[REVIEW] Team Sonic Racing

Weet de derde Sonic Racing-titel nog steeds te vermaken?

Moderne 3D Sonic-spellen zijn de afgelopen jaren niet heel goed ontvangen. Keer op keer misten de spellen de glorie die de reeks ooit had en onze geliefde blauwe egel bleek langzaam zijn beste tijd te hebben gehad. Nu is de vraag: krijgt Team Sonic Racing het voor elkaar een waardige opvolger te zijn voor Sonic & All-Stars Racing Transformed? Of mist Team Sonic Racing toch nog de glorie waarop we gehoopt hadden? Lees snel verder voor het antwoord op deze vraag!

Samen naar de finish!

In Team Sonic Racing moet je natuurlijk als eerste over de finish komen, maar naast dit is er nog een verfrissend, nieuw doel in de mix gegooid. Zo moet je ervoor zorgen dat je samen met je twee teamgenoten op de eerste plek staat. Een voorbeeld hiervan is dat als jij als eerste bent, teammate één als tweede en teammate twee als derde, je de race hebt gewonnen. Stel dat jij eerste wordt, maar teammate één en twee op de laatste plekken staan, het zo maar kan dat je de race hebt verloren. Deze nieuwe manier van racen is wat de game voor mij – op een goede manier – anders maakt dan andere racespellen. Je moet voor dit spel vooral een teamplayer zijn, maar ik hoor je al denken: hoe kan ik mijn team helpen om die felbegeerde eerste plaats te bereiken?

Sommige mensen hebben gewoon een klein zetje nodig.

Er zijn verschillende manieren om je team te helpen om aan de top te komen en te blijven. Zo kun je Wisps (voorwerpen) doorgeven aan je teamgenoten om er zo een sterkere Wisp van te maken. Dit kunnen je teamgenoten weer tegen de vijanden gebruiken om zo weer naar de top te kunnen racen. Verder kun je, als je vóór je teamgenoten rijdt, een spoor achterlaten die je teamgenoten vervolgens weer kunnen gebruiken om een versnelling op te bouwen. Hoe langer je in dit spoor rijdt, hoe groter de daadwerkelijke versnelling zal zijn. Al deze acties dragen bij aan je super attack meter. Als deze meter vol is, kun je een super attack uitvoeren. Met een deze speciale aanval krijgen jij en je team een grote boost in versnelling en kun je je vijanden omver rijden, leuk toch!

Andere modi

Naast team racing is er natuurlijk ook nog het klassieke racen, ieder voor zich. Persoonlijk vond ik dit wel minder interessant, omdat je merkt dat het spel vooral is gebouwd om de team mechanics. Dit is dan ook wat het spel onderscheidt van de andere racespellen, zoals de bekende Mario Kart en Crash Nitro Fueled. Zonder de team mechanics is het spel dan ook een stuk minder uniek en interessant. Verder heb je nog Time Attack-modus waarin je voor de leaderboards je tijd in verschillende parcoursen kunt verbeteren en natuurlijk de welbekende verhaalmodus! Als je een fan bent van het online racen tegen anderen heb je geluk. Zo zijn er verschillende modi waardoor je het uit kan vechten met andere spelers in de wereld.

Voor alleen het verhaal hoef je het niet te doen

Het verhaal zelf is niet heel interessant en bijzonder. De verschillende Sonic-personages worden uitgenodigd om mee te doen aan een race en krijgen daarvoor elk een eigen auto om mee te racen. De bedenker van deze races is niemand anders dan de tanuki, Dodon Pa. Deze tanuki is echter niet heel populair bij de Sonic cast, omdat hij er van verdacht wordt de races te hebben opgezet met de welbekende Dr. Eggman. De manier waarop het verhaal verteld wordt is wel leuk, maar de presentatie vond ik nogal lui uitgevoerd. De verschillende personages worden door middel van afbeeldingen en tekst in beeld gebracht. Gelukkig is er wel gesproken dialoog die de persoonlijkheid van de cast wel naar voren brengt. Dit houdt het gelukkig nog enigszins interessant.

Let’s get creative!

Als speler heb je keuze genoeg uit de vijftien speelbare personages. Daarnaast heeft elk personage een eigen auto die je helemaal zelf met verschillende onderdelen, kleuren en patronen kan aanpassen. De verschillende onderdelen bevatten elk hun eigen unieke eigenschappen, waardoor je dus je eigen droomauto voor elk van de personages kunt bouwen. Deze onderdelen kun je krijgen uit een machine waarin je tien munten moet stoppen voor één willekeurig onderdeel. Deze munten kun je verkrijgen door het spel te spelen, voor elke voltooide race krijg je rond de 20-25 munten. Dit vond ik naast de team mechanics een van de sterkste delen van het spel. Je kunt je auto op zoveel manieren aanpassen dat er ontelbaar veel combinaties beschikbaar zijn, dus laat je creativiteit maar de vrije loop gaan!

Naast de onderdelen kun je ook nog willekeurige item boxen krijgen in deze machine. Deze item boxen kun je voor de race aan je personage toevoegen, waardoor je dus al een voorwerp hebt in het begin van de race. Dit werkt dus alleen maar in je voordeel!

De muziek… is zo… GOED!

Een van de dingen die Sonic-games nooit fout doen is natuurlijk de muziek. Dit spel is echt geen uitzondering: je wordt namelijk in elk level begroet door de meest epische tracks. Zelfs tijdens het maken van je eigen auto speelt er een enorm catchy deuntje mee die ik na een tijdje helemaal mee kun blèren. Naast de muziek is het stemacteerwerk ook heel leuk gedaan, de stemacteurs weten hoe ze het beste van hun personages naar boven kunnen brengenen als een oude Sonic-fan klonk elk personage vertrouwd. Wat heel leuk is in Team Sonic Racing is het feit dat de personages naar elkaar roepen tijdens de race en ook elkaar plagen. Dit blaast toch meer leven in de personages en gaf de hele cast een meer levendig gevoel.

30fps? Geen probleem!

Het spel ziet er echt prachtig uit in zowel de handheld- als tv-modus. De personages, de levels en auto’s hebben allemaal mooie texturen gekregen en de designs van de levels zelf zijn echt fenomenaal. Na het kijken van de eerste trailers kreeg ik de indruk dat de levels wat leeg zouden aanvoelen, maar wees gerust, want dit is totaal niet het geval. Omgevingen van eerdere Sonic-games worden teruggebracht in een mooi HD-jasje en ogen beter dan ooit. Verder was er nog een hele ophef over het feit dat Team Sonic Racing op maar op 30fps zou draaien op de Switch. Dit is echter bijna niet te merken terwijl je aan het racen bent in zowel de handheld- als tv-modi. Zelfs met twee spelers gaf het spel me nooit een hakkerige indruk en voelde de gameplay vloeiend aan.

Team Sonic Racing is het absoluut waard om te halen, ook al heb je al een aantal racespellen. De team mechanics, muziek, het stemacteerwerk en uitgebreide auto systeem maken deze titel het meer dan waard om in huis te halen. Ik heb in ieder geval weer een goed gevoel over toekomstige Sonic-spellen!

Eindcijfer : 8,6

Mocht je nog vragen hebben over Team Sonic Racing, stel ze gerust in de reacties!