[REVIEW] Sniper Elite V2 Remastered

Weet deze shooter na al die jaren nog steeds indruk te maken?

Sniper Elite V2 is een relatief oudere titel. In 2012 verscheen het spel op de playstation 3 en Xbox 360 waarna de titel een jaar later ook op de Wii U uitkwam. Nu, ongeveer 7 jaar na de oorspronkelijke release, wordt de Nintendo Switch voorzien van een geremasterde versie. De grote vraag is natuurlijk of het spel na al die jaren nog steeds indruk op ons weet te maken.

Een korte introductie

Voor wie het spel nog nooit heeft gespeeld een korte introductie. De spellen uit de Sniper Elite-serie zijn schiet-games die zich afspelen in de oorlog. Dit deel speelt zich af tijdens de Tweede Wereld Oorlog en dus neem je het op tegen de Duitsers. Zoals de naam misschien al bij je doet vermoeden, heeft het bij Sniper Elite weinig zin om in het wilde weg rond te gaan schieten op een stel Duiters. Nee, wil je verder komen, dan zul je tactisch te werk moeten gaan.

Je zult vooral je Sniper Rifle gebruiken om vijanden uit te schakelen en dus dien je heel voorzichtig te werk te gaan. De game kenmerkt zich uiteraard nog steeds door een speciaal systeem dat bij een kill een prachtig filmpje laat zien waarbij je de kogel door het lichaam van de vijand ziet schieten. Je ziet dan ook echt een kogel die de schedel kapot maakt, stukken schedel en tanden verbrijzelt of zelfs organen aan stukken scheurt. Dit maakt het snipen in de game extra leuk en een goed schot wordt dus beloond met een prachtig filmpje. Uiteraard kun je er ook voor kiezen met andere wapens de strijd aan te gaan en minder tactisch te werk te gaan. Succesvol zal dat echter niet altijd zijn maar het zorgt er wel voor dat je telkens jouw tactiek kunt bepalen.

Doordat je steeds goed na moet denken hoe te handelen, blijft de game constant erg uitdagend. En ook na al die jaren blijft dit interessant. Zo zul je ook granaten moeten gebruiken, mijnen moeten plaatsen en zelfs Duitsers moeten afleiden door steentjes ergens heen te gooien. De dingen die je tijdens missies moet doen zijn daardoor gevarieerd en zorgen dat de game je blijft boeien. Qua gameplay voelt de titel dan ook niet verouderd. De story mode is uitgebreid en zal je zeker zo’n 10-12 uur zoet houden. Daarna kun je onder andere online gaan gamen alsmede aan de slag met verschillende challenges waarin je telkens ‘waves’ van vijanden moet zien te verslaan. Meer dan genoeg te doen dus.

Ondanks dat de game voldoende content biedt, is er wel een belangrijke kanttekening te plaatsen. De game biedt weinig nieuws voor wie het spel al eerder heeft gespeeld. Een gemiste kans aangezien de game toch zo’n 40 euro kost.

Online

Een minpunt aan de Wii U-versie uit 2013 was het ontbreken van een online mode waardoor je het moest doen met de story mode. Gelukkig is de online mode wel aanwezig in de Switch-versie. Op zich hadden we ook niet anders mogen verwachten, het maakt de game wel compleet en de online gameplay verlengd de speelduur. Tijdens onze review-sessie was het nog niet mogelijk tegenstanders te vinden omdat de game nog niet te koop was.

Remaster

Hoe pakt de remasterd-versie op de Nintendo Switch uiteindelijk uit? Over het algemeen oogt Sniper Elite V2 Remastered verrassend goed met zeer realistisch ogende omgevingen vol detail. Op gebied van de omgevingen zijn met name de textures verbeterd. Ook personages ogen scherper dan voorheen maar hier is wel te merken dat de game al wat ouder is. Gezichten ontbreken soms iets aan realisme en kunnen nogal statisch ogen, en dat is jammer. Op audio-gebied is er weinig veranderd. De soundtrack past goed bij de game maar kan nog steeds eentonig worden op den duur. De voice-acting is best aardig gedaan maar springt er niet bovenuit.

Met Sniper Elite V2 Remastered krijgt de Nintendo-fan dit keer in elk geval een complete versie van de game met online opties. De gameplay blijft een sterk punt en ook grafisch oogt de game grotendeels prima. Wel zijn met name de personages minder goed uit de verf gekomen en kan de muziek wat eentonig worden. Heb je de game al eens eerder gespeeld? Dan is er echter weinig reden om voor rond de 40 euro opnieuw aan de slag te gaan met deze geremasterde versie. De game biedt helaas weinig nieuws ten opzichte van het origineel, op een online mode na die vorige keer juist een groot gemis was.

Eindcijfer: 7,3