijken, terwijl gevangen ervoor kiezen om met hun handen aan te vallen. De vijanden voelen die niet identiek aan en zorgen voor wat variatie. In de verschillende hoofdstukken kom je ook een aantal baasgevechten tegen. Deze bazen bestaan uit verschillende slechteriken van Marvel. Zo heb je bijvoorbeeld een gevecht met schurk Kingpin, die zijn debuut maakte in de stripserie The Amazing Spider-Man. De gevechten zijn origineel en schotelen elke keer weer een andere strategie voor.

Synenergy-systeem

Niet alleen de vijanden zorgen voor variatie, ook kan je dat zelf doen. Het rooster is groot en elk personage vecht net weer iets anders. Zelfs Spider-Man en Miles Morales vechten niet op dezelfde manier. Elk personage heeft een zwakkere aanval (Y-knop) en een sterke aanval (X-knop). Niet iedereen gebruikt bij het springen een dubbele sprong. Zo kan Tony Stark (Iron Man) vliegen en kan je met Peter Parker (Spider-Man) slingeren door de lucht. Elk persoon heeft naast de basis aanvallen ook toegang tot vier speciale aanvallen. Deze worden later stuk voor stuk vrijgegeven als je het juiste level bent. Een van Iron Man’s speciale aanvallen is Unibeam waarmee hij een laser schiet. Met deze vier aanvallen weet Team Ninja iets leuks mee te bedenken: het synenergy-systeem. Met dit systeem kun je aanvallen van twee personages met elkaar combineren tot een sterke aanval. Dit systeem pakt goed uit en blijft erg vermakelijk.

Met Thor kun je ook door de lucht vliegen door middel van Mjölnir

Bij S.H.I.E.L.D-locaties, die verspreidt zijn door de levels heen, kun je wisselen tussen je team-leden. Je hebt nog niet gelijk alle personages, maar deze speel je vrij door het hoofdverhaal te spelen. Je begint namelijk met het Guardians of the Galaxy-team (Drax, Rocket/Groot, Gamora en Star-Lord). Bij S.H.I.E.L.D-locaties kun je ook vaardigheden vrijspelen en gebruik maken van het ISO-8 systeem waarbij je helden individueel krachtiger kan maken.

Niet alleen, maar ook samen

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order biedt lekker ouderwetse couch co-op aan. Ben je van plan de titel aan te schaffen, regel dan alvast wat vrienden, want je kan met zijn vieren tegelijk spelen. Natuurlijk is het ook mogelijk om het spel in je eentje te spelen, en stiekem is dat misschien nog prettiger dan met meerdere mensen. Je hebt dan niet last van een lastige camera en er is minder hectiek te vinden. Daarentegen zijn er wel bepaalde kisten die je wat makkelijker kan verzamelen met zijn tweeën of meer. Je moet namelijk bij bepaalde kisten eerst een muur zien kapot te maken, waar je twee speciale aanvallen tegelijk moet zien te gebruiken. Dit kan je ook in je eentje doen, maar dan moet je wel een snelle timing hebben.

De art directors van Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order weten precies wat voor stijl je deze game moet geven. De artstyle van de gevechten, maar ook de cutscenes voelen heel cartoon-achtig. De cutscenes tussendoor zijn erg leuk en vermakelijk. Verwacht echter niet dezelfde stemmen van de personages uit de MCU. Gelukkig zijn de vervangingsstemmen wel goed bij de belangrijke karakters. Tijdens de gevechten kunnen er nog wel regelmatig opeens tien tot twintig vijanden tegelijk op je scherm aanwezig zijn. Gelukkig heb ik geen last gehad van framedips en liep alles soepel door. De muziek is erg toepasselijk in deze actie RPG en weet dus constant een goede sfeer neer te zetten.

Vecht met vier man tegelijk tegen het kwaad.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is een vermakelijke titel zowel voor fans van de MCU als fans van de comics. In de hoofdstukken kom je verschillende vijanden tegen wat het spel erg leuk maakt. Bij S.H.I.E.L.D-locaties kun je wisselen tussen personages in je team. Er is een groot rooster en elke held vecht toch weer iets anders. De aanvallen zijn vertrouwd: helden vallen aan zoals ze dat in de stripverhalen of films ook zo zouden doen. Je kunt ook met zijn vieren in lokale multiplayer spelen. Soms heb je dan wel last van de camera, maar het blijft wel erg gezellig. Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is een grote aanrader voor Marvel-fans.

Cijfer: 8,0