[REVIEW] JackQuest: Tale of the Sword

Opnieuw is er een Metroidvania voor de Nintendo Switch verschenen. Is JackQuest: Tale of the Sword er eentje die je bijblijft?

Is JackQuest: Tale of the Sword een Metroidvania die je bijblijft?

JackQuest: Tale of the Sword is nu beschikbaar in de eShop en is een Metroidvania met een 8-bit pixel art grafische stijl. De game verscheen eerder al op de PC en is nu ook beschikbaar op Nintendo’s hybride console. Is JackQuest: Tale of the Sword voor zo’n 10 euro aan te raden of kun je ‘m beter laten liggen?

Hoe het avontuur begint

Laten we beginnen met het verhaal. JackQuest: Tale of the Sword laat je de rol op je nemen van Jack en het verhaal begint wanneer hij zijn vrouw Nara ontvoerd heeft zien worden door de kwaadaardige Korg. Aan hem de taak haar terug te vinden en daarvoor zul je het op moeten nemen tegen vele vijaden alsmede de nodige puzzels zien op te lossen. Gelukkig vindt Jack bijna meteen een groot zwaard om gewapend en al aan zijn avontuur te beginnen. Later in de game zul je meer wapens gaan krijgen maar zeker in het begin moet je je zien te redden met je zwaard. Niet altijd even makkelijk overigens, JackQuest: Tale of the Sword is een pittig spel!

Vechten, ontdeken en… in leven zien te blijven

Alleen gewapend met je zwaard en later ook een boog zul je vele gebieden moeten ontdekken om verder te komen. Je kunt, zoals dat hoort bij een Metroidvania, alle kanten op, naar links en rechts, naar boven en beneden. Zoals gezegd kom je naast puzzels ook flink wat vijandjes tegen maar met name de baasgevechten vormen een extreme uitdaging. Dit komt vooral omdat kansen om je levensmeter op pijl te houden vrij schaars zijn. Je kunt muntjes verzamelen om bij de shops wat leven te kopen, de prijs daarvan is echter onredelijk hoog. Dit zorgt ervoor dat het vaak onnodig lastig is verder te komen omdat je al bijna af bent. Als je dan per ongeluk langs een save-steen loopt wanneer je al bijna af bent dan heb je helemaal pech. Er wordt dan namelijk ongevraagd opgeslagen, ook wanneer je zo goed als dood bent. Veel teruglopen door de wereld en hopen op wat leven is dan het enige wat je kan doen. Een gemiste kans die nu de speelervaring soms wat kan belemmeren. Fijn is overigens wel dat je voldoende punten zijn om te saven, deze staan bovendien ook op de map aangegeven.

Een leuke toevoeging in de game is dat je magie kunt gebruiken om zo extra krachtige aanvallen te doen. Hiervoor gebruik je kristallen die je magie aanvullen en gelukkig vind je deze in het spel vaker en makkelijker dan gezondheidsdrankjes. Tijdens je avontuur kun je je maximale magie-meter alsmede je maximale health-meter ook laten toenemen door het vinden van grote harten en kristallen. Zo wordt je gaandeweg steeds sterker maar wordt het ook lastiger om je health-meter helemaal vol te krijgen.

JackQuest speelt op safe

JackQuest: Tale of the Sword draait dus vooral om het ontdekken van een grote wereld waarbij je continu vijanden en eindbazen tegenkomt en je jezelf steeds sterker moet maken om verder te komen. Het is vooral veel wat we al eerder hebben gezien en het spel doet een weinig verfrissends. Ook is het jammer dat je het spel met een uur of 5 uitgespeeld kan hebben maar daar tegenover staat wel dat het nog geen €10 kost. En eerlijk is eerlijk, JackQuest speelt wel fijn weg en wist me echt te boeien.

Op audiovisueel gebied valt er weinig te klagen. De 8 bit pixelart stijl oogt erg leuk al weet het spel net niet het niveau halen van andere titels zoals bijvoorbeeld Owlboy. De muziek doet zijn ding maar weet verder niet uit te blinken. Het past in elk geval wel bij de game. Tussendoor hoor je de nodige bekende 8-bit bliepjes maar die horen we tegenwoordig wel vaker. Heel erg bijzonder is dat dus niet meer. JackQuest: Tale of the Sword beschikt overigens wel over een fijne world-map die je goed helpt de weg te vinden.

JackQuest: Tale of the Sword is al met al een aardige Metroidvania geworden maar speelt wel erg op safe. De game doet weinig wat we nog niet eerder hebben gezien en het feit dat het soms wel heel erg lastig is om je levensmeter enigszins vol te krijgen kan wat frustrerend zijn. Fans van het genre zullen zich ongetwijfeld vermaken met de game maar de pret is wel na zo’n 5 uur voorbij.

Eindcijfer 7.0