[Review] Timespinner

Een betoverend avontuur over reizen door de tijd.

Timespinner is een nieuwe metroidvania op de Nintendo Switch. Het spel is ontwikkeld door Lunar Ray Games en uitgebracht door Chucklefish. In deze game kun je de tijd gebruiken om vijanden tijdelijk te laten stoppen. Ben je benieuwd hoe deze titel uitpakt? Neem dan even de tijd om onze review te lezen.

In het spel stap je in de schoenen van Lunais. Lunais is een meisje dat de uitverkorene is voor het tijdsritueel. In dit ritueel worden zogehete ‘Time Messengers’ terug de tijd in gestuurd om in het verleden alle gebeurtenissen te verkondigen. Daardoor zullen slechte en rampzalige gebeurtenissen niet plaatsvinden in de nieuwe tijdlijn. Alles gaat goed, er is zelfs een heel feest met taarten, totdat het duistere rijk Lachiem aanvalt. Lachiem, onder leiding van Keizer Nuvuis, zit achter de Timespinner aan. De Timespinner is het apparaat waarmee de Time Messengers terug het verleden in kan gaan. Vlak voor de ogen van ons hoofdpersonage wordt haar moeder gedood. Je wordt nu terug de tijd in gestuurd, maar veel verder dan gepland. Je hebt één doel voor ogen: wraak op Lachiem.

Het verleden van Lachiem heeft mooie locaties te bieden.

Orbs

In Timespinner zul je merken dat vechten erg leuk is. Je vecht namelijk door middel van speciale orbs. Er zijn verschillende krachtige bollen te vinden in het spel. Je kunt er maximaal twee tegelijk gebruiken, maar het leuke aspect dat Timespinner je biedt, is de mogelijkheid om te wisselen tussen drie setjes. In elke set kun je verschillende orbs kiezen om zo in gevechten makkelijk te schakelen tussen aanvalstechnieken. Je kan bijvoorbeeld een vuurbol gebruiken met blauwe bol om van een afstand aan te vallen. Maar je kan ook kiezen voor melee-aanvallen door middel van de groene bol (hiermee vecht je met een zwaardaanval) en de ijzerenbol (hiermee vecht je met een soort hamer). Het is erg leuk om je aanvalsstrategie steeds aan te passen.

Vecht met je bollen tegen allerlei bazen.

Beheers de tijd

In Timespinner kun je teleporteren door de tijd. Op verschillende locaties kun je wisselen tussen het heden en het verleden. Alhoewel de kaart voor de meeste delen gelijk is, zijn er ook verschillen. In het heden heb je bijvoorbeeld een grote bibliotheek en is alles heel futuristisch, terwijl in het verleden veel meer natuur te vinden is en alles ouderwets aanvoelt. De verschillen zijn dusdanig groot dat het voelt alsof je door twee verschillende werelden speelt. Daarnaast zullen acties in het verleden merkbaar zijn in het heden. Ik verbrandde bijvoorbeeld wat takken in het verleden en ze waren toen verdwenen in het heden. Hierdoor kon ik bij een schatkist komen, waar ik eerst niet bij kon.

Naast het wisselen tussen de tijdsperioden, kun je ook de tijd even laten stoppen. Door tijd te laten stoppen zijn vijanden tijdelijk ongevaarlijk en kun je op ze staan om bijvoorbeeld op hogere locaties te komen. Ook baasgevechten kun je tijdelijk pauzeren om een aanval te ontwijken. Het is een erg vermakelijk mechanisme wat krachtig is, maar niet te krachtig is. De uitdaging blijft er dus nog wel, ondanks deze mogelijkheid.

Laat de tijd tijdelijk stoppen om zo vijanden onschadelijk te maken.

Audiovisueel

De retro stijl, een mix tussen 16-bit en het vroege 32-bit, ziet er erg mooi uit. De locaties zijn erg mooi en sfeervol. In het verleden zit bijvoorbeeld een bos met gekleurde roze bomen en in het heden zit de bibliotheek van de toekomst. De muziek van Timespinner is ook erg mooi en geeft ook een prettige sfeer. Zo klinkt er een betoverend muziekje in het bos en zul je een strijdlustig muziekje horen in het eindkasteel. De muziek klinkt goed op elke locatie waar je op dat moment bent.

Het enige nadeel van het spel is de korte speelduur. Na zo’n zeven tot tien uur heb je alles wel gezien wat er te ontdekken valt. Het achtergrondverhaal is verspreidt door brieven, bibliotheekinformatie of herinneringen te vinden. Hierdoor wordt het verhaal helaas te snel verteld en heeft last van de korte speelduur. Een iets langer spel was prettiger geweest. Er zijn gelukkig wel meerdere eindes, waardoor je de speelduur nog wel kan verlengen.

Conclusie

Timespinner is een mooie toevoeging op de huidige metroidvania’s op de Switch. De mogelijkheid om de tijd even te ‘pauzeren’ is een vermakelijk krachtige functie dat je nooit te veel kracht geeft. Ook wisselen van tijdsperiode is goed uitgewerkt waarbij dezelfde wereld aanvoelt als twee compleet andere ervaringen. Helaas is het spel niet erg lang. Als het spel vijf uur meer content zou hebben, had het verhaal beter verteld kunnen worden. De muziek en graphics zijn daarentegen wel goed uitgewerkt en voelen betoverend aan. Timespinner is een mooie metroidvania met een origineel en aangenaam aanvalssysteem, maar helaas net wat te kort.

Eindcijfer: 8,7

Robin

Hey, ik ben Robin en ben 19 jaar. Mijn favoriete genres zijn metroidvania's, RPG's en games met een goede mysterieuze sfeer. Mijn favoriete games zijn de Phoenix Wright-games, Ghost Trick en de Mother-serie.

Eén gedachte over “[Review] Timespinner

Geef een reactie