[REVIEW] Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of the New World

Is deze nieuwe titel een eerbetoon aan het 20-jarige bestaan van de serie?

Als je een fan bent van RPG-spellen dan zou het zomaar kunnen dat je in het verleden wel eens een van de spellen hebt gespeeld uit de Atelier-serie. Inmiddels bestaat deze serie alweer meer dan twintig jaar en om dat te vieren is Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of the New World uitgebracht. Sinds 1997 zijn er maar liefst twintig titels verschenen in de serie. De vraag is of deze nieuwste titel een waardige toevoeging is.

Een frisse wind door de serie

In dit nieuwste deel heeft de ontwikkelaar duidelijk gekozen voor verandering. Waar je in de vorige delen altijd de rol op je nam van een van de alchemisten, is dat nu niet het geval. In Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of the New World kruip je in de huid van Nelke die een stadje moet gaan runnen. Dit nieuwste deel is dan ook vooral een town-management spel met een vleugje RPG erin, behoorlijk anders dan de eerdere delen dus. Het is natuurlijk goed dat ontwikkelaars ook eens kiezen voor vernieuwing maar helaas kan ik wel al verklappen dat niet alles even goed uit heeft gepakt.

Dit is Nelke, aangenaam kennis te maken!

Veel herkenning en genot voor de fans

Kort samengevat bevat de gameplay een combinatie van het onderhouden en verder bouwen van een stadje, het veelvuldig praten met bewoners om goede relaties te onderhouden, tot het verkrijgen van materialen en voorwerpen waarvoor je op pad moet gaan buiten je stad. Het laatstgenoemde aspect bevat dan ook een stukje RPG-gameplay.

Het hele verhaal wordt aan elkaar gepraat door middel van Japans stemacteerwerk welke overigens een vrij hoog niveau kent. Zo’n beetje alle bekende personages uit eerdere delen komen terug en dat is voor fans dan ook een groot genot om te zien. Tel daarbij op dat de graphics zeer kleurrijk zijn met prachtige 2D-artwork en je komt al snel tot de conclusie dat er op dat gebied niets mis is met de titel. Waar het spel soms wel de mist mee ingaat is dat de dialogen tussen de gameplay door soms wel erg langdradig zijn. Alleen de grootste fans van de serie zullen mogelijk geboeid blijven om continu alles te blijven lezen maar zelfs dan zal alles toch best wel langdradig voelen.

De verschillende soorten gameplay

Tijdens je avontuur zul je op doordeweekse dagen zorg moeten dragen voor het management van een stad, door het uit te breiden en te onderhouden. Het grootste gedeelte van de gameplay bestaat hieruit en dat betekent dus dat je dingen uitvoert als winkeltjes plaatsen, bedrijfjes bouwen, personages toewijzen om deze te runnen en zo steeds verder uit te breiden. In de weekenden ga je socializen met je dorpsbewoners én kun je erop uitgaan om tegen monsters te vechten en zo allerlei voorwerpen en materialen te verkrijgen.

Helaas is het gedeelte waarbij je erop uit gaat om om materialen en voorwerpen te verkrijgen wel erg simpel opgezet. Zodra je een locatie hebt gekozen gaat jouw party automatisch lopen op een lineaire pad waar je helaas nauwelijks controle over hebt. Zolang je blijft lopen kom je de nodige monsters tegen om tegen te vechten. Maar ook het gevechtssysteem is relatief simpel ten opzichte van andere RPG’s. De turn-based gevechten kennen niet veel diepgang waardoor het gehele exploreer-gedeelte van de game beperkt aanvoelt.

Vechten tegen bijzondere monsters

Meer diepgang bij het town-management gedeelte

Het onderhouden van jouw stad komt overigens wel een stukje meer diepgang. Je zult je bewoners tevreden moeten houden, genoeg inkomsten moeten zien te genereren en op de juiste manier met verkregen materialen om moeten gaan. Winkeltjes die je opent moeten winst maken en daarvoor moet je bepaalde materialen dan weer om zien te zetten in meer waardevolle dingen. Hiervoor kun je dan weer de kennis gebruiken van de bekende alchemisten uit de serie, die zo hun eigen kennis en expertises hebben.

Zoals eerder beschreven is het ook belangrijk om te socializen en dus zul je veelal gesprekken aan moeten gaan met de vele personages in het spel. Doordat de de dialogen tijdens de verhaallijn zelf al redelijk lang en langdradig kunnen zijn, zorgt het aangaan van gesprekken met dorpsbewoners ervoor dat wel een erg groot deel van de gameplay bestaat uit tekst lezen. De balans tussen dit en het exploreren en vechten is hiermee helaas niet optimaal. Tel daarbij op dat het hele exploreer systeem niet al te veel diepgang kent en je krijgt een algemene ervaring waarbij de balans tussen de verschillende soorten gameplay helaas niet optimaal is.

Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of the New World kan met recht een verfrissend deel in de al lang bestaande serie genoemd worden. Door de vele terugkerende personages en sterk stemacteerwerk zullen fans van de serie zich zeker kunnen vermaken met de titel. Wanneer je geen specifieke fan van deze serie bent, blijft er vooral een town-management spel over met een teleurstellend RPG-gedeelte, waarbij wel heel veel tijd moet worden besteed aan het lezen van tekst. Nelke & the Legendary Alchemists: Ateliers of the New World is zeker geen slechte titel, maar kent dus wel degelijk de nodige verbeterpunten.

Eindcijfer: 7,2