[Review] Dragon Quest Builders 2

Bega de grootste misdaad van de wereld: bouwen!

Je zit in een koude, donkere cel in een schip, dobberend op de oceaan. Je wordt afgevoerd om levenslang vast te zitten, want je hebt de ergste misdaad die je maar kan bedenken begaan: je bent een bouwer. In een wereld die wordt beheerst door de Children of Hargon – aanbidders van de demonische cultleider Hargon – wordt destructie aanbeden en creatie verafschuwd. Gelukkig voor jou lijdt het schip dat jou en andere gevangenen vervoert schipbreuk op een onbekend eiland. Hier begint het avontuur pas echt.

Maak iedereen gelukkig… met bouwen!

Dragon Quest Builders verscheen vorig jaar op Nintendo Switch en stond al snel bekend als Minecraft met RPG-elementen. Het combineerde het bouwen van de bekende blokkengame, met opdrachten en verhalen uit de alom geprezen Dragon Quest-serie. De game werd goed ontvangen, met als resultaat een vervolg in de vorm van Dragon Quest Builders 2. Zoals misschien al duidelijk werd uit de inleiding ben jij de legendarische bouwer die het opneemt tegen de tirannie van de Children of Hargon, die creatie en bouwen als zonden hebben beschouwd. Hoewel het verhaal een direct vervolg op zowel Dragon Quest 2 (1987) en Dragon Quest Builders, hoef je beide titels niet gespeeld te hebben om het verhaal te volgen.

Nadat je bent aangespoeld op het onbewoonde eiland ontmoet je Malroth, een mysterieuze jongeman die lijdt aan geheugenverlies. Hij is ook aangespoeld op het eiland en weet niet meer wie hij is of waar hij vandaan komt. Alleen zijn naam staat hem nog bij. Voor fans van het origineel zal een en ander hierdoor al duidelijk zijn, maar ik zal niks verklappen voor nieuwkomers. Een grote verbetering ten opzichte van het origineel is dat het verhaal een stuk samenhangender is. Je begint op je eigen eiland en reist vervolgens naar andere eilanden om daar op zoek te gaan naar materialen en mensen die je willen helpen het eiland op te bouwen.

Elk eiland dat je bezoekt is een nieuw hoofdstuk. Deze hoofdstukken bieden allemaal een eigen verhaal, waarbij het er in het algemeen om gaat een stad of gebied te herstellen naar zijn oude glorie. Doordat de Children of Hargon creëren verbieden en verwoesting aanmoedigen, zijn de meeste bouwwerken verloren gegaan. Door middel van missies van de eilandbewoners te voltooien bouw je elk eiland langzaam maar zeker op. De missies bestaan uit het vinden van materialen in de wereld, het bouwen van bepaalde kamers en gebouwen, het verslaan van vijanden en nog veel meer. Deze hoofdstukken zijn behoorlijk uitgebreid en bieden allemaal een eigen verhaal. Ze zijn in verschillende gedeeltes opgebouwd, zodat je niet in een keer alle missies voorgeschoteld krijgt.

Na elk hoofdstuk keer je terug naar je eiland om met de nieuwe materialen en bondgenoten je thuisland op te knappen. Dit is deels verplicht, deels vrijwillig. Na een aantal taken uitgevoerd te hebben krijg je de keus je eiland verder op te bouwen of af te reizen naar het volgende eiland. Je kan het verhaal hierdoor zo snel of zo langzaam uitspelen als je zelf wilt. Met het hoofdverhaal zal je tussen de 40 en 60 uur bezig zijn, afhankelijk van je speelstijl. Wil je echter alle geheimen van de verschillende eilanden ontdekken en naar hartenlust bouwen? Dan kunnen spelers hier makkelijk tientallen, al dan niet honderden, uren meer in steken. Er is ontzettend veel te doen naast het verhaal, zoals de nieuwe Builder Quests waarbij je puzzeltjes moet oplossen, geheime locaties ontdekken in de wereld of natuurlijk je eigen eiland perfectioneren.

Meer, groter en gestroomlijnder

Dragon Quest Builders 2 heeft nog steeds dezelfde kern als zijn voorloper: een combinatie van Minecraft en RPG. Toch zijn er een aantal quality of life-verbeteringen gedaan voor een betere speelervaring. Zo is er nu een aparte knop voor het gebruik van je wapen en van je bouwvoorwerpen, zodat je niet constant hoeft te wisselen tussen die twee. Daarnaast zullen deze wapens en andere uitrusting niet langer breken nadat ze veel zijn gebruikt. Sommigen zullen dit misschien een versimpeling vinden, maar over het algemeen neemt het de frustratie weg van steeds een vijftal hamers met je mee te dragen in het origineel.

Misschien wel de beste verbetering in het Dragon Quest Builders 2 is dat je niet langer al je voortgang verliest als je een hoofdstuk verlaat. In het eerste deel was elk hoofdstuk opzichzelfstaand. Dat betekende dat je al je nieuwe objecten, recepten, blauwdrukken en dergelijke niet mee kon nemen naar het volgende hoofdstuk. Alles is nu een vloeiend geheel, waardoor je al je voortgang altijd meeneemt naar nieuwe eilanden. Dat betekent tevens dat je met nieuwe technieken en voorwerpen kan terugkeren naar oude eilanden om daar weer verder te bouwen.

Het bouwen is veelal gelijk aan het origineel. Veel objecten lopen wel mooier in elkaar over om het een meer organisch uiterlijk te geven. Nieuw is dat veel NPC’s nu zullen helpen met het onderhouden van velden, koken van voedsel en zelfs bouwen van werken. Dit in tegenstelling van het origineel, waar de meeste bewoners liever alles aan jou overlieten. Je wordt ook te allen tijde bijgestaan door Malroth, die je helpt vijanden te verslaan. Ook is er nu een first-person modus, waarbij je preciezer kan bouwen en beter door kleine gangen kan lopen en kleine ruimtes kan bewonderen.

Nieuw zijn ook de ‘grote bouwwerken’, die zo nu en dan langskomen. Dit zijn zeer uitgebreide constructies met ontzettend veel blokken, objecten en decoraties. Als je deze alleen moet bouwen, ben je wel even bezig. Daarom nemen de eilandbewoners het bouwen over nadat je een klein begin hebt gemaakt. Vaak is het aan jou om alleen wat finishing touches toe te voegen. Hoewel de bouwwerken zeer indrukwekkend zijn, heb je eigenlijk totaal geen invloed op de bouw ervan. Het gaat allemaal automatisch. Je kan naderhand wel allemaal aanpassingen doen aan het bouwwerk, maar het initiële proces is allemaal automatisch. Het is leuk om te zien – en je krijgt meestal wat extra opdrachten tussendoor – maar je kan niet echt je creativiteit kwijt in het bouwwerk.

Grafische verbetering, maar tegen een prijs

De originele Dragon Quest Builders stond niet bekend als een grafisch hoogstandje, maar had zeker zijn charme. De bekende Dragon Quest-stijl vloeide goed samen met de blokachtige wereld van Builders. Dragon Quest Builders 2 wil duidelijk gebruik maken van de grafische kwaliteiten van de Nintendo Switch en PlayStation 4. Dit betekent een duidelijke verbetering in lichteffecten, textures en geometrie van objecten. Dit zou allemaal ontzettend fijn zijn, als het niet ten koste ging van de prestaties van de game.

Dragon Quest Builders 2 heeft namelijk ontzettend veel last van framedrops. Het is ook vaak erg onduidelijk wat de standaard framerate voor de game is, want het schiet vaak alle kanten op. Sporadisch lijkt de game rond de 40-50 fps te lopen, maar zodra je drukkere gebieden betreedt zakt de framerate naar 20 of zelfs lager. Hoewel het de gameplay niet echt beïnvloed, is de framerate eigenlijk te vaak onstabiel om onopgemerkt te blijven. Een enkele framedrop is het benoemen niet waard, maar in de Switch-versie van Dragon Quest Builders 2 is het meer de regel dan de uitzondering. Dit probleem was ook al bekend bij de Japanse release vorig jaar, dus het is jammer om te zien dat Square Enix de game niet verder geoptimaliseerd heeft voor de Westerse versie.

Op het gebied van audio is de game dik in orde. De game wordt vergezeld door bekende Dragon Quest-deuntjes. Sommige zijn gerecycled uit de originele Dragon Quest Builders, maar er zitten ook een aantal nieuwe arrangementen in. De game bevat geen stemacteerwerk, op wat standaard stemgeluidjes na.

Bouw het samen

Dragon Quest Builders 2 voegt de veelgevraagde multiplayerstand toe. Je kunt met maximaal drie andere een eiland van een van de spelers bezoeken en hier samen bouwen. Alleen het hoofdeiland kan bezocht worden, maar dit is uitgebreid genoeg om uren rond te zwerven en naar hartenlust te bouwen. Het is ook het enige eiland waar echt vrij bouwen wordt aangemoedigd, dus de keus om niet naar verhaaleilanden te gaan is logisch. Je zal wel een beetje door het verhaal moeten spelen om deze stand vrij te spelen, dus je kan niet meteen met je vrienden een meesterwerk bouwen.

Voor multiplayer hebben alle spelers een eigen Switch en een kopie van het spel nodig. Hoewel split-screen multiplayer idealer was geweest, is het begrijpelijk dat hiervoor niet gekozen is. De Switch kan één scherm al met moeite aan, waardoor split-screen alleen maar zou zorgen voor nog meer framedrops. De Nintendo Switch-versie heeft wel het grote voordeel dat je lokaal multiplayer kan spelen zonder internetverbinding. Hiervoor heb je dus geen Nintendo Online-abonnement nodig. Als je online wilt spelen, heb je dit echter wel nodig.

Dragon Quest Builders 2 is een waardige opvolger voor de originele blokkenbouw-RPG. De ontwikkelaars hebben geprobeerd zoveel mogelijk verbeteringen toe te passen en dat is goed gelukt. De game voelt een stuk gestroomlijnder aan dan het origineel door de vele quality of life-verbeteringen. Net als in het origineel kon ik uren doorbengen met het uitvoeren van missies of het vrij bouwen van mijn droombouwwerken. Daarnaast zijn de toevoeging van lokale en online multiplayer erg leuk voor mensen die de game graag samen willen spelen. Het is daarom erg jammer dat de game niet goed geoptimaliseerd is voor Nintendo’s hybride console, nu de framerate echt alle kanten op kan schieten. Het verpest de game absoluut niet, maar het is vaak wel storend en neemt weg van de mooie, verbeterde graphics.

Eindcijfer: 8,1

Ruben

Ik ben 22 jaar en van jongs af aan al een groot fan van Nintendo en hun games. Het is moeilijk om tussen de geweldige series favorieten te kiezen, maar de Mario-games hebben sinds jongs af aan een speciale plek in mijn hart.

3 gedachten over “[Review] Dragon Quest Builders 2