[Hands-on] Super Mario Maker 2

Wij gingen langs bij Nintendo om alvast aan de slag te gaan met Super Mario Maker 2. In deze hands-on lees je onze eerste bevindingen en kan je nieuwe gameplay bekijken.

Tijdens de speelsessie bij Nintendo werden verschillende aspecten van de game getoond, die we uiteraard ook konden spelen. Zo kwam de gloednieuwe verhaalmodus voorbij, gingen we zelf levels maken én konden we de multiplayerstand testen.

Verhaalmodus

We begonnen onze sessie met de verhaalmodus, iets wat nieuw is in Super Mario Maker 2. In deze game modus is het kasteel van prinses Peach vernield, met aan jou om deze opnieuw op te bouwen. Dit doe je door munten te verzamelen en deze krijg je door levels te voltooien. Het leuke is dat de levels die je speelt geen ‘standaard’ levels zijn die je doorloopt tijdens bijvoorbeeld New Super Mario Bros U. Nee, de levels zijn door Nintendo gemaakt en tonen de mogelijkheden van de level-editor. Niet alleen zijn het dus veel creatievere levels, je doet er ook prima ideeën op voor het maken van je eigen levels.

De levels variëren van makkelijk tot moeilijk en aan jou de keus met welke je aan de slag gaat. Ongetwijfeld ga je er niet aan ontkomen ook pittigere levels te moeten uitspelen. Mogelijk denk je ‘Mario Maker draait toch om zelf maken’? Dat klopt natuurlijk ook; de verhaalmodus slaagt er echter zeer goed in om jouw creativiteit nog een extra boost te geven en voelt daardoor als een waardige toevoeging aan. We hebben niet echt lastigere levels kunnen spelen, maar het is mogelijk dat het doel van de modus daarmee slechter tot zijn recht komt omdat je dan geen tijd hebt om echt op het leveldesign te letten.

Tijd om zelf creatief te zijn

Na het spelen van de verhaalmodus mochten we zelf aan de slag om levels te gaan maken. We waren ongetwijfeld niet de enige die erg benieuwd waren naar de besturing op tv. Je hebt immers geen extra scherm meer met touchscreen. Speel je op tv, dan doe je alles met de controller. Natuurlijk is dat even wennen, maar het werkt wel prima. Het gaat alleen even wennen worden. Wat ons betreft lijkt deze besturing een prima alternatief te zijn Speel je in handheld-stand, dan kun je het touchscreen overigens nog wel gebruiken. Tevens zal je niet meer een paar uur bezig zijn met alle opties vrij te spelen, je hebt alle blokken en dergelijke al vanaf het begin tot je beschikking.

Creatief kun je zeker zijn. Er zijn enorm veel nieuwe mogelijkheden. Zo zorgt de Mario 3D World-stijl alleen al voor veel nieuwe mogelijkheden. Denk aan Cat Mario die nu ook kan klimmen en bepaalde blokken kan breken die je anders niet kunt breken. Je kunt je voorstellen dat dit voor veel nieuwe mogelijkheden gaat zorgen. Ook konden we de Koopa Troopa Car plaatsen waardoor je sprongen kunt maken die anders onmogelijk zijn. Voor iedereen die uit de Direct het Super Famicom icoon herinnert, dat is gewoon een geluidseffect en Nintendo heeft voor verschillende games zo een geluid toegevoegd. Zo heb je ook geluiden uit Super Mario 64 en Super Mario Galaxy. Het geeft mogelijkheden om levels nog zoveel diepgaander en lastiger te maken. Nieuwe vijanden als Skipsqueaks en Bullies geven vervolgens nog zoveel meer diversiteit.

Super Mario Maker 2 Screenshot

Alle gemaakte levels vind je in een grote online hub. Het kunnen bladeren door populaire levels, nieuwe levels of zoeken naar specifieke tags zoals “puzzels oplossen” of “autoscroll” is erg fijn. Nieuw is ook dat je levels kunt ‘disliken’ en reacties kunt achterlaten die vervolgens voorbij komen in de online hub.

Samen spelen

Compleet nieuw is dat je in Super Mario Maker 2 samen kunt spelen. Met maximaal vier spelers kun je online spelen, maar ook lokaal kun je samen aan de slag. Doordat makers hun levels met tags kunnen markeren, kan je makkelijk op zoek gaan naar levels die gemaakt zijn voor multiplayer. Het samen spelen werkt enorm leuk. Makers kunnen namelijk zelf kiezen wat het doel is om een level te behalen en zo kunnen . Lokaal samenspelen kan overigens ook met meerdere Switch-systemen tegelijk.

Super Mario Maker 2 Screen

Super Mario Maker 2 lijkt met alle nieuwe mogelijkheden een meer dan waardig vervolg te worden. De besturing met de controller werkt bovendien erg fijn, al is het zeker even wennen en het online samenspelen biedt nog meer uren speelplezier. Hoewel we maar een uurtje konden spelen in deze sessie en we dus bij lange na niet genoeg tijd hadden, lijkt Super Mario Maker 2 in elk geval barstensvol content te zitten en zeker voor de creatievelingen onder ons een must-buy te zijn.

9 gedachten over “[Hands-on] Super Mario Maker 2

Geef een reactie