[Preview] Dr. Mario World

Woensdag kan iedereen met Dr. Mario aan de slag. Wij mochten ‘m de afgelopen dagen al even uitproberen. Lees hier onze eerste indruk.

De laatste jaren wordt er steeds meer gegamed op mobiele telefoons en andere mediaspelers. Omdat bijna iedereen zo’n apparaat in huis heeft is het een geduchte concurrent voor gevestigde spelers op de deze markt. Nintendo heeft er voor gekozen om het mobiele tijdperk te omarmen en bracht al verschillende apps uit. Dr. Mario World is de volgende app met een bekend Nintendo karakter in de hoofdrol.

Dr. Mario!

Wie Dr. Mario niet kent is waarschijnlijk nog redelijk jong. Zijn eerste spel verscheen namelijk al in 1990! Hoewel er later ook spellen zijn uitgebracht voor andere systemen, waaronder de (3)DS, is hij waarschijnlijk het meest bekend van Super Smash Bros. Nu er een mobiele game over hem uitkomt zal zijn bekendheid enorm toe gaan nemen.

Het Spel

Net zoals in de eerste Dr. Mario is het de bedoeling om virussen uit te roeien. Dit doe je op een Puyo Puyo/Tetris achtige manier. Door pillen over het speelveld te plaatsen en rijen van dezelfde kleur te combineren speel ja virussen weg. Heb je alle virussen uit een level verwijderd, dan kan je door naar het volgende level!

Het klinkt simpel genoeg en het spel kan dan ook door iedereen gespeeld worden. Toch worden de latere levels soms behoorlijk pittig. Het fijne aan dit spel is dat je niet aan tijd gebonden bent. Wel heb je maar een beperkt aantal zetten waardoor je dus tactisch zal moeten spelen.

Zoals we gewend zijn van mobiele titels als Candy Crush en Farm Heroes speelt het spel zich af in erg vrolijke en kleurrijke werelden. Natuurlijk allemaal in een Nintendo-setting. Ook de karakters waarmee je speelt zijn allemaal oude bekenden.

Naast een tiental speelbare karakters met ieder hun eigen power-ups zijn er ook hele hoop support-karakters. Deze geven bepaalde bonussen bij het voltooien van een level of zorgen voor wat extra hulp tijdens een potje.

Speelstanden

Het belangrijkste aspect van dit spel is de verhaalmodus. In werelden van 20 levels per stuk speel je langzaam door het verhaal heen. Tussendoor zal je steeds korte clips te zien krijgen om het verhaal aan elkaar te breien. Ook hier staan natuurlijk weer alle Nintendo personages in de spotlights.

Ben je wat meer competitief ingesteld dan is er ook een versus speelstand. Hierin neem je het op tegen vrienden of willekeurige tegenstanders. Omdat het spel tijdens deze preview nog niet officieel uit was gekomen waren de servers nog erg leeg. Het enige wat we konden doen was een potje tegen onszelf spelen.

In de versus modus speel je in principe hetzelfde spelletje als in de verhaalmodus. Alleen zijn er nu eindeloos veel virussen en moet je voorkomen dat ze de onderkant van je scherm bereiken. Tijdens het spelen zie je precies hoe ver je tegenstander is met het opruimen van zijn scherm en weet je dus of je aan het winnen bent.

Daily Nintendo verslaat DailyNintendo!

Zoals je in bovenstaande afbeelding kan zien heb je in deze modus een bepaalde score. Die zorgt ervoor dat je zo veel mogelijk gekoppeld wordt aan spelers met een gelijk niveau. Helaas konden we hierdoor wel maar een versus potje spelen. Daarna lag onze score te ver uit elkaar en werden we niet meer gematcht.

Verdienmodel

Net als vele andere mobiele apps is Dr. Mario World straks gratis te downloaden. Vaak zie je dan dat apps vol zitten met reclames die na ieder potje in beeld komen. Nintendo heeft er voor gekozen om de app geheel reclamevrij te maken. Om toch geld te verdienen aan de app zijn ze voor microtransacties gegaan.

Het spel is namelijk niet oneindig speelbaar, je krijgt vijf levens, zijn deze op dan moet je een half uur (per leven) wachten voor je weer verder kan spelen. Geen zin om te wachten? Dan kan je wat levens kopen met een stapeltje diamanten. Hoe je aan diamanten komt… die kan je dan weer kopen voor écht geld!

Het goedkoopste pakket met diamanten kost €2,29 en daarvoor krijg je 20 diamanten. Voor het duurste pakket betaal je €74,99 maar daar krijg je dan ook 1.050 diamanten voor!

Op ieder personage heb je slechts 2% kans! Met op dit moment tien personage wil dat zeggen dat je 80% kans hebt op een assistsent in plaats van een personage!

Hartjes zijn niet het enige waar je diamanten voor nodig hebt. Wil je nieuwe karakters ontgrendelen dan zal je of lang moeten sparen voor de gouden munten die je na ieder level krijgt of eenmalig een stapeltje diamanten kopen! Zo zal een betalende speler veel sneller alles ontgrendeld hebben dan een speler die enkel gratis speelt.

Een nieuw karakter kan je kopen voor 4.000 muntjes of 40 diamanten. Helaas kan je dan niet kiezen welk karakter je krijgt. Er wordt een van de vele karakters of assistenten getrokken en daar moet je het maar mee doen. Er bestaat dus zelfs de kans dat je dubbele krijgt!

Deze manier van geld verdienen zien we steeds vaker en velen van jullie zullen er dan ook al wel mee bekend zijn. Persoonlijk vind ik het jammer dat Nintendo bij de hartjes en diamanten blijft en hier niet een Mario-sausje overheen heeft gegoten. Zo zouden hartjes vervangen kunnen worden door 1-up paddenstoelen en de diamanten door sterren of manen. Waarschijnlijk heeft Nintendo deze keuze van hartjes en diamantjes gemaakt omdat die reeds bekend zijn bij het grote publiek.

Conclusie

Dr. Mario World is geen nieuwe weg voor Nintendo. Met eerdere titels hebben ze laten merken dat ze weten hoe de markt in elkaar zit. Waarbij je bij Super Mario Run nog een eenmalige aankoop moest doen heeft Nintendo bij latere titels steeds vaker voor microtransacties gekozen. Ook dit spel is daarop geen uitzondering.

Ben je niet van plan geld uit te geven aan dit spel dan zal je soms wel wat geduld moeten hebben. Is het daardoor minder leuk? Zeker niet! Het spel speelt heerlijk weg en is ideaal voor pauzes, trein- of busritten of om gewoon even te spelen tijdens de reclame van je favoriete tv-programma.

Als de versus speelstand aanslaat zou dat ook een erg populair aspect van het spel kunnen worden. Zo kan je zien wie van jouw vrienden de aller beste Dr. Mario is!

Staat dit icoontje straks bij jou op je telefoon?

Ben je van plan dit spel woensdag meteen te gaan downloaden zorg dan dat je zo’n 250MB vrije ruimte hebt. Het spel zelf is ongeveer 100MB maar vraagt vrij snel om nog een extra datapakket te downloaden. Nog even geduld en heel erg veel plezier de komende tijd! Wie weet kom ik jullie nog eens tegen en strijden jullie binnenkort tegen een Wario of Princess Peach met de naam “Daily Nintendo”.

Jop

Een 24 jarige Nintendo fan. Op het moment volg ik een IT-Traineeship bij Calco. In mijn vrije tijd vaak aan het gamen op mijn Switch of Pokémon aan het vangen in Pokémon Go. Zin in een potje Splatoon 2? Stuur me een berichtje!

8 gedachten over “[Preview] Dr. Mario World

  • 09/07/2019 om 10:17
    Permalink

    Jammer om te zien dat Nintendo met zijn mobiele games ook het geld uit zijn klanten wil trekken. Dat je niet kan kiezen welk personage je wil hebben maar dat wordt toegewezen en je er zelfs een kan krijgen die je al hebt is schandalig. Dit valt gewoon onder gokken en dit soort verdienmodellen moeten gewoon verdwijnen. Nee, je hoeft niet te betalen, maar Nintendo casht natuurlijk flink met deze microtransacties.

    • 09/07/2019 om 16:31
      Permalink

      Je hebt een punt, maar vergeet niet dat aandeelhouders geld willen zien. Ik heb tot heden alleen voor Mario Run betaald, die andere Nintendo games allemaal uitgespeeld of heel goed gespeeld zonder ook maar €1,00 betaald is worden.

      Ik ben toch wel benieuwd in hoeverre de Microtransacties een rol gaan spelen.

      • 09/07/2019 om 16:56
        Permalink

        Natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar dit soort microtransacties kan gewoon niet door de beugel. Er is hier de laatste tijd veel gedoe over en vooral electronic arts ligt door dit soort praktijken onder vuur en terecht. Nintendo doet zich voor als bedrijf die het beste voor heeft met zijn klanten, maar dat is dus ook niet meer het geval. Heel veel grinden om punten te sparen voor een personage, dus voor velen is dat een reden om toch even echt geld voor neer te leggen. En dan weet je niet eens welk personage je krijgt. Zijn dus gewoon gokpraktijken. Is dus puur bedoeld om zoveel mogelijk geld weg te nemen bij klanten. Nintendo weet heel goed wat dit soort microtransacties doen bij veel gamers en kinderen, die zijn ongeduldig.

  • 09/07/2019 om 17:17
    Permalink

    Of het ethisch helemaal verantwoord is wat Nintendo hier doet kan je natuurlijk betwisten. Wel is het helemaal legaal. Inderdaad heeft EA (met name met hun FIFA-reeks) hier veel commentaar op gehad. Een van de eisen die toen zijn opgelegd is het heel duidelijk maken van de kans die je op alles hebt. Dat doet Nintendo hier heel erg duidelijk door per karakter en assistent te benoemen hoe groot het percentage is.

    Ook zeggen ze erbij dat het mogelijk is dat je dubbelen krijgt. In dat geval zal het kevel van je karakter omhoog gaan. Wanneer het level maximaal is zal dat karakter nooit opnieuw gewonnen worden. Het kan dus niet zo zijn dat je oneindig lang dezelfde krijgt.

    Verder zorgt de extreem lage kans van 2% per karakter (en 2.7% per assistent) er natuurlijk ook voor dat de kans op een dubbele erg klein is! Pas als je een flinke verzameling karakters hebt zal de kans op een dubbele significant toenemen.

    Nogmaals, je mag er van vinden wat je wil natuurlijk! Maar regels overtreden doen ze gelukkig niet 🙂

  • 09/07/2019 om 18:14
    Permalink

    Dat van EA gaat gewoon puur om dat desbetreffende microtransacties simpelweg gokken is. Dat willen ze in steeds meer landen gaan verbieden. Dat je zegt hoeveel kans je hebt verandert daar niets aan. nee ze doen (nog) niets legaals, maar is het daarom goed? Nintendo doet zich altijd zo goed voor, daarom begrijp ik deze microtransacties niet. Dat doe je niet als je het zo goed voor hebt met je klanten, maar simpelweg om klanten zo veel mogelijk leeg te trekken. Kijk dat je betaalt om verder te kunnen spelen dan weet je exact waar je voor betaald. Dat is niet het geval met die personages kopen. Je laat weten in je stukje dat je lang moet spelen om een personage (gratis) vrij te spelen, dus gamers worden zo verleid om er voor te betalen, want dat gaat sneller. Niet iedereen zal dat doen, maar er zullen er meer dan genoeg zijn die dat wel gaan doen. Het zorgt er bij mij voor dat ik toch heel anders ga kijken naar Nintendo. Jammer.

    • 10/07/2019 om 16:14
      Permalink

      Nintendo probeerde 1 malig betalen met Eun. Dat lukte niet goed veel commentaar dat mensen moesten betalen voor een game. Nu experimenteren ze met verschillende soort verdienmodellen. Tevens houdt Nintendo juist excessieve modellen tegen volgens DeNA

  • 10/07/2019 om 12:52
    Permalink

    Micro transacties of advertenties, dat is hoe er geld verdiend wordt bij free to play spellen. Natuurlijk gaan ze er van uit dat mensen betalen, anders was het geen free to play spel.
    Dat dit soort praktijken ook gebeuren bij spellen waar je al 60 euro voor hebt betaald vind ik veel erger.

Geef een reactie