[REVIEW] Warplanes: WW2 Dogfight

Weet deze game je het gevoel te geven alsof je midden in de Tweede Wereld Oorlog terecht bent gekomen?

Gamers die ook interesse hebben in de geschiedenis van de Tweede Wereld Oorlog kunnen op de Nintendo Switch nu ook aan de slag met Warplanes: WW2 Dogfight. Deze vlieg-game stelt je kort gezegd in staat om oude vliegtuigen te besturen, het op te nemen tegen de vijanden en het nodige te managen. Of dat goed is uitgepakt lees je in deze review.

Aan welke kant sta jij?

In Warplanes: WW2 Dogfight kun je aan de slag in drie verschillende campaigns. Aan jou eerst de keus om aan te geven aan welke kant je wil staan. Ga je de strijd aan voor Groot Brittannië, Duitsland of de USSR? In al deze drie de campagnes ga je het opnemen tegen de vijand in verschillende missies die je uitvoert vanuit jouw vliegtuigen. Het spel beschikt over een groot aantal klassieke vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog die je op den duur kunt aanschaffen. Hiervoor heb je natuurlijk wel geld nodig en dus zul je de missies op een goede manier moeten volbrengen.

Aan welke kant sta jij?

De missies in Warplanes: WW2 Dogfight zijn over het algemeen redelijk gevarieerd. De ene keer zul je een x-aantal vijanden moeten uitschakelen terwijl je de andere keer juist een bepaalde basis moet bombarderen vanuit de lucht. Ondanks dat de variatie hier aanwezig is, blijft het wel telkens hetzelfde dat je jouw missie vanuit je vliegtuig doet. Op den duur kan het spel daarom wel wat gaan vervelen al zullen echte fans van Tweede Wereldoorlog geschiedenis er ongetwijfeld nog wel van kunnen genieten.

Managen en keuzes maken

Om de gameplay wat interessanter te maken hebben de makers ervoor gekozen om jou ook het één en ander te laten managen. Buiten de missies om zul je namelijk voor verschillende dilemma’s worden gezet. Zo raken jouw vliegtuigen beschadigd en raken piloten gewond. Aan jou de taak om het benodigde personeel aan te stellen zoals dokters en technici. Ook zul je slimme keuzes moeten maken in het opleiden van je piloten, het kopen van nieuwe vliegtuigen en het bouwen van een basis. Alles kost immers geld en je moet bijvoorbeeld wel zien te voorkomen dat je geen geld meer hebt om kapotte vliegtuigen te repareren. Deze variatie in gameplay zorgt ongetwijfeld voor wat meer diepgang, maar ik had zelf al snel de wens om gewoon weer lekker te vliegen in plaats van bezig te zijn met al deze dingen. Het managen voelt vooral wat geforceerd en simplistisch aan, wat te verklaren is doordat de game oorspronkelijk een mobiele titel was.

Enemy down!

Prima besturing

Warplanes: WW2 Dogfigh speel je continu vanuit je vliegtuig en gelukkig kent het spel een zeer stabiele besturing. Positief is ook dat alles makkelijk te leren is dankzij de gebruiksvriendelijke besturing en gevechtsmechanieken. Mocht je een bepaalde missie niet halen dan zal dat met name komen omdat je jouw vliegtuigen niet sterk genoeg hebt gemaakt, de besturing doet namelijk prima zijn ding.

Gemengde gevoelens op visueel gebied

Op audiovisueel gebied laat het spel je helaas achter met wat gemengde gevoelens. Terwijl de vliegtuigen er zelf best prima uitzien, wordt het met name pijnlijk wanneer je te dicht bij de grond gaat vliegen. Daar ontbreekt duidelijk veel detail en is de resolutie ineens een stuk lager. Erg zonde want als als de ontwikkelaars iets meer aandacht hadden besteed aan de omgevingen dan had het spel er in zijn algemeenheid veel beter uit gezien. Ook hier verraad het spel zijn geschiedenis als mobiele titel. Ook lijkt soms het gevoel van snelheid wat te ontbreken. Op het gebied van geluid valt niet superveel aan te merken. Een geweldige soundtrack is er absoluut niet maar het geluid doet zijn ding en tijdens de missies word je regelmatig bijgepraat door jouw teamgenoten.

Warplanes: WW2 Dogfight is al met al een aardige game geworden die met name op grafisch gebied wat steken laat vallen. Ook kan de gameplay op den duur wat eentonig worden. Fans van dit soort spellen krijgen echter wel een aardige titel voorgeschoteld met een prima besturing en redelijk wat content. Heb je de campaigns uitgespeeld, dan valt er echter weinig meer te beleven.

Eindcijfer: 6,7

Eén gedachte over “[REVIEW] Warplanes: WW2 Dogfight