[Review] Cytus α

Cytus α is zeker niet de meest baanbrekende remake, maar er is duidelijk te zien dat er veel werk in heeft gezeten. Is de game het prijskaartje waard?

Een ritmisch meesterwerk.

Een aantal jaar geleden begon Cytus de eerste viool te spelen op iOS en Android. Deze werd zeer goed ontvangen en wordt tot op de dag van vandaag nog door miljoenen mensen gespeeld.

Een paar maanden later werd er een port aangekondigd voor de PlayStation Vita en PlayStation Mobile, namelijk Cytus λ. De game was echter een minder groot succes dan zijn voorganger in verband met een gebrek aan vraag.

Er is vlak hierna een nieuwe toevoeging aan de franchise aangekondigd, namelijk Cytus Ω. Cytus Ω bleek een samenwerkingsproject tussen Capcom en Rayark te zijn, maar is uiteindelijk niet doorgegaan in verband met het feit dat Rayark het product niet goed genoeg vond. Terwijl Cytus λ en Cytus Ω in ontwikkeling waren, was Rayark al druk bezig met het vervolg op de veelgeprezen Cytus. Cytus II is vorig jaar uitgekomen en voerde de boventoon wat betreft ritmegames.

Rayark heeft de franchise onlangs naar de Nintendo Switch gebracht met Cytus α. Rayark heeft nu een aantal van de beste ritmegames op hun naam staan, met games als VOEZ en DEEMO. Cytus α is praktisch gezien een verbeterde versie van het origineel. De game bevat vooral liedjes van het origineel, maar natuurlijk ook een aantal nieuwe en zelfs een paar van Cytus Ω.

Afbeeldingsresultaat voor cytus alpha

DATA#001_VERHAAL

Cytus α legt de focus in principe niet echt op het verhaal. Er is echter wel een verhaal aanwezig. Deze speel je vrij naarmate je verder komt in het spel. Er worden door elk hoofdstuk heen nieuwe bestanden vrijgespeeld. Dit moeten de herinneringen van de Operator voorstellen. Het lezen van al deze bestanden is compleet optioneel. Buiten deze leesbare bestanden is er geen sprake van een verhaal.

DATA#002_GAMEPLAY

Cytus en Cytus α zijn wat betreft gameplay praktisch gezien hetzelfde. Er verschijnt een lijn op het scherm die omhoog en omlaag gaat op het tempo van het lied. Vervolgens verschijnen er noten op die lijn. De kleur van de noten geeft aan wanneer je op deze zal moeten drukken. Een noot zal paars zijn wanneer de lijn omhoog gaat en groen wanneer de lijn naar beneden gaat. Dit kunnen normale noten zijn, sliders of noten die je ingedrukt moet houden.

Het klinkt misschien makkelijk, maar dat is het zeker niet. Als je nog nooit een Cytus game hebt gespeeld zal het aan het begin even wennen zijn, maar als het goed is zal dat niet zo lang moeten duren. Echter komt de echte moeilijkheid in het beheersen van de besturing.

Het is ook mogelijk om Cytus α te spelen met een controller, maar dit vind ik persoonlijk nogal wennen. Ik voelde me persoonlijk minder betrokken, wat er voor zorgde dat ik zelf meer in handheld-modus speelde. Ook maakt het de game een tikkeltje makkelijker, aangezien je je niet meer druk hoeft te maken waar de noten verschijnen. Je hoeft je enkel druk te maken op de timing. Persoonlijk vind ik het lijken op de manier VOEZ je de controller laat besturen.

De afbeeldingen in de achtergrond van een lied bewegen niet en zorgen dus ook niet voor een te grote afleiding. Dit maakt ervoor dat je niet snel overweldigd zal worden.

Afbeeldingsresultaat voor cytus alpha

Cytus α bevat meer dan 200 liedjes met allemaal twee moeilijkheidsgraden. Ook wordt er een medaille vrijgegeven wanneer je een liedje haalt met een perfecte score. Deze zijn zeer moeilijk te behalen op de hogere moeilijkheidsgraden. Ik, persoonlijk, kan net niveau acht halen, laat staan dat ik het perfect moet gaan doen. Er is dus genoeg te doen!

Het spel bevat ook een online-multiplayer modus. Deze kan aan en uit worden gezet voordat je begint aan een liedje. Wanneer je dit aan hebt staan zal je voordat het liedje begint 25 seconden moeten wachten om twee andere spelers te kunnen vinden. Als er niemand gevonden wordt, zal je het liedje in je eentje moeten spelen. Ook is het mogelijk vanaf het menu een match te beginnen. Je wordt dan gevraagd om een minimaal en maximaal niveau aan te geven. Dit zorgt ervoor dat je niet gepaard wordt met mensen die veel beter zijn dan jij. De game zal vervolgens een willekeurig lied kiezen.

DATA#003_AUDIOVISUEEL

Met zijn kleurrijke en heldere beelden is Cytus α prachtig om naar te kijken. De menu’s en het titelscherm lijken wel kleine kunstwerken. Tijdens het spelen van een liedje is er vrijwel geen afleiding. Dit maakt ervoor dat je er met je volle concentratie tegenaan kunt. Net als zijn voorgangers, heeft Cytus α veel noten op zijn zang. Cytus α ziet er voortreffelijk uit op beide de tv- en handheld-modus. Ik heb hierbij, in de tijd dat ik de game heb gespeeld, geen problemen gehad wat betreft vertraging. Dit is hoe het hoort.

Cytus α heeft een volledig vernieuwde gebruikersinterface wat de game er stukken beter uit doet zien, zeker in tegenstelling tot zijn voorgangers. Dit zorgt echter ook voor verwarring wat betreft het zoeken van liedjes. Je kan van te voren namelijk niet zien welke liedjes dat hoofdstuk bevat. Je moet dus eigenlijk gewoon onthouden welke liedjes er in welk hoofdstuk zitten.

De muziek die gebruikt wordt in de game is, net als in de vorige delen, zeer goed. Er wordt gebruikt gemaakt van een aantal zeer diverse muziekstijlen, waaronder bijvoorbeeld J-Pop, Drum & Bass, Dubstep en Rock.