[Review] Katana Zero

Een stijlvolle actieplatformer met een interessant verhaal.

Katana Zero is een snelle actiegame in een neo-noir stijl. Het is de bedoeling om vijanden te verslaan zonder zelf geraakt te worden. Eenmaal geraakt dan ben je ook gelijk af en moet je opnieuw beginnen, maar gelukkig zijn je rivalen ook in een klap dood. In deze review lees je hoe Katana Zero uitpakt.

In Katana Zero stap je in de schoenen van een naamloze samoerai. Ons hoofdpersonage weet vrijwel niks meer van zijn verleden en kampt met rare dromen. Hij bezoekt een dokter om te praten, waar hij ook werkt: hij is een namelijk een moordenaar met pseudoniem “The Dragon”. Echter is deze samoerai niet een normale moordenaar. Hij kan in de toekomst kijken, maar ook de tijd langzamer laten gaan. In het spel leer je hoe hij dit kan, maar ook wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Natuurlijk zal ik zoveel mogelijk proberen niks te verklappen.

The Dragon in actie. Pas wel op voor de lasers!

Hier komt The Dragon!

Katana Zero biedt een grote hoeveelheid missies waarbij je telkens iemand moet omleggen. Van te voren krijg je steeds een rapport met daarin degene die je moet vermoorden. In deze vertrouwelijke rapporten lees je het doen en laten van het toekomstige slachtoffer. Nadat je het gelezen hebt, steek je het in de fik. Niemand mag hier namelijk achter komen en dat geldt ook op je missie. Je moet iedereen zien te doden voordat je verder mag. Geen enkele ziel mag namelijk naar buiten brengen dat jij de moordenaar bent. Maar wat nou als je zelf dood gaat? Geen probleem, dan spoelt het spel terug zoals een VHS-band en dan kan je zien waar het mis is gegaan. Het spel moedigt je ook altijd aan. Eenmaal af krijg je namelijk te zien dat dit niet werkt in plaats van game over letters.

Soms moet je in dialogen keuzes maken. Bij bepaalde keuzes krijg je een erg vermakelijk gesprek.

Een samoerai heeft natuurlijk een katana: dit is een Japans vechtzwaard. Je kan in acht verschillende richtingen zwaaien met je wapen. Eenmaal op missie zul je de ene na de andere vijand kapot slaan. Je kan je vechtzwaard gewoon gebruiken door te slashen door vijanden, maar je kan ook allerlei andere trucjes gebruiken. Het is heerlijk om kogels af te weren met je wapen, ze schieten dan gelijk terug naar je tegenstander. Naast kogels afweren kun je ze ook ontwijken door te rollen. De leukste feature is de mogelijkheid om tijd te verlangzamen. Dit kost wel energie dat later automatisch weer bijvult. Zodra je de tijd vertraagt kun je beter richten en makkelijker kogels terug weren. Het vermakelijkste blijft wel om op volle snelheid je vijanden te doorsnijden terwijl je met je katana ook kogels afweert en door lasers heen rolt. Naast je vechtzwaard kan je ook gebruik maken van allerlei voorwerpen die je tegen komt. Bijvoorbeeld een bloemenvaas waarmee je belagers op afstand om het leven kunt brengen of je gebruikt bijvoorbeeld een rookbom zodra je ongezien tegenstanders kan afmaken.

De pixelstijl is erg goed gekozen en geeft een goede retro sfeer. De artstyle zelf is een genot om naar te kijken en is ook zeker niet minimalistisch. De verschillende levels hebben hun eigen stijl. Zo heb je een level in een discotheek, maar ook een level die zich buiten in de open lucht afspeelt. Helaas heb je het spel wel snel uitgespeeld. Ik heb over het hoofdverhaal vier tot vijf uur gedaan. Er zijn gelukkig nog genoeg geheimen te ontdekken en er is ook een gratis update onderweg met meer content. De achtergrond muziek speelt lekker door, van zieligere deuntjes bij verhaaldelen tot drukkere deuntjes in de levels. In elke situatie is de muziek gepast en prettig om naar te luisteren.

Katana Zero is een heerlijke actieplatformer. Het is een genot om door de levels heen te spelen en er zit een goede balans in de moeilijkheidsgraad. Het is helaas geen lang spel, maar wel eentje waarbij ik steeds benieuwd was hoe het verder zou gaan. De gameplay speelt prettig en soepel en je hebt genoeg mogelijkheden om te vermoorden. Of het nou je katana zelf is, je iets reflecteert of een voorwerp dat je gooit, het blijft atijd leuk en aansprekend. Het verhaal is erg goed en zorgt ervoor dat je alsmaar door wilt spelen. Het weet goed boeiend te blijven en mysterieus tegelijk. Fans van deze stijl en mysterieuze verhalen mogen deze titels zeker niet missen!

Cijfer: 8,8

Robin

Hey, ik ben Robin en ben 18 jaar. Mijn favoriete genres zijn metroidvania's, RPG's en games met een goede mysterieuze sfeer. Mijn favoriete games zijn de Phoenix Wright-games, Ghost Trick en de Mother-serie.

Eén gedachte over “[Review] Katana Zero