[Review] Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Vind je echte rechten saai? Ace Attorney weet je ze leuk voor te schotelen. Hoe? Lees onze review!

Vind je echte rechten saai? Ace Attorney weet ze leuk voor te schotelen. Hoe? Dat lees je in onze review.

Capcom heeft de Phoenix Wright: Ace Attorney-Trilogie op de Switch uitgebracht. Deze klassiekers verschenen oorspronkelijk op de Gameboy Advance in Japan. Pas in het DS-tijdperk kon ook het Westen in de voetstappen van beginnend advocaat Phoenix Wright treden. Vandaag is de trilogie opnieuw verschenen in een HD-jasje. Hoe voelt het om advocaat te spelen en hoe bevalt de Switch-versie ten opzichte van de andere platformen?

Deze trilogie bevat zoals je zou verwachten de eerste drie delen van de Ace Attorney-saga. Het is van belang dat je de spellen speelt in de volgorde van verschijnen. In deze editie kan je zelf kiezen welk spel je wilt spelen. Nieuwe fans raad ik sterk aan om de volgorde: Ace Attorney – Justice For All – Trials & Tribulations te spelen. Je volgt advocaat Phoenix Wright namelijk van beginneling tot meesterverdediger. In deze drie spellen zul je de meest knotsgekke personages tegenkomen. Maar hoe zit het spel nu eigenlijk in elkaar?

Een moord gepleegd door de TV-held The Steel Samurai? We gaan hem verdedigen in de rechtbank, maar eerst bewijsstukken zoeken!

Onderzoek en Presenteer!

Phoenix Wright: Ace Attorney is een visual novel gecombineerd met point-and-click mechanics. De spellen zijn opgebouwd in twee verschillende delen. Je hebt de onderzoekstukken en rechtzaken. In de onderzoekstukken ga je praten met verschillende getuigen en onderzoek je allerlei gebieden zoals plaats delict maar bijvoorbeeld ook plekken die indirect te maken hebben met de moordplek. Je verzamelt bewijsstukken om deze weer te kunnen gebruiken in de rechtzaak. Je hebt ook rechtzaken waarbij je door kruisoverhoringen bewijs moet presenteren. In een kruisoverhoring zal een getuige zijn zegje doen waarna je daarna tussen twee dingen kan kiezen. Je kan vragen naar verdere informatie van uitspraken te (Press) of met tegenstrijdig bewijs te komen (Present). Deze gameplay is erg leuk aangezien je een paar keer per moordzaak wisselt tussen onderzoeken en echt advocaat zijn. Het is erg vermakelijk om de fouten van getuigen te spotten en met simpel bewijs hun zegje te vernietigen.

Een kruisoverhoring in actie! Vraag door of presenteer je bewijs.

Grapjes en meer grapjes

Al vrij snel in het spel moet je Maya Fey, het zusje van je mentor, verdedigen. Na deze moordzaak wordt Maya je assistente en lost ze samen met Nick, haar bijnaam voor Phoenix, de ene na de andere zaak op. In de drie spellen zullen veel personages terug keren. Zo verschijnt de plaatselijke detective Dick Gumshoe ( voor-en achternaam zijn beide termen voor een detective) elk spel waarbij je eerst nog redelijk bang bent voor hem, maar later een goede bekende wordt. Elke naam heeft wel een betekenis. Zo heb je bijvoorbeeld Wendy Oldbag (Een winderige oude zak) en Luke Atmey (Kijk naar mij). Shu Takumi, de schrijver van de trilogie, weet goede humor in de spellen te stoppen. Elk personage heeft zijn eigen persoonlijkheid en zijn memorabel. De interacties tussen Maya en Phoenix zijn ook grappig en er zitten ook terugkerende grappen in. Het altijd terugkerend debat tussen een ladder en een trapladder, of bijvoorbeeld prosecutor Miles Edgeworth die elke keer het autopsie verslag update.

Nieuwe features in de Trilogie

De Switch-editie bevat een paar leuke features die je niet op de andere consoles kan vinden. Er wordt veel gebruik gemaakt van de HD-rumble. Ik vind het erg leuk dat dit erin verwerkt zit. Hiermee krijgen bepaalde woorden een betere nadruk en voelt het alsof je er midden in zit. Ook kun je in handheld modus gebruik maken van het touchscreen netzoals op de DS en 3DS.

Gelukkig biedt de game een nieuwe prettigere ervaring die de 3DS-games kregen: het vinkje bij het vergrootglas zodra je iets hebt onderzocht. Er is namelijk van alles te onderzoeken en nu kun je gelukkig zien wat je al wel en wat nog niet hebt onderzocht met een simpel vinkje. Helaas mis ik nog wel twee functies die ik graag terug had willen zien. In de oorspronkelijke GBA, DS en 3DS-release van de trilogie zaten deze functies niet, maar in de nieuwere 3DS-spellen was een backlog aanwezig en kon je zien hoeveel tekstblokken een getuige had in zijn getuigenis en op welke je zat. Ik had gehoopt dat dit geïmplementeerd zou worden in de re-release van de trilogie, maar helaas zit dit er dus niet in.

Een mysterieuze koffiedrinkende prosecutor? Dit is Godot, een man met diepe uitspraken, hieronder nog een van zijn bekendste. “Blacker than a moonless night, hotter and more bitter than Hell itself… That is coffee”

De HD-collectie bevat dit keer echt scherpere beelden ten opzichte van de 3DS-collectie. Hierdoor worden bewijsmateriaal en achtergronden een stuk scherper en duidelijker. Zowel in handheld als TV-modus spatten de kleuren van je scherm. De muziek van Ace Attorney weet goed alle momenten vast te leggen. Van serieuze deuntjes in de politiecel tot bijvoorbeeld ook op de momenten waar je licht schijnt op de waarheid. Je voelt je steeds betrokken bij de muziek.

De Ace Attorney-Trilogie is een van mijn favoriete trilogies. Je stapt in de schoenen van beginnend advocaat Phoenix Wright en in deze drie spellen kom je een groot overkoepelend verhaal tegen. De personages zijn stuk voor stuk erg leuk geschreven en de dialogen zijn grappig. Shu Takumi weet goed hoe je het samenspel tussen personages kan laten groeien. De HD-visuals zien er goed uit op de Switch en ook zijn er een paar prettige functies zoals de HD-rumble en het vinkje bij het onderzoeken toegevoegd. Ik had zelf graag nog een paar functies willen zien die wel in de nieuwere games zitten, maar helaas zijn die niet te vinden. Voor nog geen 30 euro heb je drie fantastische spellen in één bundel, waar je lang zoet mee bent.

Cijfer: 9,1