[REVIEW] Riddled Corpses EX

Weet deze retro-achtige twin-stick shooter ons te laten verlangen naar vroeger?

Riddled Corpses EX is een twin-stick arcade shooter welke overduidelijk is gemaakt in de stijl van 8- en 16-bit arcade games. In het spel reis je door verschillende locaties vol vijanden en enorme eindbazen. Het doel: zoveel mogelijk vijanden verslaan en telkens het einde van het level zien te behalen. Dat klinkt simpel, maar dat is het zeker niet…

Wanneer de wereld bedreigt wordt door zombies…

Riddles Corpses EX moet het vooral van de gameplay hebben en niet van een bijzonder goed verhaal. Aan het begin van het spel wordt duidelijk dat de wereld over is genomen door zombies en enge beesten. Aan jou vervolgens direct de taak om level na level hier doorheen te komen. Wanneer The Walking Dead in de jaren ’90 was uitgekomen had het zo maar het bijbehorende spel van de serie kunnen zijn.

Oefenen, oefenen en upgraden

Wanneer je begint met het spel kun je kiezen uit verschillende game-modi zoals de story mode, arcade en survival. In de story mode zul je level na level uit moeten spelen, maar zeker in het begin zul je merken dat de grote hoeveelheid vijanden te moeilijk zijn om doorheen te komen. Je hebt natuurlijk je geweer en zoals dat hoort bij een twin-stick shooter ben je continu om je heen aan het schieten zijn om de vijanden te vermoorden. Zeker in het begin zijn vijanden te veel en te sterk en lijkt het onmogelijk om verder te komen. “Hoe dan?!” was dan ook mijn eerste reactie vlak na mijn eerste speelsessie.

Dan blijkt al snel dat er nog hoop is. Telkens wanneer je vijanden neerschiet verschijnt er goud om te pakken en juist daarmee kun je op den duur verder komen. Met het goud is het namelijk mogelijk om je personage beter te maken of andere personages te ontgrendelen. Hoe sterker je wordt hoe makkelijker het op gegeven moment wordt om levels uit te spelen. Ondanks dat er slechts een handjevol levels zijn ben je hier zeker wel even zoet mee, omdat het ook steeds weer een kwestie is van jezelf upgraden en verder spelen. Bovendien wordt het spel vanaf level 2 al zeer moeilijk. Het is tevens mogelijk om samen te spelen en dat maakt het iets makkelijker om door de levels heen te komen.

Tijdens het spelen kom je ook de nodige power-ups tegen die het je soms net wat makkelijker kunnen maken. Daarnaast kun je veel dingen in de omgeving kapot schieten wat tot explosies leidt waardoor meerdere vijanden tegelijk kunnen worden uitgeschakeld. Het is dan ook nodig om goed gebruik te maken van de omgeving dat ten goede komt van de gameplay.

Nieuwe personages kosten wat…

In totaal zijn er zes verschillende personages welke allemaal zo hun eigen vaardigheden hebben. Het ontgrendelen van nieuwe personages kost echter flink wat geld waardoor je soms te lang moet spelen om deze te kunnen ontgrendelen en dat is jammer. Zeker in het begin zul je het geld wat je hebt gespaard maar al te hard nodig hebben om je eigen personage beter te maken. Het is dus vooral veelvuldig oude levels opnieuw spelen om steeds maar goud te verzamelen. Op zich is dat niet erg maar de hoge prijs die nieuwe personages kosten staat hierbij niet in verhouding. De prijs van de game zelf is met net geen 10 euro dan wel weer in verhouding tot wat je krijgt.

Ben je klaar met de story mode? In de arcade mode kun je opnieuw aan de slag maar moet je elk level in één keer halen om verder te komen. In survival mode kun je testen hoe lang je het vol kunt houden in de soms bizar moeilijke levels, uitdaging gegarandeerd!

Riddled Corpses EX speelt en oogt echt als een retro-titel. De graphics doen je terugdenken het oude 8- en 16-bit tijdperk en ogen dan ook prima en functioneel. Alles draait op een mooie 60fps en de levels zijn overzichtelijk. Het geluid is niet bijzonder, maar doet in elk geval zijn ding met herkenbare retro-muziek en deuntjes.

Riddled Corpses EX is al met al een leuke twin-stick shooter geworden. Het spel speelt en oogt prima, maar is soms wel net wat aan de te moeilijke kant en het systeem om nieuwe personages te ontgrendelen is niet heel goed uitgedacht. Verder speelt het vooral op safe. Het spel doet weinig vernieuwend, maar wat het doet, doet het veelal goed. Fans van het genre zullen zeker een leuke tijd met het spel beleven welke je duidelijk mee terug neemt naar de jaren ’80 en ’90.

Cijfer 7.0