[REVIEW] Pitfall Planet

Dit is pas echt teamwork.

De naam Pitfall Planet zegt je misschien wel iets. Het spel kwam in 2016 al uit voor de pc, maar heeft nu ook zijn plekje in de eShop gevonden. Pitfall Planet is een avontuurlijk puzzelspel dat je met twee spelers, maar ook alleen, kunt spelen. Je speelt als twee astrobots die allebei apart van elkaar bestuurd worden. Ze zijn neergestort in een vergeten mijnwereld en zijn al hun brandstof kwijt. Nu is het aan jou de taak om al het brandstof te verzamelen zodat de astrobots weer terug naar huis kunnen gaan.

Houd elkaar te vriend

Deze verloren brandstof krijg je natuurlijk niet vanzelf terug en daar begint je avontuur. Je doorloopt in de game verschillende levels waar je de verloren brandstof kunt bemachtigen door puzzels op te lossen. Alleen als je al het brandstof verzamelt hebt, komt er een lift omhoog waardoor je naar het volgende level kunt gaan.

Er valt echter niet alleen benzine te verzamelen. In elk level zijn er ook kristallen te vinden welke ongelooflijk goed verstopt zitten. Alleen als je echt heel goed zoekt heb je kans om ze te vinden. Met deze kristallen kun je hoofddeksels kopen. Zo heb ik bijna het hele avontuur met een appel en een hanenkam op mijn hoofd rondgelopen. Wat wel jammer is, is dat het dragen van een hoofddeksel geen extra krachten met zich mee draagt. Ze voelen dus als een kleine beloning voor het verzamelen van de kristallen, maar geven verder geen waarden.

Vraag hulp aan elkaar.

Een leuke uitdaging

In Pitfall Planet kun je eigenlijk zelf de moeilijkheidsgraad kiezen. Je kunt er namelijk voor kiezen om het spel samen met iemand te spelen, maar je kunt het spel ook alleen spelen. Als je hiervoor kiest moet je zelf beide robots los van elkaar besturen, wat al de nodige uitdaging met zich meebrengt. Wat erg prettig is, is dat naar mate je verder komt, de levels steeds moeilijker worden. Zo is het spel in het begin van het spel vrij simpel. Je loopt een beetje door de levels, doet wat en je hebt het level voltooid. Later in het spel zul je echter moeilijkere acties uit moeten voeren, zoals het ontwijken of zelfs vangen van vijanden.

Variatie is belangrijk

De levels die er zijn, zijn erg variërend. Er zijn bijvoorbeeld levels waar je vlug omhoog moet lopen omdat er lava stijgt, maar ook 2D-levels en een level waar je een soort grote steen moet voortbewegen, welke dan op knoppen komen waardoor jij verder kunt gaan. Ondanks dat elk level steeds dezelfde sfeer heeft voelt elk level toch vernieuwend en verfrissend aan.

Een leuk feitje is dat de robots niet kunnen springen. Je zult dus op andere manieren een oplossing moeten vinden om een actie uit te kunnen voeren. Zo maak je bijvoorbeeld gebruik van enterhaken om elkaar ergens naar toe te gooien, knoppen, kisten, springkussens en zelfs raketten.

Dit is zo’n 2D-level die draait.

Audiovisueel

De muziek die gebruikt wordt is rustgevend, maar toch mysterieus. Dit past erg goed bij een puzzelspel als deze. Het uiterlijk is verder erg minimalistisch, maar doet wel z’n ding. Het is ook wel fijn heel fijn dat je op niet al te veel dingen hoeft te letten door dit design, want dit zou namelijk alleen de speler maar afleiden. Al met al valt er op audiovisueel gebied weinig te klagen.

Conclusie

Voor een puzzelspel wat maar €14,99 kost, ben ik positief verrast. Voor dit geld heb je namelijk een vermakelijk puzzelspel, die je samen met iemand kunt spelen en waarbij je later in het spel soms flink je brein moet laten werken. Ook de variatie in levels en het minimalistische uiterlijk zijn wat mij betreft een goede keuze. Wat dan weer wel jammer is, is dat er verder geen functionaliteit aan de hoofddeksels is verbonden.

Eindcijfer: 7,7

2 gedachten over “[REVIEW] Pitfall Planet

Geef een reactie