Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[Hands-On] The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Nintendo brengt dit jaar weer een remake uit van een Zelda klassieker. Deze keer is de Game Boy-game Link’s Awakening aan de beurt. Past deze game wel goed op de Switch?

Nintendo brengt dit jaar weer een remake uit van een Zelda klassieker. Deze keer is de Game Boy-game Link’s Awakening aan de beurt. Past deze game wel goed op de Switch?

Ik denk dat iedereen wel even een ‘what the f*ck?!’-momentje had toen er plotseling een nieuwe Zelda-remake aangekondigd werd. Niet alleen zagen we de remake niet aankomen, ook de grafische stijl was op zijn zachtst gezegd even wennen. 

Tijdens de E3 heb ik genoegen gehad de demo meerdere keren te spelen. Hierdoor was het mogelijk om eigenlijk alles wat de demo te bieden had, te kunnen zien. 

Voor iedereen die Breath of the Wild te open vond is het fijn om te weten, Nintendo heeft met deze remake de game niet zo drastisch aangepast als Square Enix Final Fantasy VII aanpast. Alles betreffende het hoofdspel is in grote lijnen hetzelfde, afgezien van wat voorwerpen die toegevoegd zijn of in plaats van een voorwerp een vaardigheid zijn geworden. Verder is alles alleen maar grafisch veranderd en is de Dungeon Builder-modus toegevoegd, die helaas niet uit te proberen was.

Aan het begin van de demo krijg je direct je schild terug, waarna het slim is je zwaard weer terug te vinden. Als je die eenmaal hebt is het aan jou vrij hoe je wilt lopen en gaan binnen de demo ruimte.

Qua gameplay is er dus zeer weinig veranderd, wat ervoor zorgt dat we weer klassieke Zelda-gameplay hebben waarin je een vast verhaal volgt en echte dungeons moet bezoeken. Voor de een zal dat weer flink schakelen zijn, terwijl de ander dit waarschijnlijk als een opluchting gaat zien. Ik moet zeggen dat, hoewel ik na Breath of the Wild had verwacht moeite te hebben met een overstap naar een meer lineaire Zelda, het erop lijkt dat dit op het eerste oogpunt enorm mee zal vallen. Aangezien ik maar vijftien minuten had, hou ik dus even een slag om de arm, maar de eerste indrukken voor de gameplay zijn sowieso positief.

Grafisch is de stijl uiteindelijk perfect voor het type game dat Link’s Awakening is. Het is een beetje goofy en schattig opgezet en dat idee had ik eigenlijk altijd wel van de sfeer die het origineel neer moest zetten. De muziek heb ik natuurlijk niet al te veel van kunnen horen tijdens de korte demo, maar ook dit is flink verbeterd. De klassieke nummers uit het origineel zijn volledig vernieuwd, maar houden toch de eer hoog van de oorspronkelijke versies.

Ik was helemaal onder de indruk van hoe goed de stijl bleek te passen bij de game en de setting en kijk daarom ook een stukje meer uit naar het spel dan vóór de E3. Voor zowel bekenden van deze game als nieuwe spelers belooft deze remake van hoogwaardige kwaliteit te worden. Helaas mocht ook bij deze demo niet alles online komen.

In de onderstaande video kan je een groot gedeelte van een dungeon missie zien, waarna de video eindigt na een stukje van de dungeon getoond te hebben.