[Review] Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY!

Ga op avontuur met een van de bekendste Final Fantasy-mascottes

Ga op avontuur met een van de bekendste Final Fantasy-mascottes.

Na de vele remakes binnen de Final Fantasy-franchise is er nu een remake van een spel dat niet zo heel bekend is naar de Switch gekomen. Dit spel staat namelijk helemaal in het teken staat van de bekende mascotte, de Chocobo! Oorspronkelijk kwam het spel uit op de Wii (2008) met de naam ”Final Fantasy Fables: Chocobo’s Dungeon” en even later ook op de DS (2008). Nu, maar liefst tien jaar later, komt het spel terug met een Nintendo Switch-release. Nu is de vraag: Is deze titel net zo interessant als de andere Final Fantasy-games? Lees het hier in deze review.

Welkom bij Losti- Huh? Hoe heet dit stadje ook alweer?

Het verhaal begint met Chocobo en Cid die de Tower in the Sands betreden om zo een berucht kristal genaamd ”Timeless Power” te verkrijgen. Helaas gaat niet alles helemaal volgens plan als ze op de top van de toren zijn. Hun vijanden, Irma en Volg, hebben het kristal al te pakken gekregen en op dat moment gebeurt er iets vreemds. Na het zien van een fel licht zijn zowel Chocobo als Cid in een onbekend stadje terecht gekomen, genaamd “Lostime”.

Na hun komst worden ze vrijwel meteen begroet door de burgemeester van het stadje, Gale Rosage, die net als hun zich geen raad weet met de situatie. In de tussentijd ziet Cid dat Irma, Volg en het kristal nergens te bekennen zijn. Juist op het moment dat Cid boos wilt worden, begint de klok van Lostime te luiden. Als de klok stopt met luiden, verschijnt er een vreemde wolk boven Cid en is hij al zijn herinneringen kwijt. De burgemeester legt uit dat dit normaal is in het stadje en dat herinneringen je alleen negatieve gevoelens geven. Chocobo, die ondertussen niet weet wat hij moet doen om zijn vriend Cid te redden, wordt al snel geholpen door een White Mage genaamd Shirma. Ook krijgen ze hulp van een mysterieus kind genaamd Raffaello, die de Chocobo laat zien hoe je verloren herinneringen kan terughalen. Samen met Shirma, Raffaello en Cid zullen de vrienden verschillende dungeons verkennen om zo de herinneringen terug te halen. Kunnen ze de vloek van de klokkentoren in Lostime oplossen?

Herstel de verloren herinneringen!

Als je bekend bent met de Mystery Dungeon-spellen, dan zul je dit stukje van mijn review wel herkennen. Persoonlijk vond ik het dungeon aspect van dit spel echt geweldig, vooral met het toegevoegde Buddy-systeem. Voordat we een kijkje nemen naar hoe dit Buddy-systeem precies werkt, gaan we eerst kijken naar een paar belangrijke dingen in het spel zelf.

Het spel speelt zich vooral af in het stadje Lostime, waarbij je samen met Chocobo langzaam de bewoners leert kennen en helpt met hun problemen. Ook kun je lekker vissen, plantjes laten groeien in je moestuin en winkelen voor nieuwe uitrusting. Deze toevoegingen boden mij even een momentje rust tussen het rennen door de verschillende dungeons heen. Ook gaven me sommige plantjes in de moestuin me een handige bonus.

Helaas zijn er allerlei vervelende dingen aan de gang in het stadje Lostime. Zo worden de bewoners ook beïnvloed door de vloek van de klokkentoren, waarbij ze veel van hun herinneringen verliezen. Gelukkig kan jij als Chocobo hun herinneringen terughalen door middel van het voltooien van een dungeon die hun herinneringen bezit.

Veel jobs om uit te kiezen

Als je eenmaal in de dungeon bent, zul je merken dat het je misschien bekend voorkomt. Het spel maakt namelijk gebruik van het standaard Mystery Dungeon-systeem waarbij je in turn-based dungeons geplaatst wordt. In deze dungeons verken je de verschillende verdiepingen en probeer je het trapje te vinden dat leidt naar de volgende verdieping. Dit doe je terwijl je verschillende monsters bevecht samen met je buddy en je een weg baant naar de baas. Na het verslaan van een baas in een dungeon krijgt de persoon waarvan de dungeon is, zijn herinneringen terug. Het Mystery Dungeon genre werkt verrassend goed op de Switch en daardoor had ik vaak moeite om mijn Switch neer te leggen omdat ik gewoon nog een dungeon wilde doen. De gameplay is erg soepel en had ik nooit last van ingewikkelde of onhandige controls.

Het kan ook dat er op het einde van een dungeon een van de vele nieuwe jobs voor je Chocobo ligt. Want naast het normale systeem, kun je in dit spel je eigen job kiezen. Zo kan je bijvoorbeeld als een black mage zwarte magie gebruiken, als een knight de monsters aan mootjes slaan en als een white mage jezelf en je buddy genezen. Naast deze drie jobs zijn er nog een heleboel in het spel en werd het spel voor mij nooit saai. Vooral omdat het spel je uitdaagt met verschillende dungeons om de verschillende jobs in verschillende situaties te gebruiken. Genoeg keus dus!

Every Buddy!

Met het Buddy-systeem kun je monsters die je in de verschillende dungeons bevecht, deel maken van je eigen party. Dit doe je door middel van het verzamelen van de currency die de monsters laten vallen als ze verslagen zijn, Buddy Points (BP). Als je genoeg BP hebt verzamelt speel je het monstertje vrij als buddy en kan je hem meenemen in dungeons. Hoe meer BP je verzamelt, hoe meer variaties van het monstertje als buddy hebt. Als voorbeeld: een vuur-element staat als eerste in de lijst met 15 BP, daarna komt een water-element en daarvoor heb je 45 BP nodig. Zo verzamel je meer en meer buddies om samen de dungeons mee te verkennen, leuk toch? Omdat ik persoonlijk ook fan ben van de bekende Pokémon Mystery Dungeon-series, was het verzamelen van Final Fantasy-monstertjes echt geweldig om te doen. Vooral omdat ik zelf heel erg fan ben van Final Fantasy, al denk ik wel dat je als nieuwkomer van de serie de verschillende monstertjes ook zeker kunt appreciëren.

Dit is nog niet alles, want het spel wordt nog leuker als je samen met een vriend besluit om samen de dungeons te verkennen. Je vriend neemt dan controle over van je buddy en kan samen met jou de monsters trotseren. Het enige dat ik jammer vond is dat de camera vooral de Chocobo volgt en je als buddy soms moeite had om te zien waar je nu eigenlijk in de dungeon stond. Naast dat vond ik het samenspelen met mijn vriend echt heel leuk en zou het iedereen aanraden!

Onaangename verrassing

De muziek in het spel is echt geweldig. In zowel het stadje als in de verschillende dungeons komt de welbekende Final Fantasy-muziek vaak voor als een warm briesje dat ik heel graag verwelkom. Alleen wordt dit briesje al snel verstoort als je samen met iemand anders speelt, waarbij een onaangename versie van het bekende Chocobo liedje wordt gespeeld. Dit deuntje wordt dan over de normale muziek geplakt en na een tijdje wordt je er een beetje gek van. Naast dat vond ik zowel de muziek als de voice-acting echt geweldig, en zal ik dit kleine minpuntje ook maar als ”onaangenaam” beschouwen.

De kleuren spatten er vanaf!

Grafisch gezien is het een heel mooi spel met een eigen stijl. Er wordt gebruik gemaakt van kleurrijke omgevingen die het algemene schattige thema heel mooi verbeelden. Ondanks dat het een remake is van 10 jaar geleden, presteert het spel naast de andere Switch-spellen bijzonder goed. Natuurlijk kunnen sommige effecten (zoals water in de fontein) wel wat mooier uitgevoerd worden, maar voor een spel met deze stijl is het een dikke voldoende.

Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY is een spel voor zowel Final Fantasy fans als nieuwkomers van de series. De vermakelijke story vol met mysteries, de soepele gameplay, het verzamelen van buddies en de mooie muziek zijn genoeg om je urenlang bezig te houden. Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY is zeker een must have voor iedere Switch-bezitter!

Eindcijfer: 8,2

Eindcijfer: 8.2