[Review] Red Faction Guerrilla: Re-Mars-tered

Tien jaar na het origineel blijft het slopen van gebouwen en het rondrijden op mars een geweldige ervaring. 

Red Faction: Guerrilla verscheen voor het eerst in juni 2009, ruim tien jaar geleden. Het was op dat moment het derde spel in de Red Faction-reeks. In 2018 verscheen er al een remaster voor de Xbox One en PlayStation 4. Nu, een jaar later, is het spel ook uitgekomen voor de Nintendo Switch. Met een prijs van €29,99 valt hij tussen een goedkope indie en een volwaardig spel in. Het speelplezier is echter dat van een complete game! 

Het verhaal

Red Faction Guerrilla speelt zich af in het jaar 2125. In dat jaar is de Earth Defense Force (EDF) zich tegen de Red Faction gaan keren. De grondstoffen op aarde raken op dus wordt er gebruik gemaakt van grondstoffen op de planeet Mars. 

Je eerste missie

De EDF gebruikt de oorspronkelijk Mars bewoners als slaven en het is jouw taak om de EDF te stoppen. Als speler kruip je namelijk in de huid van Alec Manson. Een man die zich na het verliezen van zijn broer aansluit bij de Red Faction. De groep die tegen de EDF strijdt. 

De Gameplay

De EDF is een enorme organisatie die zich over de gehele planeet heeft gevestigd. Daarom ga je als speler deel voor deel alles veroveren. In ieder gebied, wat je zou kunnen vergelijken met een provincie, moet je een aantal verplichte missies doen. Wanneer je deze succesvol voltooid zal de macht van de EDF in dat gebied afnemen. Daarnaast zijn er ook heel veel kleinere, optionele missies die je in ieder gebied kan doen. 

Een van de vele mini missies

Ook deze kleinere missies kunnen ervoor zorgen dat de overheersing van de EDF afneemt. Het kan echter ook zo zijn dat je een mini missie doet om extra materialen te vergaren. Met deze materialen kan je je wapens en uitrusting verbeteren. 

Wanneer de overheersing van de EDF geheel verdwenen is zal je nog een missie moeten doen. Wanneer je deze succesvol weet af te ronden kan je het gebied claimen. Deze laatste missies zijn wat langer dan de overige missies en zijn ook merkbaar moeilijker. 

Natuurlijk is het niet verplicht om een missie te doen. Heb je even geen zin dan kan je ook heerlijk vrij de planeet Mars gaan verkennen. Dit kan je lopend doen of in een van de vele verschillende voertuigen die in het spel zitten. 

Hoewel de planeet zelf vrij kaal is (net als in het echt) is er toch voldoende te beleven. Ook wanneer je niet met een missie bezig bent. Zo kan je er voor kiezen om reclameborden van de EDF te vernietigen, opslagplekken op te sporen en te slopen of brandstoftanks van de EDF op te blazen. 

Dingen kapot maken loopt namelijk als een rode draad door het spel. Hoewel het in eerste instantie een third-person shooter is, ben je net zo vaak objecten aan het slopen als mensen. In verschillende mini missies is het dan ook enkel je taak om zo snel mogelijk een huis of toren te slopen. Ook zijn er missies waarbij je zo snel mogelijk een auto moet vervoeren naar een van de safe houses van de Red Faction. Zo is er ook voor de speler die minder van schieten houdt genoeg te beleven. 

Audiovisueel

Op papier lijken de specificaties een beetje tegen te vallen. In het slechte geval kan de resolutie van het beeld zakken tot 360p. Ook de frame rate is niet altijd even stabiel. Zeker wanneer er veel tegelijk op het scherm gebeurd kunnen er wat vertragingen optreden. 

In de praktijk merk je daar echter niet zo veel van. Je kan als gebruiker zelf kiezen voor een performance of quality modus. Waarbij de een zorgt voor een hogere en stabielere frame rate. De andere optie richt zich op een zo hoog mogelijke resolutie en zo veel mogelijk details. Zowel in handheld als in docked modus speelt het heerlijk weg en krijg je geen moment het idee dat het een spel is van 10 jaar oud. 

De muziek is erg thematisch waardoor je echt het gevoel krijgt dat je op een enorme planeet zit. De geluidseffecten van geweren en bommen klinken soms wel wat verouderd. Ook komen ze niet altijd overeen met de actie die op het scherm plaatsvindt.

Technisch

Hoewel er dus een optie is om de grafische kwaliteit te bepalen wil dat niet zeggen dat het spel ook altijd soepel loopt. Tijdens het spelen is het spel een keer zomaar gecrasht waarna ik moest beginnen bij het laatste save punt.

Ook de laadtijden van het spel zijn net aan de lange kant.  Soms waren de laadtijden zelfs zo lang dat ik ondertussen wat anders ging doen. Dit is jammer want het haalt je uit de verder zeer goede gameplay die het spel te bieden heeft.

Een van de vele laadschermen

Wat de ontwikkelaars wel erg goed voor elkaar hebben is de trilfunctie. Wanneer je met een auto over de weg rijdt voel je niks. Ga je echter van de weg af door het zand voel je een hele lichte trilling. Wanneer je dan een deuk in de weg hebt of over wat stenen heen rijdt voel je de trilling sterker worden. Persoonlijk vond ik dit een van de beste implementaties van de 3D-rumble functie die ik tot nu toe ervaren heb. 

Conclusie

Vooraf wist ik niet goed van dit spel moest verwachten. Zoals eerder benoemd zorgt de prijs van €30,- dat het spel precies tussen de budget titels en echte topspellen zit. Toch heeft het mij positief verrast en zou ik het andere spelers zeker aanraden. Hoewel het grafisch niet het beste spel is op de Switch, is het ook zeker niet slecht. De gameplay is erg tof en je kan je uren vermaken met alle (mini) missies die het spel te bieden heeft. 

Natuurlijk moeten we niet vergeten dat het een re-mars-ter is waarin weinig vernieuwingen zijn aangebracht ten opzichte van het origineel. Qua originaliteit dus niet het meest vernieuwende spel maar wanneer je het origineel nooit hebt gespeeld is het zeker een aanrader. 

Cijfer: 7,6

Jop

Een 24 jarige Nintendo fan. Op het moment volg ik een IT-Traineeship bij Calco. In mijn vrije tijd vaak aan het gamen op mijn Switch of Pokémon aan het vangen in Pokémon Go. Zin in een potje Splatoon 2? Stuur me een berichtje!

Eén gedachte over “[Review] Red Faction Guerrilla: Re-Mars-tered

Geef een reactie