[Review] Trials Rising

Afgelopen E3 werd door Ubisoft Trials Rising aangekondigd. Een game welke op alle consoles zou verschijnen, maar is de Switch-versie echter goed genoeg om mee te draaien?

Misschien heb je de open bèta van Trials Rising al gespeeld op de Switch, en waarschijnlijk viel deze tegen net zoals bij 90% van de spelers. De game draaide een stuk minder soepel dan de andere versies en zou het niet waard zijn. Puur lettende op de bèta zou ik het er mee eens zijn geweest. Na flink wat uren in de volledige versie te hebben gestoken moet ik mijn mening echter flink bijstellen. De game ziet er grafisch inderdaad minder uit en de framerate is ook wat lager, maar dat haalt niet weg dat de kern van de gameplay nog steeds goed werkt en het eigenlijk totaal geen afbreuk doet aan de ervaring. Ubisoft heeft zelfs een goed alternatief gevonden voor de analoge triggers die missen op een Switch controller. Je kan in Trials Rising namelijk met de rechter joy-stick gas geven of remmen en hierdoor kan je dus beter je snelheid bepalen dan met de schouderknoppen.

Voor het eerst in de serie is er een Trials-game uitgekomen op een Nintendo-platform dus even een korte uitleg over de gameplay voor nieuwkomers. In Trials-games moet je als een motorcrosser zorgen dat je zo snel mogelijk naar het einde van krankzinnige levels komt. Hoewel de moeilijkheidsgraad redelijk hoog is kom je met trial and error ook al een flink eind, mede door de vele checkpoints in een level. Toch kan het vele falen voor flink wat frustratie zorgen en dus maakt het de game minder geschikt voor casual spelers.

Nu kan je natuurlijk voornamelijk voor de missies het spel spelen, maar Rising heeft daarnaast ook nog eens een online functie waarin je tegen anderen kan racen en kent verschillende offline opties. Zo kan je tegen elkaar racen en een weddenschap met elkaar afleggen (ja, dit is een gamefunctie) of zelfs samen op één motor een track proberen af te leggen.

Mocht je niet genoeg hebben aan de bestaande levels en de verschillende modi, dan kan je ook helemaal losgaan met de level editor die in de game verwerkt zit. Hiermee kan je je eigen levels volledig zelf ontwerpen. Tevens zal je ook nog eens alle levels van andere spelers kunnen spelen.

Trials Rising

Conclusie

Hoewel er na de bèta veel gedoe was om de prestaties van de Switch-versie moet ik erkennen dat ondanks de aanpassingen de ervaring er niet minder op wordt. Het is jammer dat de Switch geen analoge triggers heeft, maar Ubisoft heeft dit goed opgevangen door gebruik te maken van de rechter joy-stick. Het grote aantal levels, samen met de mogelijkheid zelf je eigen levels te maken, zorgt dat je enorm lang bezig zal zijn voor je deze game beu bent. Ben je meer een casual gamer dan is deze game misschien niet voor jou aangezien de moeilijkheidsgraad best wel snel omhoog gaat en opzich frustrerend en demotiverend kan werken.

Cijfer: 8,2

Jorden

22 jarige Nintendo nerd en Games&Interactie student aan de UU. Twitter: Jorden1506 YouTube: http://www.youtube.com/c/WePlayGames

3 gedachten over “[Review] Trials Rising

Geef een reactie