Vertrek alleen, of ga samen op pad voor meer veiligheid.

Op 19 april 2018 bracht ontwikkelaar IronOak Games samen met uitgever Curve Digital het spel For the King uit voor PC. Nu, iets langer dan een jaar later, is dit strategische RPG-avontuur met bordspel- en roguelike elementen ook naar de Nintendo Switch gekomen. Hoe pakt de game uit? Dat lees je in deze review.

Laten we beginnen met het verhaal. Helaas maakt de game hierbij niet een al te beste eerste indruk. Als je een nieuw spel start krijg je een verhaaltje over wat er aan de hand is, maar in de gameplay is dit vrijwel niet geïmplementeerd. Het is dan meer van, dit is er gebeurt en ga hier heen. Het verhaal stelt dus helaas niet veel voor. Bij het eerste spelbord is de koning door een onbekende dader vermoord en daardoor zit de koningin zonder middelen. Ze heeft dus alle inwoners van het land bij elkaar gesmeekt om haar te helpen. En bij de andere speelborden is het helaas ook heel simpel gehouden.

De gameplay

Het verhaal is dus niet heel spannend, maar weet de gameplay zich meer te overtuigen? Om te beginnen kies je een van de zes modi en drie van de tien personages, waarvan je er een aantal zelf kan vrij te spelen. En dan kom je terecht op het spelbord, maar laat je je hierdoor niet afschrikken hoor. Op het speelbord zijn namelijk flink wat gebouwen en vijanden verspreid om tegen te vechten. Het is fijn dat dat je kunt zien waar een gebouw of vijand staat omdat je dan door daarnaar te kijken je eigen plan kunt voeren. Maar je kunt niet direct heel het speelbord bekijken aangezien een deel aan het begin nog onzichtbaar is door mist. Door jezelf voort te bewegen zal de mist die aan de rand zweeft langzamerhand verdwijnen.

Had je nou maar je focus-punten gebruikt…

Ieder personage heeft zijn eigen hoeveelheid munten, items en focus-punten. Echter geeft het spel je wel de mogelijkheid om items aan elkaar te geven, mits je dicht genoeg bij elkaar staat. Dit kan ervoor zorgen dat je door middel van deze ruilactie een van de teamgenoten kunt redden. Met de zogeheten focus-punten kun je jezelf verzekeren van een goede aanval of een ontsnappingspoging. Als je deze focus-punten gebruikt krijg je meer zekerheid of je aanval zal gaan lukken, in ieder geval een deel daar van. Wees trouwens niet bang om deze te gebruiken, want je kunt beter zonder zitten dan dat je game-over gaat en al deze punten nog hebt.

Tijdens je avontuur kom je ook dungeons tegen waar je vrijwillig in kan gaan, of verplicht vanwege een missie die je moet voltooien. In deze dungeons ga je samen met je team ruimte voor ruimte af. Aan het begin van het spel kan dit al erg uitdagend zijn omdat je allerlei vijanden tegen komt die je moet verslaan. Aan het einde van elk gevecht krijg je gelukkig wel de optie om je personages te laten genezen door middel van kruiden of een kamp te maken voor je hele team.

Maar de gevechten zijn niet altijd even eerlijk. De gevechten zijn turn-based. Omdat elke spelronde van een paar uur tot wel meer dan tien uur duurt, kan het vrij frustrerend zijn dat je door de willekeurigheid van het spel inene doodgaat omdat je bijvoorbeeld een vijand niet kon verslaan. Het niet kunnen verslaan van een vijand komt ook merendeels omdat je willekeurig wapens ontvangt.

Lore Store

Door het spel te spelen kun Lore boeken tegenkomen. Deze boeken kun sparen en dan inleveren om zo locaties, personages, items, mini-ontmoetingen en aanpassingen voor de personages te krijgen. Als je een van deze ontgrendeld kan het ervoor zorgen dat het volgende spel makkelijker kan worden. Ik zeg ”kan” omdat ook dit gedeelte weer compleet willekeurig is.

De muziek die gebruikt wordt, wordt helaas veel hergebruikt en hier zit dus weinig variatie in. Wel is er gedacht aan de benodigde geluidseffecten, maar het lijkt alsof deze soms bij gevechten wat hapert. Het visuele aspect van For The King is echt mooi vormgegeven. Het geeft echt het gevoel alsof je een bordspel aan het spelen bent, waar het spel ook voor gaat. Wat erg prettig is zijn de wat simpel uitziende 3D-modellen. Deze zijn namelijk erg mooi vorm gegeven en hebben

For The King is erg uitdagend spel waarbij je het niet vervelend moet vinden om game-over te gaan en daardoor opnieuw te moeten beginnen. Het is goed van het spel dat het doormiddel van Lore het je iets makkelijker maakt omdat het anders misschien toch te moeilijk had geweest. Het uiterlijk is erg mooi vormgegeven, maar op gebied van muziek hadden ze nog wel wat kunnen verbeteren. Dus houd je van een uitdaging en een bordspel, dan kan deze game wel iets voor jouw zijn.

Eindcijfer: 7,2