[REVIEW] Mages of Mystralia

Mages of Mystralia stelt zich voor als een magisch avontuur, maar is dat ook zo?

Mages of Mystralia is een actie –en avonturenspel gemaakt door Borealys Games en heeft reeds enkele awards en nominaties op zijn naam staan. Sinds vorige week is het spel te koop voor de Nintendo Switch voor net geen 20 euro. In het spel kan je kiezen tussen drie speelstanden: Mage Modus, waar de focus ligt op avontuur, Archmage Modus, met de focus op uitdaging en Hardcore Modus, een intense uitdaging waarin je niet dood mag gaan, of je moet helemaal terug opnieuw beginnen. Voor deze review en naar eigen voorkeur heb ik gekozen voor de Mage Modus.

Een van de vele awards voor Mages of Mystralia

Mystralia

Mages of Mystralia draait om Zia, een magiër die in het koninkrijk van Mystralia woont. Zia is een jong meisje en heeft haar magie nog niet helemaal onder controle. Op een onoplettend moment sticht ze per ongeluk brand in haar huis wat een gevaar vormt voor haar dorp. De andere mensen zijn hier uiteraard niet blij mee en Zia wordt verbannen. Terwijl ze op de vlucht is voor de dorpelingen komt ze een man tegen… Hij wordt haar mentor en stuurt haar op avontuur om haar magie te leren beheersen en voor het goede te gebruiken.

Spreuken

En hoe kan je beter je magie leren beheersen dan met spreuken? Samen met haar spreukenboek ga je als Zia op avontuur door Mystralia. Hier zal je moeten vechten tegen duistere monsters en in tegenstelling met vele andere spellen, doe je dit niet met wapens of fysiek geweld, maar wel door het gebruik van je spreuken. In het begin is alles nog heel simpel en vrij basis te gebruiken, maar hoe verder je vordert in het spel, hoe gecompliceerder alles wordt. Via items die je doorheen het spel kan verdienen zal je in je spreukenboek alle spreuken kunnen personaliseren en aanpassen. Zo zul je op elk moment moeten nadenken welke spreuk je net nodig hebt om die ene puzzel op te lossen of om een bepaalde baas te verslaan.

Een blik in het spreukenboek

De puzzels en het gebruik van de magie geven het spel veel uitdaging, veel meer dan ik in het begin had verwacht. Sommige puzzels zullen je echt laten nadenken, in mijn geval soms zelfs iets te hard, waardoor de voor de hand liggende oplossing niet zag. Dit gaf soms wat frustraties, maar heeft er nooit voor gezorgd dat ik niet verder wilde spelen. Op de een of andere manier wordt je nu eenmaal steeds terug het spel ingezogen en wil je weten hoe het afloopt.

Het is ook leuk om altijd te willen weten wat je nog zal kunnen toevoegen aan de spreuken en welke combinaties er nog te verzinnen zijn. Dit is ook iets wat je voor een deel zelf in de hand hebt. Een aantal spreuken zul je effectief moeten maken om puzzels op te lossen en het spel uit te spelen, maar je kan ook zelf wat spelen met opties en nieuwe dingen uitvinden.

Een van de op te lossen puzzels in de game

Waar voor je geld

Mages of Mystralia stelt zeker niet teleur op het gebied van speelduur. Voor een spel dat nog geen twintig euro kost, kan je er heel lang mee bezig zijn. Zeker als je niet enkel puur het verhaal volgt, maar ook enkele side quests aangaat of wat meer op ontdekking gaat in alle gebieden. Het is ook gewoon echt een leuk spel en aangenaam om te spelen. Het enige waar ik af en toe wel door geërgerd werd, is het feit dat je tussen elk gebied van Mystralia zeer lange laadtijden hebt. In het begin merk je dit niet, want telkens wanneer je een ander gebied binnengaat, is er een leuke anekdote te lezen hierover. Na enkele keren ken je deze echter vanbuiten en begint het meer irritant te worden.

Schots landschap

Wat ook positief opvalt, is het feit dat het spel gewoonweg enorm mooi is. Het avontuur speelt zich af in een prachtig Schots landschap, wat in combinatie met goede graphics geweldig is. Het achtergrondgeluid is eerder subtiel maar geeft wel een meerwaarde aan het gevoel dat je echt in dit gebied zit. Een nadeel van een Schotse game: Ik heb van de hele intro bijna niets begrepen. Het Schotse accent klinkt geweldig, maar is moeilijk te verstaan. De intro bevat ook geen ondertiteling dus die maakt het moeilijk om te weten wat er net aan de hand is. Verder in de game heb je wel tekst om te lezen, dus dan heb je hier ook geen problemen meer mee.

Mages of Mystralia is effectief een magische game. Voor wat je ervoor betaald kan je er heel veel uithalen en vele uren speelplezier aan beleven. Het is een ideaal spel voor zij die houden van simpele puzzels, maar ook iets ingewikkeldere, en zij die een zwak hebben voor mooie omgevingen. De Schotse landschappen en achtergrondmuziek maken van alles een geheel. Het spel is ook een ideale mix tussen puzzels oplossen en avontuur beleven en de spreuken zijn een leuke en originele manier om te battelen. Op enkele kleine frustraties op vlak van laadtijden na, is dit echt een leuke game.

Cijfer: 8,4