[Review] Super Mario Maker 2

Bouw je eigen Mario wereld!

Super Mario Maker verscheen op de Wii U op 10 september in 2015. Dit spel zou een begin worden van een nieuwe reeks binnen het Mario-universum, waarbij je volledig je eigen levels kan maken met behulp van verschillende bekende onderdelen uit de Mario-franchise. Op 1 december 2016 kwam een port van Super Mario Maker ook voor de 3DS uit en hoewel het een aantal onderdelen miste uit de Wii U-versie, wist het wel de Mario Maker-ervaring te vertalen naar een handheld.

Nu is het eindelijk tijd voor het echte vervolg in de reeks: Super Mario Maker 2. Voegt dit vervolg genoeg toe aan de bekende formule? Je leest het in deze review!

Hond sloopt kasteel

Iets dat ontbrak in de voorgaande Mario Maker-games, was een verhaalmodus. Hoewel de Wii U- en 3DS-versie een aantal vooraf gemaakte levels bevatten, was dat niet op deze schaal geïmplementeerd. In deze modus volg je Mario die probeert het kasteel van Peach te herstellen nadat Undo Dog op de reset-knop is gaan staan. Dit heeft ervoor gezorgd dat het gehele kasteel van Peach nergens meer te bekennen is. Samen met de hulp van Toadette en de verschillende Toads kun je door middel van het behalen van opdrachten – in de vorm van levels – gouden munten verzamelen. Met deze gouden munten kun je beetje bij beetje het kasteel weer opbouwen en speel je langzaam maar zeker meer functies vrij in zowel de verhaalmodus als in de bouwmodus.

Het verzamelen van de gouden munten door middel van het behalen van levels was een zeer leuke toevoeging, waarbij je spelenderwijs het bekende kasteel terug begon te zien. Naast dit kun je ook door een klein wereldje lopen dat zich in het gebied van het kasteel bevind. Hier vindt je enkele grappige personages die allemaal hun eigen missies hebben. In deze missies moet je ook gewoon het level behalen, maar speel je, als je deze missies behaald, nieuwe paden vrij in de wereld, iets nieuws in bouwmodus of een outfit voor je Builder-profiel. Dit voegde een leuk ontdekkingsaspect toe aan het spel, wat ik persoonlijk een leuke en welkome toevoeging vind. Als je dus een fan bent van het ontdekken van verschillende geheimen en het spelen van zeer originele levels, zit je bij de verhaalmodus op de juiste plaats.

Game Over…

De levels die gemaakt zijn door Nintendo, die je moet spelen om verschillende functies vrij te spelen en gouden munten verzamelen, zijn zeker niet de makkelijkste levels. Ik speel persoonlijk niet veel platform games en kreeg het aardig te verduren tijdens mijn pogingen om verschillende levels te behalen. Natuurlijk vond mijn vriend dit niet erg en liet hier en daar wel een lach ontsnappen als ik weer eens dood ging in een level. Naast de moeilijkheid in sommige levels moet ik wel echt mijn complimenten geven voor de creativiteit die in de verschillende levels is gestopt. Van de 100+ levels die je in de verhaalmodus kan spelen, voelt er geen hetzelfde en deed ik ondanks de moeilijkheid genoeg ideeën op voor mijn eigen levels.

Elk level heeft zijn eigen moeilijkheidsgraad die wordt aangegeven met een aantal hoeveelheid sterren. Zo is één ster heel makkelijk en vier sterren heel moeilijk. Voor iemand die niet heel veel platform-games heeft gespeeld, kunnen zelfs de twee-ster levels je het leven zuur maken. Zoals ik in mijn preview al liet weten, kunnen spelers die levels te moeilijk vinden, gebruik maken van de Luigi-hulpstand. Hiermee kan je voorwerpen en blokken direct neerzetten in een level om moeilijke stukken wat makkelijker te maken.

Mario de bouwer, kunnen wij het maken?

Het hoofdgedeelte van Super Mario Maker 2 is natuurlijk het maken van je eigen Mario-levels! Dankzij de verhaalmodus kun je al een hoop ideeën opdoen maar mocht je meteen in de bouwmodus aan de slag willen gaan, kan dit uiteraard ook. In deze modus maak jij je eigen Mario-level, waarbij je helemaal zelf mag beslissen waar jij voorwerpen/platforms/vijanden neerzet. Dit klinkt misschien al bekend voor de mensen die de vorige Super Mario Maker al gespeeld hebben. Super Mario Maker 2 breidt hier op een mooie manier op uit door enkele functies toe te voegen aan de bouwmodus. Zo heb je nieuwe woestijn, sneeuw, lucht en bos stijlen waaruit je kunt kiezen. Daarnaast bevat het spel nieuwe vijanden waaronder de Angry Sun, nieuwe voorwerpen waaronder rode Yoshi en extra onderdelen zoals de Swinging Claw en Twister. Verder kun je ook hellingen in je level verwerken, waardoor je je landschap een stuk meer vorm kunt geven. Al deze toevoegingen kunnen met elkaar en de oude, vertrouwde elementen worden gecombineerd om nieuwe, knotsgekke ideeën tot leven te wekken.

Alsof deze toevoegingen nog niet genoeg waren, is er ook een optie om een dag- of nachtthema te selecteren voor je level. Dit is niet enkel esthetisch, ook op het gebied van gameplay verandert een boel. Als je bijvoorbeeld het nachtthema aanzet in een bovengronds level, werken de power-ups op een andere manier. Zo veranderen 1 Up-Paddenstoelen in Verrotte Paddenstoelen, die je overal achtervolgen en schade toebrengen als je ze aanraakt. Andere voorbeelden zijn vijanden die opeens door de lucht zwemmen in het nachtelijke luchtschipthema of Mario die extra hoog kan springen door de wolken. De veranderingen stoppen echter niet bij Power-Ups en vijanden, het hele level kan op een andere manier gaan werken. Zo verschijnt er een zandstorm in de woestijnlevels, zijn de onderwater levels voor het grootste deel donker en bij de ondergrondse levels zal alles wat je gebouwd hebt 180 graden worden omgedraaid!

Een andere nieuwe toevoeging in Super Mario Maker 2 is dat je zelf kan beslissen welke handelingen de speler moet voltooien om het eindpunt te behalen. Zo kun je bijvoorbeeld als doel instellen dat de speler niet mag springen tijdens je level, als de speler dit wel doet kan hij/zij de eindvlag niet meer activeren. Andere opties zijn niet geraakt worden door vijanden, een bepaalde hoeveelheid munten verzamelen of het doel behalen in een Koopa Troopa Kart. Nog een leuke toevoeging aan de berg van toevoegingen!

Nog één ding die ik moet benoemen zijn de verschillende geluidseffecten die je kan toevoegen aan je level. Er zijn een aantal nieuwe effecten toegevoegd, waarmee het aanbod bijna verdubbeld is. Deze kan je naar een vakje, vijand of Mario zelf slepen en het laten spelen wanneer jij dat wilt. Samen met het geluidseffect speelt er een visueel effect af dat voor verschillende atmosferen kan zorgen in een level. Je kunt nu dus op alle mogelijke manieren je eigen Mario-level maken!

Here comes 3D World!

De grootste toevoeging aan de bouwmodus is de volledig nieuwe gamestijl: Super Mario 3D World. Deze stijl staat volledig los van andere stijlen. Dit heeft een aantal gevolgen, zowel positief als negatief. Negatief is misschien een groot woord, maar doordat de 3D World-stijl een aparte categorie is naast de vier originele stijlen, kun je niet vrijelijk wisselen tussen categorieën stijlen. Zo zal een level dat je hebt gemaakt in de Super Mario World-stijl helemaal verloren gaan als je tussentijds wisselt naar de 3D World-stijl; en vice versa. Daarnaast heeft 3D World geen nachtthema’s om uit te kiezen.

Maar deze relatief kleine nadelen wegen absoluut niet op tegen alles wat de 3D World-stijl te bieden heeft. Juist omdat het een aparte categorie is binnen de game, biedt 3D World levelonderdelen die niet in de andere stijlen te vinden zijn. Denk hierbij aan beklimbare bomen, Warp Boxes, Piranha Creepers en nieuwe eindbazen als Meowser en Pom Pom. Mario heeft ook een boel moves die hij in andere stijlen niet heeft, zoals de Long Jump, Backwards Somersault en Head Roll. Dit arsenaal wordt nog eens uitgebreid met de bekende Cat Bell, waarmee je in Cat Mario kan veranderen. Hiermee kun je klauwaanvallen doen naar vijanden en op muren klimmen. Daarnaast ziet deze stijl er ontzettend mooi uit. Met de 2.5D-omgevingen waarin je speelt, weet deze stijl zich echt goed te onderscheiden van de rest.

Help mijn Toad is klusser

Zoals je ziet breidt Super Mario Maker 2 op een heleboel gebieden uit, waardoor je op nog meer manieren je eigen designs in de levels kunt verwerken. Al deze toevoegingen maken de bouwmodus van Super Mario Maker 2 nog zoveel leuker als het eerste deel. Super Mario Maker was zeker geen slecht spel, maar er miste echter nog wat functies. Daarom ben ik heel blij dat deze functies allemaal in het vervolg zijn verwerkt.

Helaas zijn er wel wat minpunten aan de bouwmodus. Het samen bouwen op één scherm voelt soms wat onhandig aan, vooral omdat de tweede speler bepaalde restricties heeft die speler één niet heeft. Zo kan de tweede speler niet bij het uiteinde van het bouwscherm komen en kan daar dus niks plaatsen. Verder kun je in de handheld-modus niet gebruik maken van de knoppen en moet je een level bouwen via het touchscreen. Alleen als je Nintendo Switch zich in de docked-modus bevindt of je maakt gebruik van de tafelstijl, kun je alleen met de knoppen je level maken. Dit vind ik zelf een redelijke slechte keuze, het was beter geweest als je in de handheld-modus ook gewoon met de knoppen kon werken in plaats van alleen het touchscreen.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd

Als je klaar bent met het bouwen van je eigen Mario-level heb je de keuze om deze te uploaden naar de Course World. In Course World kun je levels downloaden van andere spelers en deze opslaan in Course Bot. Deze levels kun je dan vervolgens lokaal samen met andere spelers spelen. Voor het downloaden van je levels van andere of het uploaden van je eigen levels, heb je een online lidmaatschap nodig.

Zoals voorheen moet je daarvoor eerst het level zelf hebben uitgespeeld voordat je hem uploadt. Hierdoor wordt het uploaden van onmogelijke te behalen levels tegengegaan. Na het uploaden wordt je creatie toegevoegd aan het rooster van speelbare levels in de Course World. Zodra je het level geüpload hebt, kunnen andere mensen het level ”Liken” en commentaar geven. Wat altijd leuk is, want wie ziet nu niet graag wat mensen van je level vinden? Als iemand je level “Liked”, krijg je als maker ook nog eens “Maker Points”.

In de Course World heb je de keuze uit vier modi : Network Play, Courses, Leaderboards en Endless Challenge. In Network Play kun je met je vrienden samenwerken of juist de strijd aangaan in de Multiplayer Versus-modus. Dit is een ontzettend leuke toevoeging, want de originele Mario Maker miste een multiplayerstand. In versus modus strijd iedereen op zijn eigen Switch tegen anderen van over de hele wereld of lokaal met vrienden. Vooralsnog is het niet mogelijk online vrienden te zoeken en samen te spelen. Dit rare besluit van Nintendo zal volgens Takashi Tezuka, producer van Super Mario Maker 2, in een aankomende update worden verholpen.

In Courses krijg je een overzicht van alle levels die gemaakt zijn door mensen over de hele wereld. Je hebt verschillende categorieën waarin je levels kan zoeken. Zo kun je kijken tussen de best beoordeelde levels, levels die op dit moment veel gespeeld worden, nieuwe levels of levels van makers die jij volgt. Je kan ook nauwkeuriger zoeken op bijvoorbeeld gebruikte gamestijl, moeilijkheidsgraad of tags. Dit maakt het zoeken naar leuke levels al een stuk gemakkelijker. Je kan ook zoeken op level of maker ID’s. Deze zijn gelukkig een stuk korter dan in de originele Super Mario Maker, zodat je sneller aan de slag kan met spelen.

Bij de Leaderboards kun je zien wie de meeste Maker Points heeft, het beste heeft gepresteerd in de Versus modus of het aantal behaalde levels van een speler. Als laatste heb je nog de Endless Challenge, waarbij je aan een stuk door de gemaakte levels van andere spelers speelt.

De Leaderboards geven je een overzicht van wie de meeste Maker Points heeft, het beste heeft gepresteerd in de versus modus of het aantal behaalde levels van een speler. Als laatste heb je nog de Endless Challenge, waarbij je aan een stuk door de gemaakte levels van andere spelers speelt. Je kan hier kiezen uit vier moeilijkheidsgraden, van heel makkelijk tot extreem moeilijk. Je begint telkens met een beperkt aantal levens en je gaat door tot deze allemaal op zijn. In elk level kun je maximaal drie extra levens verdienen om mee te nemen naar volgende levels. Persoonlijk vond ik dit systeem beter werken dan de 100 Mario Challenge uit het origineel, omdat je hier gewoon aan een stuk door kan blijven gaan met spelen.

De Course World is zeer zeker een groot gedeelte van Super Mario Maker 2. Natuurlijk heb je als je geen online lidmaatschap hebt de verhaalmodus en bouwmodus nog tot je beschikking, maar het haalt natuurlijk veel van de magie weg als je jouw creaties niet kunt delen met andere spelers. Hou hier dus wel rekening mee als je Super Mario Maker 2 wil aanschaffen.

Wordt een echte fashionista

Je kunt echt een heleboel dingen ondernemen in de wereld van Super Mario Maker 2. Bij elke spelmodi heeft Nintendo ook een aantal beloningen toegevoegd, die eigenlijk werken als achievements in andere games. Door deze achievements te behalen kun je kleren voor je Maker vrijspelen. Deze Maker is een Mii en is je avatar in de Course World. Het goed aankleden van je Mii is dus zeker belangrijk om uit de massa te springen. Je hebt genoeg kledingstukken om uit te kiezen, allemaal gebaseerd op personages en voorwerpen uit de Mario-serie.

Een en al nostalgie

Elk thema bevat zijn eigen muziek die bekend in de oren moet klinken voor de meeste Mario-fans. De Mario-tracks stellen nooit teleur en in dit spel is dit zeker geen uitzondering. Ook de nieuwe deuntjes voor levelstijlen die de oudere games nog niet hadden zijn van hoogwaardige kwaliteit. Dat is niet zo verrassend, want de nieuwe muziek is verzorgd door legendarische Nintendo-componist Koji Kondo. Verder bevatten alle stijlen de geluidseffecten uit hun eigen spellen en voelen de stijlen dankzij de audio extra vertrouwd. Ook grafisch blijft het spel trouw aan de verschillende stijlen van de Mario-spellen en weet op een perfecte manier het gevoel van nostalgie naar boven te brengen. De game loopt op een zeer soepele 60 frames per seconde in 1080p in elke gamestijl. Super Mario 3D World levert grafisch wel een beetje in in vergelijking met de rest, maar ziet er in 720p nog steeds super uit.

Conclusie

Super Mario Maker 2 is een spel dat het absoluut waard is om te kopen, of je nu een groot Mario-fan bent of niet. Naast het feit dat je zelf een enorme berg aan content hebt in zowel de verhaalmodus als bouwmodus, blijkt dit naderhand alleen het topje van de ijsberg te zijn. De online Course World voegt een oneindige stroom van content toe die gemaakt is door spelers over de hele wereld. Helaas is dit niet een Switch-titel waarbij je de online functies zo maar weg kunt denken, omdat het toch een groot gedeelte aan content bevat. Daarom raad ik nogmaals iedereen aan die van plan is om Super Mario Maker 2 te kopen, een online lidmaatschap aan. Want zonder online haal je bij lange na niet hetzelfde gehalte aan content eruit als spelers met een online lidmaatschap.

Eindcijfer : 9,6

Joey

Heyhey! Ik ben een 20-jarige jongen genaamd Joey. Ik ben heel creatief ingesteld, hou van tekeningen en volg een studie voor ICT Programmeren aan het hbo. Naast het schrijven bij Daily Nintendo sta ik ook nog bekend als PandyBearArt (www.instagram.com/PandyBearArt). Verder hou ik van gamen, anime en het horror-genre. Hoe darker hoe beter!.

5 gedachten over “[Review] Super Mario Maker 2

Geef een reactie