Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[REVIEW] Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Hoe pakt de remake van deze klassieker uit op de Nintendo Switch?

Hoe pakt de remake van deze klassieker uit op de Nintendo Switch?

Fans van Final Fantasy met een Nintendo Switch kunnen momenteel volop genieten van de verschillende titels uit de serie die nu alsnog naar Nintendo’s hybride console worden gebracht. Zo ook Final Fantasy XII: The Zodiac Age, welke nu verkrijgbaar is. De game verscheen oorspronkelijk op de PS2 en heeft met deze remake onder andere sterk verbeterde graphics gekregen die de kracht van de Switch moeten benutten. Benieuwd hoe de Switch-versie uit heeft gepakt?

Het verhaal

Final Fantasy XII: The Zodiac Age speelt zich met name af in Ivalice, een wereld vol magie en luchtschepen. Het verhaal draait om een allesvernietigende oorlog tussen de Archadian en Rozarrian koninkrijken .
Het verhaal focust zich vervolgens op zes personages die om verschillende redenen meehelpen om Dalmasca te redden van de machtige Archadia. Tijdens dit grootse avontuur zul je veel gebieden en dungeons moeten verkennen, jezelf en je team sterker moeten maken en het op moeten nemen tegen gevaarlijke vijanden en enorme baasgevechten. Exact wat je kan en mag verwachten van Final Fantasy.

De gameplay

De Final Fantasy-spellen zijn perfecte voorbeelden van JRPG’s maar met deel XII pakt Square-Enix het flink anders aan. Weg zijn bijvoorbeeld de turn-based gevechten en hiervoor in de plaats is het Gambits-systeem gekomen. Kort gezegd komt dit er op neer dat je de speelbare personages in jouw party helemaal kunt programmeren op het gebied van wat ze doen tijdens gevechten. Door commando’s toe te wijzen als “Foe: fire-weak” => “Oil”, “Foe: status = Oil” => “Fire” passen jouw teamgenoten hun acties en aanvallen aan de type vijanden aan. In de game selecteer je de betreffende vijand waarna de personages deze aan gaan vallen zoals jij dat hebt ingesteld. Het personage wat jij zelf bestuurt kun je vervolgens telkens handmatig commando’s geven. Door het gebruik van deze commando’s kun je ook bijvoorbeeld zorgen dat een personage automatisch gaat healen wanneer het HP-level van iemand onder een bepaald niveau komt.

Toen de game oorspronkelijk uitkwam bood het niet alleen het nieuwe Gambit-systeem verfrissing, ook kende de game geen random encounters meer. In de game zie je alle vijanden vrij rondlopen en kun je dus zelf kiezen of je het gevecht aan gaat, wel zo fijn!

Een veelgehoord kritiekpunt is dat je de game, door het Gambits-systeem, zichzelf zou kunnen laten spelen tijdens gevechten. In het begin is dit zeker mogelijk wanneer je kiest voor de juiste instellingen, later in de game echter bijna niet. Vijanden worden sterker en dus zul je ook zelf moeten ingrijpen en personages moeten besturen.

Personages worden zoals je gewend bent van een JRPG beter door te vechten. Door steeds sterker te worden, neem je het steeds makkelijker op tegen sterkere vijanden. Fijn is dat jezelf kunt kiezen op welke gebieden je een personage beter maakt. Wil je deze liever meer HP geven? Of wellicht sneller of krachtiger laten aanvallen? Door de juiste keuzes te maken krijg je een party waarin goed balans zit. De keuzes en ook de strategie hoe je welk personage instelt is behoorlijk diepgaand maar wel goed te begrijpen. Je kunt bovendien zelf bepalen hoe diep je in dit systeem duikt.

Audiovisueel

Grafisch gezien is Final Fantasy XII: The Zodiac Age zeker geen tegenvaller maar verraad de game soms wel dat het een remake is van een al wat oudere game. Grafisch is alles flink opgepoetst met mooie personages en scherpere beelden. Toch zijn de textures van de omgevingen niet altijd even mooi en dat is zonde. Het totaalplaatje is hiermee net niet perfect. Op het gebied van geluid valt niks te klagen. De prachtige soundtrack is nog even sfeervol als voorheen en de stemmen van personages klinken overtuigend.

Fast-forward!

Final Fantasy XII: The Zodiac Age is een behoorlijk lange game en om het verhaal uit te spelen ben je velen tientallen uren zoet. Gelukkig zijn de omgevingen en dungeons lekker divers wat de variatie erin houdt. Van sneeuwgebieden tot open vlaktes en woestijn, je komt ze allemaal tegen. De wereld is echter groot en soms moet je enorme afstanden afleggen om verder te komen. Wat dan ook erg fijn is in deze remake, is de fast-forward functie. Door simpel op de L-kop de klikken kun je de wereld 2 tot 4 keer zo snel voorbij laten gaan.

Een ding is zeker, Final Fantasy XII is een onwijs goede game. Toch is het spel niet voor iedereen weggelegd. Het Gambits-systeem is vrij uniek maar niet iedereen zal dit even prettig vinden. Ook moet je zeer veel grinden om optimaal van dit systeem gebruik te maken, soms wel erg veel. Regelmatig heb je meer in-game geld en License Points nodig wat je krijgt door constant vijanden te verslaan. Het grind-gehalte ligt hierdoor soms te hoog.

Conclusie

Final Fantasy XII: The Zodiac Age was al een erg goede JRPG en is dat nog steeds. Niet alleen audiovisueel is het een en ander aangepast, ook de fast-forward functie is erg fijn. Toch moet opgemerkt worden dat, mede door het hoge grind-gehalte, het spel niet voor iedereen kan zijn weggelegd. Ook laat de game op grafisch gebied soms wat kleine steekjes vallen al blijft de game over het algemeen goed ogen.

Eindcijfer: 8,1