Een prachtige onderwaterervaring.

Een prachtige onderwaterervaring.

Het spel voor deze review, KORAL, is ontwikkeld door Carlos Coronado. Hij heeft bij, op en in een oceaan zijn inspiratie opgedaan en schetsen gemaakt. Na zijn horror-game Infernium wilde hij iets compleet anders maken en dat zou gerelateerd zijn aan zijn passie, duiken. En dat is gelukt, want in het avonturen puzzel-spel KORAL neem je een duik in een prachtige onderwaterwereld om de koraalriffen te herstellen.

Gameplay

In KORAL speel je als een stroming onderwater. Door middel van deze stroming beweeg je je door levels en los je kleine puzzels op door bijvoorbeeld snelheid op te bouwen en dan een schakelaar weg te duwen. Alhoewel de puzzels niet erg ingewikkeld zijn, zijn ze wel goed opbouwend. Er wordt zonder gebruik van tekst duidelijk gemaakt welk soort koraal welke eigenschap heeft. En in elk level worden er dan weer nieuwe eigenschappen aan toegevoegd. Door deze verschillende elementen samen te voegen worden de puzzels aan het einde van het spel iets complexer dan voorheen, maar nog niet extreem spannend.

KORAL heeft in totaal 10 verschillende levels met elk een andere omgeving om te ontdekken. Deze levels zijn allemaal verdeeld in delen. Door steeds in een andere omgeving te zijn zorgt het er voor dat ze allemaal erg variërend aanvoelen en blijf je hierdoor ook steeds verbaasd over wat je te wachten staat. Wacht trouwens maar tot je het einde hebt gezien, met een woord magnifiek! Om naar het volgende deel van een level te kunnen gaan zul je helende energie moeten verzamelen en deze breng je dan vervolgens naar het koraal zodat hierdoor de riffen kunnen genezen. En dit allemaal is erg simpel te besturen. Heel het spel is namelijk met maar een joystick (links, of recht) te spelen.

Wist je dat….?

In dit spel zijn er 32 verzamelitems beschikbaar. Omdat het spel zich onderwater afspeelt is er voor gekozen om van deze verzamelitems, weetjes te maken. Als je er een tegenkomt en verzameld krijg je een interessant weetje over de oceaan. Mocht je ze later nogmaals door willen lezen kan dat altijd nog in het menu van het spel.

Visueel ziet het spel er echt fantastisch uit. Van het lichtinval in het water en de kleurrijke omgeving tot de onderwaterdieren die rondzwemmen. Ondanks dat het spel binnen drie uur uitgespeeld is, geniet je van elk moment dat je het spel aan het spelen bent. Wat ik zelf trouwens heel erg gaaf vind is dat de maker daadwerkelijk de oceaan in is gegaan om zijn inspiratie op toe doen en dat zie je echt terug. De details zijn heel goed en er zijn zelfs momenten dat je stukjes plastic rond ziet bewegen.

De muziek die gebruikt wordt is ook echt heel mooi. De rustgevende muziek met diepe bass die gebruikt wordt in combinatie met het geluid van water is heel mooi uitgevoerd. Als je dus de mogelijkheid hebt om een goede koptelefoon of speaker te gebruiken, raad ik dat je echt aan. Wellicht zou het volgende jammer voor je kunnen zijn, maar dat was voor mij niet het geval. Er zijn namelijk momenten dat er tijdelijk even geen geluid is behalve dat van de oceaan. Dit zorgt er wel weer voor dat je echt even tot rust komt en geniet van de omgeving.

KORAL is een krachtig spel dat de onderwaterwereld echt naar boven brengt. Met deze paar uur heb ik echt een fantastische tijd ervaren. Het is alleen wel jammer dat het spel niet langer is. Het geluid en uiterlijk is echt fantastisch en zorgt voor een geweldig totaal plaatje voor net iets meer dan 10 euro!

Eindcijfer: 7,9