[Preview] Super Mario Maker 2

Spelen, bouwen, delen!

De afgelopen weken heb ik kennis mogen maken met Super Mario Maker 2. Het vervolg op de alom geprezen Wii U-titel weet de formule op verschillende punten flink te verbeteren. In deze preview zal ik jullie meer vertellen over de nieuwe verhalenmodus, het bouwen van je eigen levels en de onlinemogelijkheden.

Eigen kasteel en tuin

Door een stom ongeluk wordt het hele kasteel van prinses Peach verwoest, net nadat het goed was opgeknapt. De kluis is leeg, waardoor er geen financiën zijn om het kasteel opnieuw op te bouwen. Nu is het dus aan Mario om via opdrachten geld binnen te brengen voor de wederopbouw van het kasteel van Peach. De verschillende opdrachten worden ingevuld door de verschillende levels die door Nintendo zijn gemaakt.

De levels dienen als een soort demo om te laten zien waar de levelmaker toe in staat is. Dat wil niet zeggen dat ze oppervlakkig zijn. Nintendo houdt zich duidelijk niet vast aan de standaard Mario-levels, maar experimenteert enorm met de robuuste levelmaker om een aantal zeer bijzondere levels te creëren. Al snel word je voorgesteld aan de AAN/UIT-blokken, wiplatforms, grijpkranen, de Angry Sun (en de andere nieuwe vijanden) en natuurlijk de Super Mario 3D World-stijl.

De levels variëren in moeilijkheidsgraad en worden zo ook gerangschikt. Hoe moeilijker een level, hoe meer munten je krijgt om het kasteel van Peach weer op te bouwen. Spelers die levels te moeilijk vinden kunnen zelfs gebruik maken van de Luigi-hulpstand, waarbij je voorwerpen en blokken direct kan neerzetten in een level.

De levels worden als opdrachten verstrekt door Toad. Na het voltooien krijg je een loon betaald, wat je kan inleveren bij Toadette om delen van het kasteel te bouwen. Dit speelt zich allemaal af in een 3D-omgeving rondom het kasteel van Peach. Het feit dat het allemaal interactief en niet gewoon een wereldkaart met level is, draagt er bij aan de nette en originele presentatie van het spel.

Bouwen tot je er bij neervalt

Alle levels in de verhaalstand zijn gemaakt in de verbeterde levelmaker. Vanaf het begin van het spel kun je aan de slag met (bijna) alle onderdelen om de levels van je dromen te maken. Super Mario Maker 2 voegt een aantal veelgevraagde onderdelen toe, waaronder nieuwe levelthema’s, hellingen(!) en natuurlijk de volledig nieuwe gamestijl: Super Mario 3D World.

Levels worden gemaakt met één of twee subgebieden. Nieuw is dat je nu een verticaal subgebied kan maken, waardoor je dus levels kan maken die de hoogte in gaan. Dit levert enorm veel nieuwe opties op, zeker in combinatie met de nieuwe onderdelen en levelthema’s. Ook de nieuwe dag- en nachtfunctie breiden de variatie enorm uit. Alle nachtthema’s van levels geven nieuwe eigenschappen aan de gebieden. De woestijn wordt dan geteisterd door een zandstorm, terwijl de luchtschepen door zwaar weer moeten vliegen, waarbij vijanden allemaal door de lucht zullen zwemmen.

Ik heb zowel alleen als samen levels gemaakt en gespeeld. Het samen spelen van levels is ontzettend leuk, maar niet alle creaties zijn daar even geschikt voor. Toch is het heel fijn dat multiplayer nu een optie is. Het samen bouwen van levels is wat minder geslaagd. Het bouwen met een enkele Joy-Con voelt behoorlijk onhandig, maar misschien gaat het wennen als je het vaker doet. Speler 2 heeft namelijk niet alle opties die speler 1 wel heeft.

Verder kan je ook alleen met een controller bouwen op de tv of op het touchscreen van de Switch. Het bouwen op het touchscreen is heel bekend voor mensen die de originele game hebben gespeeld. Met je vinger is het soms wat onoverzichtelijk, maar met een goedkope stylus ging het al een stuk beter. Als je de controller gebruikt is het misschien even wennen, maar uiteindelijk is dit net zo goed te doen.

Delen met de wereld

Net als in de originele Super Mario Maker kun je al je creaties delen met de wereld. Er zijn verschillende online gamemodi, waaronder de nieuwe Endless Challenge. Het doet erg denken aan 100 Mario Challenge, alleen is het nu – zoals de naam doet vermoeden – een oneindig lange selectie aan levels. Je hebt keuze uit vier verschillende moeilijkheidsgraden: makkelijk, normaal, moeilijk of héél moeilijk.

Je kunt gespeelde levels beoordelen met een Yeah of een Boo. Dit zorgt er hopelijk voor dat we in de toekomst vooral de kwalitatief goede levels zien langskomen in Endless Challenge. Verder kun je reacties toevoegen aan levels en kijken waar iedereen precies gesneuveld is. Dit zorgt ervoor dat het community-aspect van de game, zelfs met de afwezigheid van Miiverse kan blijven voortbestaan.

Naast het willekeurig spelen van levels, kun je ook zelf naar creaties zoeken om meteen te spelen of te downloaden om ze ook offline te kunnen gebruiken. Je kunt levels op verschillende manieren zoeken, zoals op ‘Meest populair’, ‘nieuwe levels’ of een gedetailleerde zoekopdracht. Je kan natuurlijk ook op Level of Maker ID zoeken, die beide korter zijn dan in de originele Mario Maker.

De online multiplayermogelijkheden heb ik tot nog toe niet kunnen uitproberen, omdat er nog niet genoeg mensen online waren op die momenten. Ik zal hier zeker op terugkomen in de review voor Super Mario Maker 2, die binnenkort zal verschijnen op Daily Nintendo.

Joey

Heyhey! Ik ben een 20-jarige jongen genaamd Joey. Ik ben heel creatief ingesteld, hou van tekeningen en volg een studie voor ICT Programmeren aan het hbo. Naast het schrijven bij Daily Nintendo sta ik ook nog bekend als PandyBearArt (www.instagram.com/PandyBearArt). Verder hou ik van gamen, anime en het horror-genre. Hoe darker hoe beter!.

3 gedachten over “[Preview] Super Mario Maker 2

Geef een reactie