Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[REVIEW] Resident Evil 4

Weet deze horror-game uit het GameCube-tijdperk ons nog enigszins te pakken?

Weet deze horror-game uit het GameCube-tijdperk ons nog enigszins te pakken?

Resident Evil 4 is niet alleen alweer een vrij oude game, het is er ook een die al meerdere keren opnieuw is uitgebracht. Oorspronkelijk verscheen de game op de GameCube en PlayStation 2, later ook op de pc en de Nintendo Wii. Nu is Nintendo’s hybride console aan de beurt. Een waardige toevoeging of niet echt?

Het verhaal

Voor wie de game toch nog nooit heeft gespeeld allereerst een korte samenvatting van het verhaal. Je speelt als Leon die als rookie in Resident Evil rondliep en in het tweede deel meteen in Racoon city in het diepe werd gegooid. Nu is de dochter van de president ontvoerd en naar een dorpje in Spanje gebracht. Jij gaat met twee Spaanse agenten poolshoogte nemen. Al snel blijkt er het een en ander mis te zijn. De dorpelingen vallen je aan met rieken, fakkels, handen, tanden en nog veel meer… Hoe verder je komt hoe meer bizar alles begint te worden. Aan jou de taak te ontdekken wat er eigenlijk allemaal aan de hand is.

Weinig nieuws

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Resident Evil 4 is wel een heel erg directe port. Op grafische verbeteringen na is er vrijwel niets aangepast dan wel verbeterd. Dit komt met name naar voren in de besturing. Terug in 2005 was dat allemaal wel prima, maar inmiddels voelt deze wel heel erg verouderd en onhandig aan. Jammer, door deze wat te moderniseren had de speelervaring een stuk beter kunnen zijn. Juist het richten en snel lopen is in Resident Evil 4 enorm belangrijk. De gameplay bestaat vooral uit het overleven tussen hordes zombies en het oplossen van puzzels. Goed richten en soms snel kunnen lopen is dan ook belangrijk en fijne besturing daarbij essentieel. Juist dat ontbreekt in deze versie en dat terwijl de Wii-versie nog fijne motion-besturing had. Feit blijft wel dat, ondanks de verouderde besturing, we nog steeds met een erg sterke titel te maken hebben.

Dat er weinig is veranderd zorgt er overigens wél voor dat de game soms nog steeds lekker creepy kan zijn. De kenmerkende schrik-effecten weten zelfs na al die jaren soms nog te zorgen voor een schrik-moment. Ook het feit dat je slechts kunt opslaan bij typemachines houdt de spanning er in. Een verkeerde aanval of beweging kan immers zomaar voor een Game Over zorgen. Aan de andere kant toont het save-systeem ook wel weer aan dat we met een wat verouderde game te maken hebben. Capcom had wellicht beter kunnen zorgen dat je nu overal kunt opslaan, zeker gezien de handheld-optie van de Switch.

Het waar en wanneer je maar wil spelen op de Switch pakt overigens wel goed uit in de Mercenaries-modus. Hierbij neem je het op tegen hordes vijanden voor een zo hoog mogelijke score. Samen met de vrij uitgebreide verhaalmodus is er al met al daarom nog aardig want content aanwezig!

Een likje verf

Nu we hier te maken hebben met een HD-remake van Resident Evil 4, zorgt dat er in elk geval voor dat de game er vrij scherp uitziet. Toch oogt de game ook wel wat verouderd. Personages lopen niet realistisch en ook de statische gezichten tonen de leeftijd van het origineel. Qua geluid is alles overigens nog steeds prima met fijn stemacteerwerk, passende enge muziek en vijanden met mysterieuze stemmen.

Conclusie

Zo makkelijk is het eigenlijk nog niet om Resident Evil 4 voor de Switch een cijfer te geven. Dat bedacht ik me al snel tijdens het schrijven van deze review. Voor de game moet je bijna 30 euro neerleggen en voor die prijs is het eigenlijk best een ‘slappe’ port naar de Switch. Aan de andere kant is dit een slecht spel? Nee. Wanneer je de game nog niet eerder hebt gespeeld, blijft het een interessant horror-spel met een goed verhaal en flink wat spanning. Je moet wel het een en ander voor lief nemen doordat de game al wat ouder is, waarbij de besturing misschien nog wel het slechts is.

Eindcijfer: 7,4