[REVIEW] Commander Keen in Keen Dreams

Eet altijd je groente, kinderen!

Commander Keen maakt met Keen Dreams zijn debuut op de Switch. In deze spellen-serie van vroeger speel je als Billy Blaze, ook wel bekend onder zijn helden-naam Commander Keen. Deze spellen-serie bevat zes verschillende episodes. Commander Keen in Keen Dreams daarentegen is anders dan de rest en wordt op het internet vaak aangeduid als episode 3.5. De game is een platformer waarin je in verschillende levels bommen moet verzamelen om daarmee de eindbaas te verslaan. In deze oorspronkelijke DOS-game uit 1991 speel je als Billy, een jongeman die er in de eerste drie episodes Vorticon heeft gered.

Het verhaal dusver

Billy, onze achtjarige genie, heeft net Vorticon gered en vindt dat hij daarom geen groentes hoeft te eten. Zijn moeder is het hier niet mee eens en Billy, die zojuist een opmerking maakte over de kwaliteit van het eten, wordt naar zijn kamer gestuurd. Hij gaat slapen en wordt vervolgens wakker op de top van een berg. Omsingeld door grote aardappelen wordt hij meegevoerd naar Koning Boobus Tuber. Althans, dat was het plan, Billy pakt zijn Hyperpistool en schakelt ze uit. Zijn pistool is echter opgegaan en nu zal hij zonder zijn hyperpistool Boobus Tuber moeten verslaan.

Maar ja, hoe vecht je tegen groente?

Zijn legendarische hyper pistool is leeg, dus je hebt een nieuw wapen nodig. In het spel zijn bloembollen te vinden die je tegen de verschillende groenten moet gooien. Deze manier van vechten is niet heel prettig. Je kan lastig richten en als je gooit en springt tegelijk, ervaar je soms ook problemen. Er zijn ook bloempotten te vinden. Deze bloempotten zijn goed voor vijf bloembollen. De game kent verschillende levels en uiteindelijk zul je het op moeten nemen tegen de eindbaas.

Wie zijn broccoli niet eet, kan maar beter gaan rennen!

Ga je dan eindelijk naar Koning Boobus Tuber, een gigantische aardappel, toe, vergeet dan niet de twaalf verplichte Boobus bombs. Dit is het grootste probleem in het spel. Er zijn in het spel 24 bommen te verzamelen en je hebt er twaalf nodig om de eindbaas te verslaan. Deze bommen zijn verspreid over een aantal levels, maar eenmaal een level gehaald en je kan niet meer terug. Zodra je een level in gaat waar bommen te vinden zijn, verschijnt er bovenin een bericht dat er bommen aanwezig zijn. Het is mogelijk dat je dit niet ziet, het level haalt en niet meer terug keert. Ik mis de optie om een level opnieuw te kunnen spelen. Vroeger hadden spellen dit wel vaker, denk bijvoorbeeld aan Super Mario Bros 3. In de Switch-release had ik graag de optie gezien om een level voor de tweede keer te kunnen betreden.

Audiovisueel

Het spel is nog altijd in zijn pixelvorm, maar wel in betere resolutie. De Switch-editie bevat ook muziek in de levels. In het originele DOS-spel ontbrak muziek en hoorde je enkel geluidseffecten. De achtergrondmuziek in prettig en het voelt bij het tijdperk van het spel. De level designs kunnen soms als onprettig worden ervaren. Vooral in het mijn-level, waar de achtergrond een raar effect geeft als je beweegt.

Het aardappelleger is ander ook niet al te vriendelijk.

Conclusie

Commander Keen is een leuk, maar best pittig spel. Het doel is om bommen te verzamelen en daarmee de eindbaas te verslaan. Eenmaal een level gehaald en je kan niet meer terug, dus gemiste bommen kun je niet meer oppikken. Deze tekortkoming had ik graag opgelost gezien op de Switch. Commander Keen in Keen Dreams is misschien niet de sterkste Commander Keen, maar hopelijk een stap om de andere spellen op de Switch te krijgen.

Cijfer: 7.4

Robin

Hey, ik ben Robin en ben 18 jaar. Mijn favoriete genres zijn metroidvania's, RPG's en games met een goede mysterieuze sfeer. Mijn favoriete games zijn de Phoenix Wright-games, Ghost Trick en de Mother-serie.

7 gedachten over “[REVIEW] Commander Keen in Keen Dreams

Geef een reactie