Daily Nintendo

Jouw online Nintendo Magazine

[REVIEW] Nintendo LABO Toy-Con 1: Variety Pack

Nintendo LABO. De ambitieuze cross-over tussen Nintendo en... karton? Is de hoge prijs het waard?

Hier is het dan eindelijk: Nintendo LABO. De ambitieuze cross-over tussen Nintendo en… karton?

Het zal je vast niet ontgaan zijn. Eerder dit jaar kondigde Nintendo een nieuwe manier van spelen aan: Door zelf kartonnen accessoires (Toy-Con) te bouwen voor je Nintendo Switch. Zo’n bijzondere combinatie roept natuurlijk meteen veel twijfels en kritiek op, maar is dit terecht? Haal je met Nintendo LABO slechts een hoop oud papier in huis of heeft Nintendo de gouden combinatie gevonden?

Eerste indruk

De game is verpakt in een grote doos, gepaard met een hele stapel karton. Dat het niet om een traditioneel Nintendo Switch spel gaat, wordt meteen duidelijk zodra je de Nintendo LABO doos opent. Boven op een stapel karton vind je de game. Het hoesje van de game heeft een simpele uitstraling en bestaat uit veelal grijs in plaats van het inmiddels vertrouwde ‘Switch-rood’. Op die manier wordt al snel duidelijk dat het spel hier het accessoire is, en niet de Toy-Con. De rest van de doos is namelijk tot de rand gevuld met voorbewerkte kartonnen vellen, waar je de verschillende Toy-Con onderdelen uit zult drukken.

Deze Toy-Con zijn best divers. Met het Nintendo LABO mixpakket kun je namelijk een RC-auto, een vishengel, een motorstuur, een huisje en een piano maken. Al deze bouwplaten zitten in de doos. Je hoeft dus niet na te denken over wèlke Toy-Con je maakt, maar slechts over de volgorde waarin je ze maakt.

Nintendo LABO is opgedeeld in drie segmenten, elk met haar eigen menu. ‘Bouwen’, ‘Spelen’, en ‘Ontdekken’. Op deze volgorde zul je Nintendo LABO ervaren, en dit is ook de volgorde die ik wil aanhouden in mijn review.

Bouwen

Bouwen is het eerste en ook meteen verreweg het leukste onderdeel van Nintendo LABO. Op het scherm worden de instructies gegeven, terwijl jij zelf met het karton aan de slag gaat. De instructies zijn duidelijk en hebben een goede opbouw. Omdat je ‘verplicht’ begint met het RC-autootje (de makkelijkste Toy-Con), ben je verzekerd van een goede basis om vervolgens de andere Toy-Con in elkaar te zetten.

Het bouwproces zelf is simpel. Op het scherm verschijnen nummers die corresponderen met de kartonnen vellen uit de doos.

Vervolgens geeft de software aan welke onderdelen je hier uit moet drukken. Daarna is het een kwestie van de vouwtjes nadoen zoals ze op het scherm verschijnen. De instructies zijn interactief, wat zeker de jongere gebruikers zal helpen met het bouwen. Als iets niet helemaal duidelijk is kun je namelijk inzoomen, het beeld verschuiven en roteren of de instructies terugspoelen tot je het begrijpt.

Het karton zelf is van goede kwaliteit en zal bij normaal gebruik lang meegaan. Mocht er echter toch iets beschadigen, legt de software duidelijk uit hoe je zelf nieuwe onderdelen kunt maken. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je nog een keer de volle mep moet betalen, wanneer je bijvoorbeeld het dak van je huisje verkeerd hebt gevouwen.

Het hele bouwproces is erg leuk, en ik was elke keer weer onder de indruk toen ik zag hoe alles feilloos op elkaar aansloot. Maar helaas kun je dit maar één keer ervaren per Toy-Con, en daarna zul je nooit meer naar het bouwgedeelte omkijken. Voor zo’n groot en goed uitgewerkt gedeelte van de software vind ik dat erg jammer.

Spelen

Op papier klinkt het speelgedeelte leuk. Je hebt zelf een stuur gemaakt, en nu is het tijd om er mee te racen! Het is dan ook erg leuk om de Toy-Con tot leven te zien komen. Maar helaas zijn de spelletjes zelf niet heel diepgaand en zul je er waarschijnlijk snel op uitgekeken zijn.

Zo heb je het bijvoorbeeld Toy-Con huisje. Zodra je deze in gebruik neemt, verschijnt er een beestje in het huis. Door kartonnen knopjes in de zijkanten en onderkant van de Toy-Con te stoppen, kun je dingen laten gebeuren in het huis. Je kunt het vullen met water, het licht uit

doen, of spelletjes met het wezentje spelen door de knoppen te combineren. Als je echter alle combinaties gezien hebt, is het simpelweg niet zo interessant meer. Misschien ben ik als jongen van negentien niet helemaal de doelgroep (“Misschien?” Ik weet het wel zeker!), maar ik ben er zeker van dat ook een gemiddeld kind hier snel op uitgekeken raakt. Nintendo lijkt zich hier ook van bewust en biedt daarom nog één laatste speelstand aan.

Ontdekken

Dit is het onderdeel waar je het langst plezier van zult hebben. Binnen deze omgeving leer je namelijk precies hoe alles in zijn werk gaat binnen de verschillende Toy-Con. De Toy-Con maken namelijk slim gebruik van de functies van de Joy-Con, waar je al een beetje achter komt wanneer je aan het bouwen bent. Bij de “ingewikkeldere” Toy-Con werk je namelijk met elastiekjes, touwtjes, en reflecterende stickertjes (alles is bijgeleverd) die door de infrarood camera gebruikt worden als referentiepunten. (Ja, er zit een camera in je rechter Joy-Con!)

Het ‘ontdekken’-gedeelte legt dit allemaal duidelijk uit per Toy-Con. Door middel van dialoog met fictieve personages leer je welke handeling door welke functie van de Joy-Con verwerkt wordt. En de software is niet bang om het ingewikkeld te maken. Als je laat merken dat je meer wilt weten, krijg je een diepgaande uitleg over infrarood, de versnellingsmeter in de Joy-Con en alle technische gegevens en waardes van HD-Rumble! Dit maakt het ‘ontdekken’-gedeelte écht een waardevolle en vooral interessante toevoeging.

Maar het blijft niet alleen bij uitleg. In het gedeelte wordt namelijk ook de nadruk gelegd op het decoreren van de Toy-Con. Er worden tips en voorbeelden gegeven van hoe jij je Toy-Con kunt personaliseren. Eigenlijk word je zelfs een beetje aangespoord om de stiften uit de kast te halen! En met hele goede reden, want dit stukje creativiteit maakt LABO net iets leuker.

Toy-Con Garage

Tot slot is er nog één knopje binnen het ‘ontdekken’-gedeelte waar ik het nog niet over heb gehad. De Toy-Con Garage. De Toy-Con Garage geeft je de ruimte om je eigen Toy-Con te bedenken en te maken. Dit werkt door middel van een soort verheerlijkt actie- en reactieprincipe. In een notendop werkt het als volgt:
Op het schermpje kun je een actie aanmaken, om deze vervolgens te koppelen aan een reactie. Helaas ben je hierin wel redelijk beperkt. De acties betreffen namelijk dingen als “er wordt een knop ingedrukt” of “een Joy-Con wordt bewogen”, en voorbeelden van reacties zijn “speel een geluid af” of “laat de Joy-Con vibreren”. Vervolgens kun je een actie en een reactie heel visueel met elkaar verbinden en zo creëer je een programmaatje.

Wederom ben ik hier inmiddels wat te oud voor, en voor een kind zal dit best interessant en leuk zijn. Je kunt er namelijk best wat leuke dingen mee maken, maar ik vond het zelf niet diepgaand genoeg om het écht interessant te maken.

Conclusie

Nintendo LABO biedt een hele bijzondere, maar vooral een heel erg leuke ervaring. Een ervaring die ik iedereen zou aanbevelen. Helaas is deze ervaring wel van korte duur en zit er een redelijk prijskaartje aan. Als je een creatief type bent, wat jonger bent of gewoon erg benieuwd bent naar LABO, zou ik de afweging zeker maken. Het versieren van Toy-Con biedt talloze mogelijkheden, en ook de Toy-Con garage is best interessant. Maar verder is Nintendo LABO op lange termijn helaas niet zo denderend.

+ Bouwen is erg leuk
+ Ontdekken hoe het werkt is interessant
+ Het versieren biedt eindeloos plezier

± Toy-Con garage is een goede toevoeging, maar biedt helaas niet heel veel mogelijkheden

– Verveelt wat snel

Cijfer: 6.8

Deze game is gereviewed door @deobus een ex-redacteur van DN