[REVIEW] Tennis World Tour Roland Garros Edition

Slaat de Roland Garros-editie de bal wel raak?

Het verhaal achter Tennis World Tour is er een om niet bepaald trots op te zijn. Het spel verscheen in 2018 en bleek alles behalve een succes te zijn. Sterker nog, de titel bleek qua ontwikkeling slechts voor 20% af te zijn maar moest toch op tijd verschijnen om marketingtechnische redenen. Gelukkig bracht de ontwikkelaar de nodige patches uit om de titel alsnog een beetje acceptabel te maken. Nu ligt ook Tennis World Tour Roland Garros Edition in de winkels voor rond de 40 euro. Heeft de ontwikkelaar van zijn fouten geleerd of…?

Een nieuwe naam, een nieuwe game

Om maar meteen duidelijkheid te geven, we hebben hier niet te maken met een compleet nieuwe game. De Roland Garros Edition van Tennis World Tour voegt namelijk alleen alle DLC toe zoals drie stadia waaronder de Philippe-Chatrier centre court en het Simonne-Mathieu court.  Ook zijn enkele nieuwe spelers beschikbaar én bevat de game in elk geval wel alle verbeteringen die zijn doorgevoerd in het origineel middels patches.

Helaas ontbreken ook veel bekende stadia en zijn er ook fictieve varianten aanwezig. Jammer want op de echt bekende stadia spelen is toch een stuk leuker. Aan speelbare personages biedt de game met de nieuwe DLC een redeijk acceptabele keus maar hoe kunnen grote namen als Djokovic en Del Potro ontbreken? Dit gemis in combinatie met het ontbreken van bekende stadia is geen pluspunt voor een serieuze tennis-titel.

Doorgevoerde verbeteringen

Doordat Tennis World Tour Roland Garros Edition in feite Tennis World Tour is die het al op dag 1 van de release had moeten zijn, hebben we nu in elk geval te maken met een acceptabele titel. De nadruk ligt hier wel op acceptabel want nog steeds blinkt het spel nergens uit. Door de vele updates die het origineel kreeg, is de besturing nu redelijk oke. Wanneer deze goed werkt kun je met enkele handelingen veel verschillende slagen uitvoeren. Toch constateren we ook nu dat een druk op de knop nog steeds niet altijd goed geregistreerd wordt. Dat is jammer want wanneer je nu een match verliest hoeft dat dus niet per sé door jouw eigen fout te komen. Het zijn kleinere gebreken maar een goede tennis-game vergt nu eenmaal perfecte besturing.

Op het gebied van game modi scoort Tennis World Tour Roland Garros Edition net aan voldoende. Naast trainen en losse matches spelen, is met name de carriëre mode interessant. Hier maak je jouw speler beter, trek je sponsors aan, werk je je naar de top maar houdt je ook rekening met de benodigde rust. Door wedstrijden te winnen kies je zelf op welke punten je jouw speler beter wilt maken. Ook kun je kaarten vrijspelen die je tijdens de matches mag kunt gebruiken voor bonussen. Tot slot is er een online mode aanwezig. Dit was een groot gemis in het origineel maar ironisch genoeg valt er, nu deze wel aanwezig is, geen tegenstander te vinden.

Grafisch gezien valt Tennis World Tour Roland Garros Edition eigenlijk best tegen. Het loopt soepel, omgevingen ogen acceptabel en de camera is prima. Spelers ogen helaas een stuk minder mooi. Gezichten zijn veelal statisch en soms net plastic poppen waardoor deze geen realisme uitstralen. Ook gezichtsuitdrukkingen pakken niet goed uit en dit alles dempt het gevoel van realisme. Qua geluid is het allemaal redelijk gesteld al blinkt het spel hier niet in uit. Commentaar klinkt soms best inspiratieloos maar publiek reageert wel weer realistisch.

Door de velen updates die het origineel kreeg is Tennis World Tour Roland Garros Edition zelf een redelijke tennis-game geworden, maar niet meer dan dat. Het is echter vooral dubbel dat men hetzelfde spel met wat nieuwe DLC opnieuw uitbrengt onder de naam Tennis World Tour Roland Garros Edition. Heb je Tennis World Tour al in huis? Dan is er geen noodzaak dit spel te kopen. Sterker nog, eigenlijk had je deze versie al vanaf dag 1 mogen verwachten.

Eindcijfer: 5,7