[Review] Detective Pikachu (OV)

Met Detective Pikachu kruipt Ryan Reynolds in de huid van de bekende gele muis. In hoeverre dat goed uitpakt, lees je in deze spoilervrije review.

Waarschijnlijk hebben we er allemaal wel eens over gedroomd: Pokémon in ons echte leven. Hoe zouden ze eruit zien? Hoe zou dat werken in de echte wereld? Warner Bros. heeft met Detective Pikachu hierin een goede eerste stap gezet.

Detective Pikachu Pokemon

Toen we voor het eerst de fluffy Pikachu zagen hadden de meesten waarschijnlijk wel even een slikmoment. Onze geliefde gele muis zag er opeens anders uit. En dat niet alleen, want alle getoonde Pokémon zagen er anders uit. Sommige creepy, zoals Mr. Mime, andere zoals je ze waarschijnlijk voor je zag, zoals Gengar. Zelf was ik nogal sceptisch over een aantal designs, maar na het zien van de volledige film ben ik er eigenlijk volledig van overtuigd dat de keuzes die nu gemaakt zijn de beste zijn.

Welkom in Ryme City

Het verhaal speelt voornamelijk af in Ryme City, de stad die je misschien wel herkent van het spel waar de film op gebaseerd is. Ryme City is een stad waar Pokémon en mensen gelijkwaardig samenleven. In de gehele stad zijn er geen gyms, trainers of gevechten te vinden. Een waar paradijs zou je denken. Zodra Tim Goodman aankomt in de stad blijkt het al snel anders te zijn. Pokémon die wild worden, het verdachte overlijden van zijn vader Harry Goodman en een mysterieuze substantie genaamd R. Tim besluit na de nodige overtuigingskracht om samen met Pikachu en de reporter Lucy onderzoek te doen naar de crash waarin zijn vader in omkwam.

Detective Pikachu

Het verhaal in de film is echter niet heel geweldig. Het heeft wel verschillende plottwisten, waarvan er eentje helemaal op het einde nog een goed verrassingseffect heeft. De film heeft het ook eigenlijk voornamelijk van de audiovisuele kracht die die bezit. Zoals eerder gezegd zien de Pokémon er al fenomenaal uit, maar ook de aanvallen die ze gebruiken en de locaties zien er prachtig uit. In alle eerlijkheid hoop ik nu dat Pokémon echt kunnen worden na het zien van de film.

De humor wist het verhaal goed aan elkaar te lijmen en zorgde ervoor dat ik de hele film geboeid was. De humor in de film heeft wat weg van de pittigheid van Deadpool, maar dan net een toontje subtieler en minder grof. Zo is er bijvoorbeeld een heel duidelijke grap over cocaïne die een kind zeer waarschijnlijk niet op zal merken.

Detective Pikachu

Terwijl Detective Pikachu de eerste film is met real-life Pokémon en de lastige taak om decennia aan matige films gebaseerd op games te doorbreken weten Warner Bros. en Legendary dit goed te doen. Het verhaal had beter uitgewerkt kunnen worden, maar het visuele aspect en de humor (tenminste in de Engelstalige versie) in de film zijn geweldig. De Pokémon zijn enorm knap uitgewerkt en hoewel sommigen een beetje eng zijn, zorgen ze voor een unieke Pokémon ervaring. Hoewel Reynolds om zijn grofheid in onder andere Deadpool bekend staat, houdt hij zich in deze film redelijk gedeisd met grappen die wel on edge zijn, maar niet ongeschikt voor de jongere kijkers.

Cijfer: 7,9

Voor de review hebben wij de OV (Engelse) versie gezien in 3D.