[REVIEW] Reverie: Sweet As Edition

Een beetje van Zelda, een beetje van Mother en een beetje van Nieuw-Zeeland. Dit zijn de ingrediënten van Reverie: Sweet As Edition.

Reverie: Sweet As Edition is een avonturenspel ontwikkeld door Rainbite Ltd. In het spel kruip je in de huid van Tai, een vriendelijke knul die rustig van zijn zomervakantie geniet. Hij gaat op visite bij zijn opa en oma op Toromi Island, een fictief eiland in Nieuw-Zeeland. Voor Tai gaat dit een zomervakantie worden die hij nooit gaat vergeten. De boze geesten van Toromi Island bedreigen de inwoners van het eiland en aan jou te taak om deze geesten te verdrijven. Door middel van kerkers zul je in een baasgevecht tegen deze boze geesten gaan vechten. Om het spel uit te spelen ga je langs vijf verschillende kerkers. Een zesde, uitdagende kerker speel je vrij na het behalen van het spel.

Een beetje Zelda

Tai’s meest gebruikte wapen is een vechtstok. Deze stok gebruik je voor melee-aanvallen. Uiteindelijk zul je meer wapens vinden waaronder een jojo en een pijltjespistool. De jojo kan je gebruiken om vijanden tijdelijk te verwarren. Ze zullen dan sterretjes zien en kunnen daardoor even niet aanvallen. Met het pijltjespistool kun je van een afstand schieten. Je kunt maximaal 20 pijlen te gelijk dragen. De wapens en mogelijkheden zijn niet vernieuwend. Het speelt erg veilig door de bekendere wapens te gebruiken. Een tegenvoorbeeld is de schep waarmee je krabben kan omkeren zodat je ze kan aanvallen. Helaas blijft dit wapen maar nuttig in slechts één kerker en heb ik het daarna niet of amper aangeraakt.

De Cricket Bat is je meest gebruikte wapen,

In het spel zijn zoals ik al zei vijf hoofdkerkers waar je door heen moet zien te komen. Elke kerker heeft ook zo zijn eigen baasgevecht. Deze baasgevechten zijn voorwerpen of soms dieren bezeten door boze geesten. Zo is de eerste bezeten baas een wasmachine die sokken uitspuwt. De kerkers zijn niet heel speciaal. Kerker nummer één is een inleidingskerker waarbij je kennis maakt met de basisgevechten. De puzzels zijn over het algemeen vrij simpel. Af en toe zit er wel een puzzel bij waar je goed bij moet nadenken. De ontwerpen van een kerker zijn niet altijd even duidelijk. De tweede kerker bijvoorbeeld speelt zich af in een boom, maar van binnen is dat niet duidelijk te zien.

Een beetje Mother

Op het eerste oog lijkt Reverie in de stijl van Mother. De zelfde soort pixel-art is namelijk te vinden in het spel. De sprites van voorwerpen, maar ook mensen en dieren zijn erg leuk gemaakt. Reverie behoudt een wat simpelere stijl wat er leuk is. Hier en daar zijn de invloeden van Mother ook wel te zien. Zo is een van je wapens een jojo en zal je door middel van pizzastukken je levens bijvullen.

Met je snorkel kan je zwemmen!

Waar Mother, maar ook Zelda-games en groot verhaal hebben, ontbreekt dat hier. In drie uur heb ik het spel uitgespeeld en ik mis wel een groter verhaal. Na het behalen van een kerker staat op de kaart al aangegeven waar de volgende is. De verhaallijn gaat eigenlijk nu meer van kerkerbaas naar kerkerbaas en is heel lineair. Versla de geest en ga door naar de volgenden. Jammer dat op deze manier het verhaal verteld wordt. Ik zou graag meer willen weten over de setting en de personages.

Een beetje Nieuw-Zeeland

Dat je op een eiland in Nieuw-Zeeland bent, is duidelijk te merken. De trotse Nieuw-Zeelanders hebben hun vlag op diverse plekken opgehangen. In het spel kan je ook twintig veren verzamelen van vogels uit dit land. Deze veren zijn goed verstopt en soms krijg je er eentje als je een minigame voltooid. Deze veren zijn een leuk extraatje en zorgen ervoor dat je na het uitspelen toch nog even je spel aan zet. Als je namelijk alle twintig veren vindt, dan krijg je een speciaal voorwerp.

Test hier je schietskills en wie weet verdien jij wel een veer!

De pixelstijl van dit spel is erg leuk. Het doet me denken aan Mother 3, maar dan net wat anders. Waar de graphics wat hoger scoren bij mij, scoort de muziek helaas wat lager. De muziek is niet slecht, maar echt goed kan ik het ook niet noemen. De deuntjes blijven me niet bij en dat vind ik erg zonde. Ik hoopte op meer traditionele deuntjes, maar het spel biedt dit niet aan.

Reverie: Sweet As Edition is een leuk spel als je fan bent van Zelda en Mother. Het spel is echter wel te kort en ik had graag een grootser verhaal gezien. De wapens spelen veilig, maar zodra het spel een nieuw wapen aanbiedt, gebruik je het alleen voor die bepaalde kerker. Reverie: Sweet As Edition is een fijne Zelda gekruist met Mother, maar heeft nog wel zo zijn tekortkomingen.

Cijfer: 6,8