[REVIEW] Resident Evil Zero

Naast Resident Evil en Resident Evil 4 heeft ook Resident Evil Zero een remaster gekregen op de Nintendo Switch. Hoe pakt de titel uit anno 2019?

Resident Evil Zero is een third-person survival horror game. Dit spel is een prequel op de voorgaande spellen. In 2002 verscheen Resident Evil Zero voor het eerst. Voorafgaand waren er al een aantal hoofdspellen en spin-offs uitgebracht. Resident Evil Zero vertelt hoe het verhaal tot stand is gekomen. Deze GameCube-titel heeft meerdere releases gekregen en het is nu de beurt aan de Nintendo Switch. Lees in onze review hoe het spel uitpakt.

Het begin van Resident Evil

Het begint allemaal in een trein die wordt aangevallen door allerlei bloedzuigers. Alle passagiers en crewleden worden aangevallen terwijl een mysterieuze man op een berg meekijkt. Twee uur later verschijnt het team van de S.T.A.R.S-politieteam om een serie moorden te onderzoeken. Terwijl ze het terrein zoeken, vindt politieagent Rebecca Chambers de ontspoorde trein. In de trein komt ze Billy Coen tegen, een crimineel die 23 moorden op zijn naam heeft staan. Samen met Billy zullen ze tegen de zombies vechten om te overleven. Tussendoor zul je ook de nodige puzzels moeten oplossen, iets waar de serie bekend om staat. Puzzels zitten doorgaans goed in elkaar en de zombies kunnen het je soms flink lastig maken.

In dit spel kun je schakelen tussen Rebecca en Billy. Dit biedt diversiteit, maar is af en toe nog wel een flinke klus. Je moet je partner in leven zien te houden zonder zelf dood te gaan. Schakelen tussen personages gaat erg gemakkelijk met een klik op de knop.

Vecht als Rebecca of als Billy tegen de zombies.

Remaster

Op het grafische gebied is Resident Evil Zero een geslaagde remaster, maar op een hoop andere gebieden helaas niet. Dat je te maken hebt met een zeventien jaar oude game is echt duidelijk te merken. Allereerst bijvoorbeeld in de manier van richten. In de meeste games kun je in een volledige cirkel van 360 graden richten en schieten. Ook heb je tegenwoordig te maken met de mogelijkheid om zelf de hoogte van het schot te bepalen. Helaas schotelt de remaster van Resident Evil Zero nog het oude richtsysteem voor. Richten kan op acht verschillende hoeken en de hoogte is slechts op drie verschillende hoogtes mogelijk: Omhoog, ooghoogte en omlaag.

Een ander verouderd systeem is het opslagsysteem. Voor de nieuwe Resident Evil-spelers is er een korte uitleg over het opslaan. In het spel kun je inktpatronen vinden en deze kun je bij verschillende typemachines gebruiken om op te slaan. Natuurlijk gaat naarmate je savet een beetje inkt weg tot je patroon onbruikbaar is. De meeste patronen kun je drie keer gebruiken, wat inhoudt dat je drie keer kan opslaan per gevonden inktpatroon. Helaas gebruikt deze remaster dit systeem. Een optie om overal op te slaan waar en wanneer je maar wilt mist helaas. Zeker een gemiste kans op de Switch, voor de kortere speeltijden onderweg.

De laadtijden van het spel duren af en toe te lang. De kleinste kamers duren al gauw tien seconden om te laden en de laadanimatie stopt na een paar seconden en dan voelt het de wachttijd al gauw een tikkie langer aan.

Slapende zombies bijten niet.

Gelukkig weet Resident Evil Zero grafisch indruk te maken evenals het verhaal zelf. Het HD-jasje ziet er mooi uit en geeft nu nog meer een spannende sfeer. Voor nieuwe spelers is deze remaster wel de mooiste editie van het spel. De sfeer zit er goed in met spannende en enge momenten en mysterieuze personages. De muziek weet de situatie grimmig te maken en ook is er prettige stemacteerwerk te vinden.

Resident Evil Zero is een leuke spannende game die de oorsprong vertelt van Resident Evil. De remaster is helaas niet heel spectaculair. Afgezien van het visuele gebied is en niet veel veranderd en dat is jammer. Zeker aangezien er een prijskaartje van €29,99 aan hangt. Als je al bekend bent met Resident Evil Zero is er vrij weinig nieuws waar je het opnieuw voor kunt spelen. Dit neemt niet weg dat nieuwe spelers geen plezier kunnen beleven. Je moet wel even door de oude besturing heen bijten. De HD Remaster van Resident Evil Zero is een leuke en mooie game, maar als remaster schiet het spel toch echt wat te kort.

Eindcijfer: 7,2