[REVIEW] Legrand Legacy: Tale of the Fatebounds

Herinneringen ophalen aan RPG’s uit het verleden.

Legrand Legacy: Tale of the Fatebounds is een RPG ontwikkeld door Another Indie. De game heeft zijn inspiratie duidelijk gehaald uit klassieke RPG’s uit het PS1- en PS2-tijdperk. Voor net geen 20 euro kun je met deze titel ‘terug in de tijd gaan’. Is het spel aan te bevelen aan fans van de wat meer ouderwetse reviews?

Een ouderwetse stijl maar wat voor een!

Meteen al wanneer je begint met spelen merk je dat je dat Legrand Legacy: Tale of the Fatebounds geen RPG is zoals we deze tegenwoordig zien. Met name op audiovisueel gebied valt dit al direct op, maar wel in positieve zin. Hoewel de uitstraling van Legrand Legacy overduidelijk een old-school-gevoel geeft, met pre-rendered achtergronden en klassiek ogende personages, oogt Legrand Legacy prachtig. Dat komt met name door de mooie artstyle waarvoor gekozen is. De handgetekende omgevingen zijn werkelijk prachtig gemaakt en vijanden zien er overtuigend uit. Ook op gebied van geluid valt er weinig te klagen. De verschillende locaties kennen ieder hun bijpassende muziek. Net als de RPG’s van vroeger hebben de personages geen stemmen en dus moet je het doen met veel tekst lezen. Je moet er natuurlijk van houden, maar het draagt wel bij aan een klassieke ervaring. Klein minpuntje is wel dat wanneer tijdens sommige scenes er net te ver wordt ingezoomd, omgevingen soms wat korrelig ogen.

Een vrij standaard verhaal dat wel weet te boeien

Op audiovisueel gebied zit het dus wel snor en slaagt de game in het nabootsen van de RPG’s uit het verleden. Maar hoe zit het met de rest van het spel? Legrand Legacy: Tale of the Fatebounds geeft je de controle over een jonge held die verwikkeld raakt in een redelijk standaard “red de wereld” -scenario. Alles speelt zich af in de handgetekende wereld van Legrand die wordt bevolkt door vele wonderlijke wezens. De wereld van Legrand wordt echter geteisterd door oorlogen en dus aan jou en je bondgenoten om de orde in Legrand te herstellen. Tijdens je avontuur ontmoet je de nodige personages waarmee je op avontuur gaat.

De wereld van Legrand Legacy is over het algemeen goed uitgewerkt met gevarieerde locaties en interessante omgevingen. Het verhaal is weliswaar redelijk standaard maar goed uitgewerkt. De interessante personages en onverwachte plotwendingen zorgen ervoor dat je geboeid blijft. De verschillende stadjes die je bezoekt kennen verschillende side-quests voor wie niet alleen snel het verhaal wil volgen en zoveel mogelijk wil ontdekken.

Vechten doe je om de beurt

Zoals het bij een lekker ouderwetse RPG hoort zul je van stadje naar stadje reizen en de nodige dungeons bezoeken. Deze zitten natuurlijk vol vijanden en dus wordt het veel vechten. Dit alles gaat turn-based en door veel te vechten maak je jouw personages steeds sterker. De gevechten lopen over het algemeen lekker vlot en hebben een interessante twist: telkens moet je op het juiste moment op een knop drukken om je aanval goed te laten slagen. De game kent daarnaast een sterkte- en zwakte systeem en dus moet je steeds goed beslissen hoe je vijanden moet aanvallen. Dit zorgt ervoor dat je telkens goede beslissingen moet nemen tijdens de gevechten. Ook hebben de verschillende personages elk hun eigen magie-aanvallen voor de nodige variatie.  Al met al doet de game veel denken aan Persona en Final Fantasy, met een klein beetje Shadow Hearts erin gemengd. Het is allemaal niet bijster origineel, maar wat het spel doet, doet het goed.

Tijdens je avontuur zul je overal de nodige voorwerpen vinden. Vijanden laten deze vallen maar ook kerkers zitten er vol mee. Je kan ze vervolgens verkopen maar het is ook mogelijk er onder andere drankjes of andere voorwerpen van te maken. Jammer is wel dat het wel of niet verzamelen van items weinig effect lijkt te hebben op de gameplay. Ook wanneer ik niets met mijn verzameling deed leek de game niet makkelijker of moeilijker te worden.

Van moeilijk naar makkelijk

Legrand Legacy zal je zeker zo’n tien uur zoet houden om het verhaal uit te spelen, niet al te lang dus voor een RPG. Je kiest van te voren de moeilijkheidsgraad en zoals dat hoort bij een goede RPG kan de game soms flink pittig worden. Jammer is wel dat een logische opbouw hierin niet altijd aanwezig is. Sommige eindbazen zijn ineens onredelijk moeilijk, terwijl gevechten die erna volgen dan weer makkelijker zijn. De opbouw in moeilijkheidsgraad had dan ook wat beter gekund. Een ander minpunt zijn de laadtijden tussen de gevechten door. Ze zijn niet extreem lang maar telkens weer de laadtijden tegenkomen wordt soms vervelend.

Legrand Legacy is er in geslaagd om de RPG’s uit het verleden na te bootsen. Het is weliswaar wat kort maar heeft een solide gevechtsysteem en het verhaal is interessant genoeg om je geboeid te houden, al is deze wel vrij standaard. Vernieuwend is het niet, maar als fan van ouderwetse RPG’s zul je niet teleurgesteld zijn.

Eindcijfer: 7,5

2 gedachten over “[REVIEW] Legrand Legacy: Tale of the Fatebounds