[REVIEW] Yoshi’s Crafted World

Yoshi’s Crafted World laat je ontdekken en verwonderen.

Eerder kon je in de preview al lezen dat er eigenlijk weinig mis is met de eerste Switch-game van Yoshi. De game excelleert in creativiteit en originaliteit, maar kende een paar zorgpuntjes die er toe leidden dat meer speeluren nodig waren om de gehele beleving te kunnen beschrijven. Hebben de speeluren daadwerkelijk geleid tot het vergeven van de zorgpuntjes of had dit toch een grotere invloed op het eindoordeel? Je leest het in de review van Yoshi’s Crafted World!

Verhaal

Het verhaal van Yoshi’s Crafted World ontpopt zich bij het verliezen van de Sundream Gems. Dit zijn edelstenen waarmee je een wens kan doen en laat Baby Bowser nou net snode plannen hebben met deze stenen. Maar ook hij zal op zoek moeten naar de edelstenen die in de wereld van papercraft, basisschool-handarbeid-vaardigheden en creativiteit verstopt zitten.

Ondanks een flinterdun verhaaltje, wat zeer passend is binnen het platform-genre, laat de game op meerdere vlakken veel diepgang zien. Tijdens het verkennen van verschillende levels kan je namelijk ook voorwerpen, vijanden en andere verzamelbare objecten vinden door een Yoshi-ei te gooien in de achtergrond. Soms speel je hiermee een geheime passage vrij of heb je net die ene bloem gevonden die je nog moest hebben. Hierdoor kunnen levels nog steeds verfrissend aanvoelen en voor een verassing zorgen, ondanks dat je het al een paar keer hebt doorlopen.

Gameplay

Doordat Yoshi’s Crafted World speelt met diepgang ontdek je gaandeweg dat de game geen simpele sidescrolling-platformer is, waarbij je van links naar rechts gaat. Tijdens het spelen door zal je soms in een soort van 2.5D-achtige situaties terecht komen. Hierbij kun je denken aan het allereerste level die onder andere in de demo aanwezig was, waar je een stukje met de trein wordt meegenomen. Dit is slechts een voorproefje wat je te wachten staat, want de game kent veel verrassingen die tijdens vele levels aanwezig zijn. Het bovenstaande in combinatie met de benoemde diepgang zijn een verrijking voor de gameplay binnen de serie.

Buitenom de benoemde elementen ontpopt de gameplay zich bij de unieke settings waar je terecht komt. Waar de levels van Yoshi’s Woolly World zich lieten baseren op het thema die een wereld bevatte, zoals een ijswereld met talloze sneeuwlevels, baseert de nieuwe game op uiteenlopende thema’s. Hierbij kun je denken aan herfst, ninja’s en ruimte. De thema’s wisselen elkaar in rap tempo af, waardoor je te maken krijgt met uiteenlopende omgevingen en puzzel-elementen. Je kan goed merken dat de ontwikkelaars zich vrij hebben gevoeld tijdens de ontwikkeling en dat levert mooie beelden op, die soms semi-realistisch zijn.

Voor wie de preview heeft gelezen, weet dat de hoeveelheid levels een van de zorgpuntjes waren die ik tijdens de eerste speeluren bemerkte. Na het verslaan van de eindbaas kan ik met een gerust hart mededelen dat de game meer dan genoeg levels kent waarmee je je kan vermaken. Voor wie de eindbaas zo snel mogelijk wil verslaan kan dit binnen tien uur gerealiseerd hebben, maar de game biedt zo veel meer waardoor dit simpelweg verdubbelt kan worden.

Verzamelen

De speelduur verlengen is dan ook zeer makkelijk te doen in Yoshi’s Crafted World. Vrijwel elk level kent verzamelbare objecten. Naast de gebruikelijke voorwerpen, waaronder de rode muntjes en bloemen, is het ook mogelijk om bepaalde objecten te traceren in een level. Je krijgt verschillende opdrachten om voorwerpen te raken met een Yoshi-ei. Zodra je dit hebt volbracht, krijg je een bloem. Hoewel het een zeer leuke toevoeging is, wordt het op den duur wat herhalend waardoor het zijn charme verliest. De verzamelaars onder ons, kunnen hier hun heil kwijt.

Andere vormen van objecten zijn de souvenirs die je vrij kunt spelen. In elke mini-wereld heb je een soort van automaat staan, waar je een muntje in kan stoppen. In elke automaat zitten tien souvenirs te wachten om eruit gehaald te worden. De souvenirs zijn gebaseerd op objecten en vijanden die Yoshi aan kan trekken en als bescherming fungeert. Door een souvenir aan te doen kan Yoshi een aantal keer geraakt worden, zonder dat dit van de levensmeter afgaat. Indien je nog niet genoeg hebt van de verzamelbare items, kan je de meeste levels in omgekeerde volgorde spelen, waarin je de Poochy-pups moet vinden. Hoewel de reguliere levels de speler alle tijd geeft, moet je hierbij proberen om de pups in een zo kort mogelijk tijdsbestek te vinden. Dit kan nog best wel eens lastig zijn.

Pluspuntjes…

De game biedt een solide solo-avontuur aan, maar kent eveneens een vertrouwde multiplayermodus aan. Dit kan te allen tijde aan- en uitgezet worden, waardoor het niet nodig is om de game opnieuw te spelen. Hoe de multiplayersessies verlopen hangt van je medespeler af. Indien deze gemotiveerd is om mee te werken, om alle voorwerpen te halen en het einde te halen, kan dit zeer zeker een aanvulling zijn. Indien dit niet het geval is, is het mogelijk om elkaar het leven zuur te maken, door bijvoorbeeld elkaar van de afgrond te helpen (ik kijk naar jou, Jorden). Dit zorgt vaak hilarische taferelen op de bank.

Andere noemenswaardige puntjes zijn het gebruik van een “Mellow Mode” voor de jonge spelers. Net als in Yoshi’s Woolly World is het mogelijk om het spel wat makkelijker te maken. Dit krijgt vorm door vleugels die op Yoshi zijn aangebracht, waardoor de kans om Game Over te gaan kleiner is. Een laatste notitie krijgt vorm door een sterke on-the-go-presentatie. Bij het spelen in handheldmodus blijft de unieke setting overeind en levert in grafische kracht weinig in. Het beeld oogt scherp en loopt vloeiend, met af en toe een framerate-probleempje die in dock-modus ook aanwezig is.

…minpuntjes

Yoshi’s Crafted World is een heerlijke game, wat menig Nintendo-hart doet smelten, maar kent ondanks de unieke presentatie toch wat minpuntjes. Om te beginnen kent de game een zeer eentonige soundtrack. In het begin is dit nog niet storend te noemen, maar om na de zoveelste keer de “Main Theme” in een andere stijl te horen kan ik niet anders zeggen dan dat het een beperkte soundtrack is. De voorganger in de serie kent daarentegen een ijzersterke soundtrack, waarbij vele levels een origineel deuntje hebben. Het viel dan ook behoorlijk tegen om erachter te komen dat de soundtrack van Yoshi’s Crafted World slechts een twintigtal nummers kent. De beperkte soundtrack heeft voor mij dan ook een breuk in de algehele beleving van het spelen gedaan, iets wat mijn inziens onnodig was geweest en zeer jammer is.

Een andere minpunt is dat de moeilijkheidsgraad pas zeer laat komt opzetten. In de laatste levels van de game begint het uitdagend te worden, waarin platform-vaardigheden op de proef worden gesteld. Door de verlate opbouw in moeilijkheidsgraad miste ik soms de uitdaging in het behalen van een level. Daarentegen kan je wel uitdaging vinden in het verzamelen van alle voorwerpen, waardoor dit minpunt wellicht doorgestreept kan worden.

Conclusie

Yoshi’s Crafted World is een aanrader voor iedereen die de filosofie van Nintendo lief heeft, namelijk unieke en innovatie soft- en hardware uitbrengen. De nieuwe titel van Yoshi ademt Nintendo en is uiterst creatief in elke zin van het woord. De game biedt een solide avontuur, met een vertrouwde multiplayermodus en speelt onderweg net zo fijn. Helaas weet de game niet overal in te excelleren, want de soundtrack is zeer repetitief en inspiratieloos te noemen. Neem daarbij een te laat opbouwende moeilijkheidsgraad, waardoor uitdaging niet altijd aanwezig is en je moet concluderen dat Yoshi’s Crafted World niet de perfecte game is geworden… maar het is nog steeds een heerlijke game die hier en daar speelt met de unieke wereld waarin Yoshi zich mag begeven.

Cijfer: 8.2

Vincent

Ik ben 29 jaar en jarenlang een liefhebber van Nintendo. Dit komt voort uit het leveren van unieke games en consoles waarbij plezier en beleving bovenaan staan. Series als The Legend of Zelda, Metroid, Pikmin en Animal Crossing staan hoog in mijn lijstje.

17 gedachten over “[REVIEW] Yoshi’s Crafted World

  • 27/03/2019 om 15:31
    Permalink

    Vind het cijfer eerlijk gezegd veel te hoog. Het spel is namelijk totaal niet uitdagend en daar laat een spel wat mij betreft flink wat punten liggen.

      • 27/03/2019 om 16:15
        Permalink

        Ik heb de demo gespeeld en die was precies als Yoshi Woolly World. De laatst genoemde heb ik in slechts een dag uitgespeeld zonder dood te gaan. Dat is niet de uitdaging die ik terugvind in een titel als Yoshi’s Island.

        Of wil je beweren dat dit spel ineens een stuk moeilijker is dan z’n voorganger? Dan valt het nog te proberen…

        • 27/03/2019 om 16:18
          Permalink

          Ik ga niks beweren, ik heb de game zelf ook nog niet gespeeld. Ik vind alleen dat je geen mening kan geven over een cijfer of moeilijkheidsgraad als je de game zelf nog niet gespeeld hebt. Demo’s, filmpjes en reviews van andere media zijn niet genoeg om een goede mening te vormen.

          • 27/03/2019 om 17:09
            Permalink

            Aan de ene kant ben ik het met je eens. Echter geeft een demo wel een indicatie van het soort spel dat je wordt voorgeschoteld. Dat is het hele idee van een demo.
            De demo (en Woolly World) heb ik gespeeld en dat was voor mij genoeg om te zeggen dat ik het niet waard vind om dit deel voor de huidige prijs te kopen.

  • 27/03/2019 om 16:05
    Permalink

    Imo de minder hoge moeilijkheidsgraad is niet echt erg. Het is geen game die uitdaging wilt bieden voor zover ik het heb gespeeld. Het is een game die een relaxte platforming experience wilt brengen. Met komische multiplayer (leuk he multiplayer met mij @vincent )

    • 27/03/2019 om 16:16
      Permalink

      Dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar bijvoorbeeld Yoshi’s Island. Die was wat pittiger en speel je niet in één dag uit (zoals Woolly World).

  • 27/03/2019 om 17:03
    Permalink

    Dat kan maar om dan te zeggen dat een cijfer te hoog is op basis van een demo en persoonlijke mening over dat je liever moeilijke games hebt is een beetje voorbarig imo.

    • 27/03/2019 om 17:16
      Permalink

      Dat mag je vinden 😉
      Een demo dient ervoor om je te ‘hypen’ voor een game. Bij mij is dat helaas totaal niet het geval met dit spel.

      Daarnaast zijn reviews vrijwel altijd een mening en om die reden ben ik het vaak niet eens met reviews die slechts door één persoon wordt gemaakt. Misschien leuk om iets in de review sectie te integreren waarbij leden zelf kunnen stemmen? Dan heb je zowel een review van het team als een totale review van de stemmer.

      • 27/03/2019 om 17:33
        Permalink

        Het is lastig zoiets in wordpress te implementeren. Daarnaast user reviews met stemmen is 0 onderbouwd en verpest het hele idee van een review. Voel je vrij op het forum je eigen review te posten natuurlijk 🙂

  • 27/03/2019 om 20:30
    Permalink

    Dat een spel niet heel moeilijk is, betekent niet direct dat het slecht is. Het gaat vooral om de gameplay of deze leuk is of niet. Wat uitdaging is zeker welkom, maar het kan niet een game volledig verpesten als deze wat minder is. Ik had zelf niet verwacht dat Yoshi Wooly World heel moeilijk zou zijn, aangezien de laatste delen dat ook niet waren. Dat het met de gameplay goed zit, is voor mij genoeg om het spel op launch aan te schaffen.

      • 27/03/2019 om 23:24
        Permalink

        Gelukkig zijn er ook mensen die wel kunnen genieten van een ontspannen spelletje, vooral na een dag werken >.> De Yoshi spellen zijn sinds Yoshi’s Story al bedoeld voor mensen die wat ontspanner willen spelen of voor mensen die nog niet zo goed kunnen gamen. Dat dit spel niet voor jou is weggelegd, betekent nog niet dat het cijfer wat eraan is gegeven verkeerd is.

        Natuurlijk is een recensie altijd doorspekt van je eigen mening, dat neemt niet weg dat je er wel een beeld door kunt krijgen van hoe een spel of film ongeveer is. Om vervolgens voor jezelf te kunnen zeggen of je het wilt hebben/zien of niet.

        Om terug te gaan op je punt van een demo. Ik ben meer van mening dat het doel van een demo een voorproefje te geven, niet zo zeer om je op te ‘hypen’. Altijd fijn als dat wel het geval is, maar niet het hoofddoel.

        Persoonlijk lijkt dit spel me lekker rustgevend en dan vooral fijn om samen met mijn vriendin te spelen. Mellow mode aan, en gaan met die banaan. Maar goed ieder zijn ding 😉 (begrijp me niet verkeerd, uitdaging is soms zeker leuk, maar ik game voor de ontspanning die het bied, dus niet alles hoeft gepaard te gaan met driehonderd keer doodgaan)

  • 29/03/2019 om 21:18
    Permalink

    Nu ik de game gespeeld heb ben ik nog steeds positief erover en qua eentonigheid van de muziek valt het wel mee, ik geniet erg van deze game en als ik de levels doorloop heb ik echt een grote grijns hoe alles zich ontvouwt in de knutsel werkjes toch gaat hier wel flink wat extra uurtjes in zitten om echt alle items te halen die verstopt zit in de levels, en dit keer laat ik me echt niet verleiden door een walktrough 🤓🤞

Geef een reactie