[REVIEW] Resident Evil

Weet het allereerste horror-avontuur uit Capcom's populaire serie nog steeds indruk te maken?

Weet het allereerste horror-avontuur uit Capcom’s populaire serie nog steeds indruk te maken?

Toen Resident Evil in de jaren ‘negentig verscheen, zette Capcom de wereld behoorlijk op zijn kop met een voor die tijd revolutionair horror-avontuur. Inmiddels zijn velen delen gevolgd en zijn deel 0, 1 en 4 onlangs opnieuw uitgebracht voor de Nintendo Switch. Weet deze behoorlijk oude titel zich nu nog steeds staande te houden?

Een angstaanjagend landhuis

In het eerste deel uit de serie speel je als Jill Valentine of Chris Redfield en ga jij met het S.T.A.R.S. Alfa-team op onderzoek uit naar de verdwijning van het Bravo-team. Al snel belandt je in een groot en verlaten landhuis. Al snel kom je erachter dat dit landhuis helemaal niet zo verlaten blijkt te zijn, overal blijken zombies rond te lopen. De gameplay draait dan ook vooral om het overleven tussen de zombies gecombineerd met de nodige puzzels. Daarbij zul je ook goed je kogels en herbs in de gaten moeten houden, deze zijn er lang niet altijd in overvloed waardoor een game-over snel op de loer ligt. De herbs zijn met name belangrijk voor je health-bar. Het feit dat je slechts beperkt aantal items kan meenemen, zet je soms voor lastige maar tevens interessante dilemma’s. Neem je bijvoorbeeld een extra herb mee of kies je toch voor een sleutel om een nieuwe deur te openen? Het is de typische Resident Evil-gameplay die nog steeds sterk blijft.

Door puzzels op te lossen en het landhuis steeds verder te verkennen, ontrafel je langzaamaan wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. Het verhaal zat destijds al goed in elkaar en nog steeds weet deze je geboeid te houden tot het einde. Ook de puzzels zitten goed in elkaar en voor nieuwkomers zal het zeker niet altijd even makkelijk zijn om constant voortgang te maken.

Remaster

Op het grafische gebied is Resident Evil 1 een redelijk geslaagde remaster, maar op een hoop andere gebieden soms wat minder. Dat je te maken hebt met een oude game is echt duidelijk te merken. Allereerst bijvoorbeeld in de manier van richten. In de meeste games kun je in een volledige cirkel van 360 graden richten en schieten. Ook heb je tegenwoordig te maken met de mogelijkheid om zelf de hoogte van het schot te bepalen. Helaas schotelt de remaster van Resident Evil 1 nog het oude richtsysteem voor. Richten kan op acht verschillende hoeken en de hoogte is slechts op drie verschillende hoogtes mogelijk: Omhoog, ooghoogte en omlaag.

Een ander verouderd systeem is het opslagsysteem. Voor de nieuwe Resident Evil-spelers is er een korte uitleg over het opslaan. In het spel kun je inktpatronen vinden en deze kun je bij verschillende typemachines gebruiken om op te slaan. Natuurlijk gaat naarmate je savet een beetje inkt weg tot je patroon onbruikbaar is. De meeste patronen kun je drie keer gebruiken, wat inhoudt dat je drie keer kan opslaan per gevonden inktpatroon. Helaas gebruikt deze remaster dit systeem. Een optie om overal op te slaan waar en wanneer je maar wilt mist helaas. Zeker een gemiste kans op de Switch, voor de kortere speeltijden onderweg.

De laadtijden van het spel duren af en toe te lang. De kleinste kamers duren al gauw tien seconden om te laden en de laadanimatie stopt na een paar seconden en dan voelt het de wachttijd al gauw een tikkie langer aan.

Resident Evil 1 weet grafisch gezien redelijk te overtuigen al is de leeftijd nog duidelijk te merken. Het HD-jasje ziet er aardig uit en geeft een wat spannende sfeer. Voor nieuwe spelers is deze remaster wel de mooiste editie van het spel. De sfeer zit er goed in met spannende en enge momenten en mysterieuze personages. Jammer is wel dat personages soms nog door deuren heen kunnen bewegen en dat gezichtsuitdrukkingen weinig indruk weten te maken. De muziek weet de situatie grimmig te maken en de voice-acting is nog altijd prima.

Resident Evil 1 is nog altijd een klassieker onder de horror-games met een goed verhaal, interessante personages en goede sfeer. Toch merk je dat het spel op leeftijd is door verouderde gameplay-elementen en slordige grafische foutjes. Afgezien van het visuele gebied is en niet veel veranderd en dat is jammer. Als je al bekend bent met Resident Evil is er vrij weinig nieuws waar je het opnieuw voor kunt spelen. Dit neemt niet weg dat nieuwe spelers geen plezier kunnen beleven al zal de wat verouderde besturing best even wennen zijn.

Eindcijfer: 7,3